کد خبر: ۶۸۷۷

حکیم مهر - مدیرکل دارو و درمان و آزمایشگاه های سازمان دامپزشکی کشور گفت: در زمان حاضر بیش از 95 درصد داروهای دامی مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود.
دکتر سید مصطفی عزیزیان افزود: بخش عمده واردات دارو و درمان دامپزشکی، مربوط به مواد اولیه دارو و واکسن بوده که با توجه به رویکرد واحدهای تولید کننده مواد اولیه داروهای دامی، در آینده نزدیک مواد اولیه پرمصرف در داخل تولید شده و کشور از واردات این گونه مواد بی نیاز می شود.
وی ادامه داد: از نظر کمی و کیفی وضعیت تولید دارو و فرآورده های بیولوژیک دامی نسبت به 10 سال گذشته پیشرفت محسوسی داشته است .
عزیزیان یادآور شد : به دلیل اینکه تاکنون هیچ گونه کمک حمایتی در ارتباط با قانون هدفمندی یارانه ها از صنعت تولید داروهای دامی از سوی ارگان های مرتبط نشده، تولید داخل زیر فشار ناشی از اجرای قانون به دلیل افزایش بهای حامل های انر‍ژی و سوخت بوده و در این خصوص باید تدابیری صورت گیرد.
عزیزیان تصریح کرد: هم اکنون عمده ترین مشکل واردات دارو و مواد اولیه دشواری در انتقال ارز به دلیل تحریم بانک های کشومان برای خرید مواد اولیه است.
مدیر کل دارو و درمان و آزمایشگاه های سازمان دامپزشکی کشور، میزان صادرات دارو در سال گذشته را بیش از هفت میلیون دلار عنوان کرد و گفت: میزان واردات دارو و مواد اولیه در سال گذشته حدود 400 میلیارد تومان بود که از این میزان بیش از 200 میلیاد تومان مربوط به واردات مواد اولیه دارو و واکسن بود.
وی با اشاره به اینکه در آستانه روز ملی دامپزشکی (14 مهر) قرار داریم ، افزود: تاثیر دامپزشکی از دو جنبه مبارزه با بیماری های دامی و در نتیجه افزایش تولیدات دامی و همچنین مبارزه با بیماری های مشترک و کاهش میزان بروز بیماری های مشترک بین انسان و دام و به دنبال آن ارتقای بهداشت عمومی ، در اقتصاد و سلامت جامعه انکار ناپذیر است.
مدیر کل دارو، درمان و آزمایشگاه های سازمان دامپزشکی افزود: برای دستیابی به اقتصاد مستقل و خودکفا و همچنین جامعه ای عاری از بیماری های مشترک بین انسان و دام، حمایت از طرح های ملی دامپزشکی وظیفه اساسی دست اندرکاران مرتبط با این بخش است.

 

نظر شما
ادامه