کد خبر: ۶۸۶۲۶

حکیم مهر: طی یک ماه گذشته دو مورد هاری حیوانی در نیشابور مشاهده شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: هاری یک بیماری حاد و کشنده ویروسی سیستم مرکزی است که مخصوص گوشت خواران اهلی و وحشی است. انسان و سایر حیوانات خون‌گرم پستاندار بطور تصادفی و غالباً از طریق گزش به آن مبتلا می‌شوند.

به گفته «زهرا دستجردی» دلایل اهمیت در پیشگیری از این بیماری میزان کشندگی بالا (صد درصد) بطوری که پس از ظهور علائم بالینی چه در انسان و چه در حیوان درمان پذیر نبوده و بیمار محکوم به مرگ خواهد بود.

او گفت: افزایش روند حیوان گزیدگی انسانی که به ناچار سالانه مبالغ زیادی صرف خرید سرم و واکسن ضد هاری برای درمان پیشگیری آسیب دیدگان می‌گردد و تلفات دام و خسارت اقتصادی که بیماری در دام‌ها ایجاد می‌کند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: بیماری هاری از طریق گاز گرفتن پوست، خراشیدگی، ساییدگی، لیسیدن پوست آسیب دیده، آلوده شدن غشا‌های مخاطی با (چشم، پلک، دهان، بینی و ناحیه تناسلی و مقعد) با بزاق حیوان قابل انتقال می‌باشد.

دستجردی گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از دوهزار و ۵۰۰ مورد گزش در نیشابور، فیروزه و زبرخان اتفاق افتاده است که به دنبال مرگ مشکوک ۳ سگ یک هفته پس از حیوان گزیدگی طی ماه گذشته، بلافاصله هماهنگی لازم با اداره دامپزشکی برای نمونه گیری انجام شد که نتیجه آزمایش بررسی هاری در دو مورد مثبت گزارش شد که مورد سوم نیز در حال بررسی است.

او گفت: خوشبختانه طی پیگیری و انجام اقدامات پیشگیرانه توسط همکاران واحد هاری، افراد گزیده شده با این دوسگ مبتلا به هاری فاقد مشکل و دارای حال عمومی خوب هستند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: بسیاری از موارد حیوان گزیدگی در گروه کودکان و نوجوانان و صاحبان سگ رخ می‌دهد که مهمترین اقدام در پیشگیری از بیماری هاری پیشگیری از گزش است بنابراین باید کودکان و نوجوانان آموزش‌های لازم در این خصوص را دریافت کنند همچنین قوانین نگهداری سگ‌ها باید به مردم آموزش داده شود.

به گفته دستجردی در صورت بروز حیوان گزیدگی شستشوی محل گزش با آب و صابون به مدت ۱۵ دقیقه و خارج کردن کف صابون از لابه‌لای زخم با فشار آب انجام شود و سریعا به مراکز پیشگیری از هاری مراجعه کنند.

 

نظر شما
ادامه