کد خبر: ۶۸۷۰۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
 

حکیم مهر: رییس سازمان دامپزشکی کشور از کاهش مرگ و میر پرندگان مهاجر میانکاله در سالجاری خبرداد و گفت: با اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان دامپزشکی کشور امسال مرگ و میر پرندگان مهاجر در میانکاله براثر سم بوتولیسم کاهش یافته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر سیدمحمد آقامیری» درباره وضعیت مرگ و میر پرندگان مهاجر تالاب میانکاله افزود: طرحی برای حفاظت پرندگان مهاجر از سوی سازمان محیط زیست ارایه شده که ما نیز از آن حمایت می کنیم تا سالانه شاهد کمترین میزان تلفات در این بخش باشیم.

به گزارش ایرنا، سالانه بیش از چهار میلیون قطعه پرنده به ۶۲۰ نقطه آبگیر و تالاب های ایران مهاجرت می کنند، که از این تعداد سالانه بین ۳۵۰ تا ۴۵۰ هزار پرنده مهاجر به تالاب میانکاله می آیند.

بخشی از پرندگان مهاجر در اسفندماه و بخشی دیگر در اواسط و اواخر فرودین ماه از این تالاب بین المللی به مقصد دیگر کشورها مهاجرت می کنند.

تالاب بین المللی میانکاله دارای ۶۸ هزار هکتار واقع در شهر بهشهر استان مازندران است که ۲۵ هزار هکتار آن اکوسیستم خشکی و مابقی آبی است که ۸۰ درصد آب مورد نیاز این تالاب از دریای خزر و ۲۰ درصد از آب شیرین تامین می شود.

طبق آمارها در سال ۱۳۹۸ بیش از ۵۰ هزار پرنده مهاجر در تالاب میانکاله به دلیل مسمویت سم بوتولیسم ازبین رفتند و در سال ۱۳۹۹ بیش از ۱۱ هزار پرنده مهاجر از ۲۲ گونه منحصر به فرد تلف شدند که نسبت به سال ماقبل ( سال ۹۸) نزدیک ۴۰ هزار کاهش مرگ و میر را نشان می دهد و از این میان  ۹۴ درصد مرغ چنگر، ۳.۵ درصد فلامینگو و ۱.۵ درصد سایر پرندگان بودند.

به گفته مسئولان سازمان دامپزشکی کشور، بررسی ها نشان داده که  پرندگان غواص بیشترین مرگ و میر را به دلیل سم بوتولیسم دارند، پرندگان پس از مصرف نرمتنان سمی کف تالاب  بین ۲۰ دقیقه تا حداکثر سه ساعت به دلیل فلجی از بین می روند.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
م.ح
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
2
3
خداقوت به همکاران و مدیران دامپزشکی در استان و کشور .بیشک این اتفاق مرهون اجرای مدیریت جهادی و تلاش‌های شما عزیزان است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
اون دو نفر منفی فازهای چی بود؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
0
0
به نظرم اون دو نفر ناراحتن .بیماری برگرد برای دل این دو نفر
نظر شما
ادامه