کد خبر: ۶۸۷
دکتر نیلفروش زاده : محل گزش را با آب سرد و صابون شسته و زیورآلات، ساعت و لباس‌های تنگ را از بدن خارج کنید و با کمپرس آب سرد از تورم و قرمزی و درد محل گزش جلوگیری کنید. همچنین گذاشتن خمیر درست شده از جوش شیرین و آب نیز می‌تواند باعث کاهش درد در محل گزش شود...
acvv

گزش حشرات اغلب علائم حادی را در بدن انسان ایجاد نمی‌کند اما در صورت شدید بودن یا بروز برخی حساسیت‌ها می‌تواند خطرناک بوده و باعث بروز حساسیت‌های شدید شود که در این صورت باید فرد را هر چه سریع‌تر به پزشک یا مرکز درمانی منتقل کرد.

دکتر محمد علی نیلفروش زاده گفت: معمولا اقدامات لازم در برخورد با گزش حشراتی چون زنبور تنها به در آوردن نیش حشره (اگر در محل گزش مانده باشد) و گذاشتن یک کیسه یخ روی محل گزش محدود می‌شود تا از درد و التهاب آن کاسته شود و در موارد خاص زنبورگزیدگی که بسیار شایع است معمولا خطر خاصی ایجاد نمی‌شود اما در صورت متعدد بودن تعداد نیش‌ها یا بروز حساسیت‌های شدید (آنافیلاکس) می‌تواند کشنده باشد.

وی تصریح کرد: همچنین سابقه گزش در افراد حساس یک نکته منفی است و خطر بروز حساسیت‌های شدید را افزایش می‌دهد، به علاوه گزیدگی در ناحیه سر و صورت نیز خطرناک است و می‌تواند باعث ایجاد تورم در این نواحی و انسداد راه‌های هوایی شود.

دکتر نیلفروش زاده تاکید کرد: در صورت بروز چنین حوادثی ابتدا با استفاده از پنس، موچین یا وسایل مشابه نیش حشره را خارج کنید؛ زیرا فشار اعمال شده در حین کار می‌تواند باعث خروج باقیمانده سم از نیش و ورود آن به بدن بیمار شود. محل گزش را با آب سرد و صابون شسته و زیورآلات، ساعت و لباس‌های تنگ را از بدن خارج کنید و با کمپرس آب سرد از تورم و قرمزی و درد محل گزش جلوگیری کنید. همچنین گذاشتن خمیر درست شده از جوش شیرین و آب نیز می‌تواند باعث کاهش درد در محل گزش شود.

 

نظر شما
ادامه