کد خبر: ۶۸۷۳۵
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر: «اسماعیل ظریفی» مربی بین المللی آنست در هلال احمر خراسان جنوبی است که تلخ و شیرین بسیاری را در سال‌های گذشته و در یاری به هم نوعانش در حوادث طبیعی و سوانح در دفتر خاطراتش ثبت کرده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، سال ۱۳۶۷ در بیرجند چشم به جهان گشود و گویا در سرنوشتش مقدر شده بود که یاریگر هم وطنانش باشد. او برای رسیدن به این هدف از همان ابتدا با جدیت بسیاری که از خود نشان داد بعد از تحمل رنج و سختی‌های فراوان توانست گوهر نایاب موفقیت را در آغوش گیرد تا الگویی باشد برای دیگر جوانانی که همچون او پا در جاده خوشبختی گذاشته‌اند تا یاریگر هم وطنان خود باشند.

«اسماعیل ظریفی» امدادگری است توانمند در هلال احمر استان که تلخ و شیرین بسیاری را در سال‌های گذشته و در یاری به هم نوعانش در حوادث طبیعی و سوانح رانندگی در دفترچه خاطراتش ثبت و ضبط کرده و موفقیت‌های بسیاری در عبور از این مسیر کسب کرده است که آخرین موردش تدریس در دوره توان افزایی مراکز آنست کشور است که در آن به جای مدرس آلمانی برای اولین بار در یک دوره کشوری این کار را انجام داده است.

مربی بین‌المللی آنست

او با تجربه تلخ سکته عمویش در سال اول ابتدایی از این تهدید برای خود فرصتی ساخت تا موفقیت‌های بزرگی را در طول زندگی‌اش از آن خود کند.

وی همانند همه افراد دیگر جامعه فراز و نشیب‌های بسیاری را در زندگی خود داشته است اما هیچ گاه شکست پایان کار او در این مسیر سخت و دشوار نبوده است و اکنون به خود می بالد که توانسته با استفاده از تجارب گذشته، امدادگری توانمند برای جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی آن هم در آنست به عنوان سرمربی بین‌المللی و مدرس دوره توان افزایی مراکز آنست کشور باشد.

مهم‌ترین قسمت صعود، فرود

ظریفی که معتقد است مهم‌ترین قسمت صعود، فرود است و به ما یادآور می‌شود که هیچ گاه خودمان را بالا جا نگذاریم در گفتگو با خبرنگار مهر از اولین گام‌هایی که محکم برای رسیدن به اهدافش برداشته است، سخن می‌گوید.

آن زمان که اولین گام‌هایش را در سال اول ابتدایی برای تحصیل بر می‌دارد و حادثه تلخ از دست دادن عمو به دلیل سکته قلبی آنچنان در قلب این کودک داغ‌دیده ماندگار می‌شود که در عرصه امدادگری با توکل بر خداوند متعال گام می‌نهد.

موفقیت اولیه

موفقیت اولیه با دریافت کارت مأمور بهداشت برای نظارت بر وضعیت بهداشتی دانش آموزان مدرسه عملی شد و علاقه به امدادگری سبب شد تا با پول‌های جمع‌آوری شده در قلکش، در مراسم‌هایی مانند چهارشنبه سوری به مصدومان حوادث کمک کند.

ظریفی سال ۸۲ ۱۳ عضو امداد و نجات جمعیت هلال احمر شد و با وجود اینکه در کلاس سوم هنرستان تحصیل می‌کرد، در زلزله بم برای اولین بار برای امداد رسانی به زلزله زدگان به آنجا رفت.

۱۳ سال در پایگاه‌های امداد جاده‌ای هلال احمر استان به صورت داوطلبانه خدمات امدادی ارائه کرد و حس امداد رسانی به دیگران موجب شد تا از درس و مدرسه فاصله بگیرد.

آشنایی با سگ‌های زنده یاب

بعد از اتمام خدمت سربازی در دانشگاه زاهدان، در رشته امداد و سوانح ادامه تحصیل داد. حضور در زاهدان سبب شد تا کار با سگ‌های زنده یاب را فرا گیرد. با پیگیری‌های انجام شده از سوی هلال احمر استان برای او مجوز شرکت در دوره آموزش سگ‌های زنده یاب صادر شد.

ظریفی دوره آموزش سگ‌های زنده یاب را در تهران گذراند و بعد از صدور مجوز جذب مربی آنست برای مرکز استان، مهر ماه سال ۱۳۹۷ به عنوان مربی جذب هلال احمر شد.

او در دوره‌های آموزشی بسیاری کار با سگ‌های زنده یاب را در ایران و آلمان فرا گرفت.

به گفته وی در حال حاضر ۷۵ قلاده سگ زنده یاب در کشور وجود دارد و در مناطق ۹ گانه کشور هم یک سرمربی است تا به مربیان منطقه آموزش دهد.

سرمربی منطقه شرق کشور

او در منطقه شرق کشور به عنوان سرمربی انتخاب و در دوره‌ای در آلمان، نکات آموزشی مهمی را فرا گرفت. این امدادگر هلال احمر استان داشتن روحیه و درجه ایثار را اولین شرط لازم برای ورود به عرصه امدادگری دانست و اظهار کرد: سال ۱۳۹۲ درجه ایثار را دریافت و به عنوان سرمربی بین‌المللی آموزش سگ‌های زنده یاب استان انتخاب شد.

اسماعیل ظریفی با اشاره به سختی‌های کار با سگ‌های زنده یاب بیان کرد: علاوه بر مسائل مربوط به تربیت و نظافت حیوان، انواع بیماری‌های مشترک دام و انسان ما را تهدید می‌کند.

اولین مدرسه آموزش سگ‌ها

ظریفی از آرزویش برای راه اندازی اولین مدرسه آموزش سگ‌های زنده یاب کشور در بیرجند خبرمی دهد که با وجود پی گیری های بسیار از طریق هلال احمر استان، هنوز مجوز فعالیت آن صادر نشده است.

وی بیان کرد: این در حالی است که ضرورت دارد افراد دارای سگ‌های مناسب (گروه کار) با حضور در دوره‌های آموزشی سگ‌های زنده یاب در زمان وقوع حوادث طبیعی بتوانند برای کمک به کسانی که زیر آوار مانده‌اند به امدادگران کمک کنند.

خاطرات تلخ و شیرین امدادگری

به گفته او که دوره تکمیلی مربیگری را به دلیل پشتکار در آلمان گذرانده است، امدادگری با خاطرات تلخ و شیرین بسیاری همراه است.

وی با بیان اینکه سال ۹۵ اولین سانحه آوار در بیرجند بر اثر انفجار در یک منزل مسکونی اتفاق افتاد و در آن یک ساختمان سه طبقه بر اثر نشت گاز فرو ریخت، گفت: پدر و کودک خانواده در زمان انفجار در خانه بودند. روز حادثه به دلیل سرما خوردگی شدید در مرخصی بودم اما زمانی که از هلال احمر ماجرا را به من خبر دادند، همراه همکارم با سگ‌های آموزش دیده به محل حادثه رفتیم. و بعد از مدتی جست‌وجو یکی از سگ‌ها پارس کرد و بعد از آن سگ دوم درست در همان محل پارس کرد. مطمئن شدیم که محل را درست پیدا کرده‌اند.

وی ادامه داد: بچه‌های تیم واکنش سریع آوار برداری کردند و پدر در حالی که بچه ۱۴ ماهه‌اش را در بغل گرفته بود، پیدا شد.

وی بیان داشت: پدر جان داده بود اما بچه زنده بود. این اولین تجربه ما با سگ‌هایی بود که آموزش داده‌ایم.

این امدادگر توانمند هلال احمر با استفاده از تجهیزاتی که در اختیار داشت افراد گرفتار را نجات داد. هر چند دیدن درد و گریه افراد در صحنه تصادف سبب رنجش او می‌شود و درنگ در هر ثانیه می‌تواند جان انسانی را بگیرد اما سرعت در کار می‌تواند خانواده‌ای را از غم نجات دهد.

او که دانش آموخته دانشگاه تهران در رشته کارشناس ارشد مدیریت در سوانح و سر مربی جست جو و نجات منطقه شرق کشور است هدف از ایجاد مراکز آنست را آمادگی مربیان و آموزش و نگهداری سگ‌های زنده یاب برای پاسخگویی به حوادثی از قبیل زلزله، تخریب ساختمان به دلیل انفجار و رانش و فرسودگی و… اعلام می‌کند.

وی از وجود دو مربی و یک سرمربی در مرکز آنست خراسان جنوبی و اینکه او مسئولیت منطقه شرق کشور را برعهده دارد خبرمی دهد.

اسماعیل ظریفی که در راه کمک به هم نوع با ایثارگری و از خود گذشتگی‌های بسیار آرامش بخش حادثه دیدگان بوده است تنها یکی از هزاران امدادگر فرشته نجاتی است که در حوادث و سوانح به کمک حادثه دیدگان می‌شتابند تا بلکه التیام بخش درد و رنج آنها باشند.


انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
0
1
با آرزوی سلامتی
م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
0
0
در لحظه تصادف هلال احمر را کجا میشه پیدا کرد؟ اورژانس پلیس و آتش نشانی زودتر میایند
نظر شما
ادامه