کد خبر: ۶۸۶۹

حکیم مهر - در تحقیقات جامعی که توسط مرکز تحقیقات شیلات کشور انجام شد، سن ماهیان خاویاری در شرایط پرورشی برای استحصال خاویار به هفت سال رسید.

رییس موسسه تحقیقات شیلات با اعلام این مطلب گفت: این مرکز در زمینه بیوتکنیک تولید و پرورش ماهیان خاویاری، تحقیقات گسترده ای انجام داده است.

دکتر عباسعلی مطلبی افزود: نتایج فعالیتهای تحقیقاتی در حال حاضر در فیلدهای اجرایی برده شده است، به گونه ای که یکی از مزارع پرورش ماهیان خاویاری در استان گیلان و شهرستان فومن و تالش قابلیت استحصال خاویار پیدا کرد.

وی خاطرنشان کرد: این مرکز تحقیقات جامعی را در زمینه تغذیه و نوع مواد غذایی استفاده شده در ماهیان پرورشی و نوع وحشی آنها انجام داده است.

مطلبی ادامه داد: از لحاظ ارزش غذایی تفاوت زیادی میان خاویار وحشی و نوع پرورشی آن وجود ندارد.

وی تصریح کرد: خاویار پرورشی در حال حاضر قابلیت استحصال در بسیاری از مناطق را پیدا کرده است. بنابراین پیش بینی می شود تا چند سال آینده میزان تولید این نوع افزایش یافته و بر قیمت آن نیز تاثیرگذار باشد.

کاهش سن بلوغ ماهیان خاویاری

این مقام مسئول یادآور شد: تولید خاویار در شرایط عادی و در محیط وحشی بین هشت تا 12 سال تولید می شود. در حالی که تحقیقات شیلات تلاش می کند تا طول این دوره را با تغذیه مناسب کاهش دهد.

مطلبی تاکید کرد: در انواع ماهیان خاویاری پرورشی، رسیدن به سن بلوغ در حال حاضر هفت تا هشت سال است و تلاش می شود تا ماهیان خاویاری وحشی را با این شرایط بومی سازی کنیم.

وی اظهار داشت: گونه سیبری که بومی شده است، در شرایط کشور می تواند در سن چهار سالگی به تولید خاویار برسد.

مطلبی همچنین گفت: ماهی بستر نوع دیگری ماهی خاویاری است که تحقیقات آن در سال جاری به اتمام رسیده است.

وی در ادامه افزود: تحقیقات شیلات همچنین بررسیهایی در زمینه افزایش درصد خاویار نسبت به وزن ماهی انجام داده است تا این نسبت را افزایش دهد.

امکان افزایش درصد خاویار نسبت به وزن بدن ماهی وجود دارد

رییس موسسه تحقیقات شیلات کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر 14 درصد وزن بدن ماهیان خاویاری وحشی را خاویار تشکیل می دهد که در گونه های پرورشی این درصد به 11 تا 17 درصد رسیده است.

مطلبی ادامه داد: تلاش می کنیم تا درصد وزن خاویار را در بدن ماهیان خاویاری تا 30 درصد نیز افزایش دهیم.

وی استفاده از مکملهای غذایی و تغذیه مناسب را از روشهایی برشمرد که می تواند وزن خاویار را افزایش دهد و تصریح کرد: تحقیقات جامعی در این زمینه آغاز شده که در سالهای بعد به نتایج مثبتی دست خواهیم یافت.

قیمت فروش هر کیلوگرم خاویار در بازار دو برابر هزینه تمام شده آنها است

این مقام مسئول درباره قیمت تمام شده ماهی خاویاری سیبری در شرایط پرورشی یادآور شد: هزینه تمام شده هر کیلوگرم خاویار در شرایط تحقیقاتی 250 تا 260 هزار تومان برآورد شده است، در حالی که فروش خاویار در بازار به 500 هزار تومان نیز می رسد.

مطلبی تاکید کرد: گوشت ماهیان خاویاری نیز هزینه تمام شده ای معادل شش هزار تومان دارد که در بازار با قیمت 12 هزار تومان معامله می شود.

وی اظهار داشت: با توجه به آنکه امکان استحصال خاویار در شرایط وحشی کم است، با تحقیقات جامعی که این مرکز در زمینه انواع ماهیان خاویاری انجام داده است، پیش بینی می شود که این ماده غذایی به سبد خانوار وارد شده و قیمت آن نیز در بازار متعادلتر شود.

 

 

نظر شما
ادامه