کد خبر: ۶۸۷۹
تعداد نظرات: ۱۶ نظر

حکیم مهر - یک متخصص اپیدمیولوژی دامپزشکی گفت : برای خلاص کردن حیوان آسیب دیده در حال مرگ باید از روش های علمی و تخصصی با حضور دامپزشک استفاده کرد.

 

دکتر حسام الدین اکبرین گفت : بر اساس منابع علمی و کتب رفرانس دامپزشکی سر بریدن اسب سانحه دیده در مسابقه ممنوع است و در مورد اسب گواهی فوت (تلف) توسط دکتر دامپزشک صادر می شود .

مسئول کمیته‎های تخصصی سازمان نظام دامپزشکی افزود : دامپزشک حاضر در میدان مسابقه باید از روش علمی EUTHANASIA   که از آن با عناوینی مانند " مهرین کشی " و یا " کشتن با شفقت " نام برده می شود استفاده کنند .

دکتر اکبرین گفت : در این روش بر اساس پروتکل های درمانی و با حضور دامپزشک حاضر در میدان مسابقه ، حیوان بشدت آسیب دیده را با استفاده از داروهای آرامبخش با دوز بالا حیوان را خلاص می کنند .
واکنش این دامپزشک متخصص به دلیل سربریدن اسب در جریان هفته دوم کورس اسبدوانی پاییزه آق قلا که جمعه هشتم مهرماه سالجاری برگزار شد بوده است.

 

 

انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۰
0
1
آق قلا؟!!
یوتانازیا؟!!
مگه مسابقات کورس پاریسه؟!!
حتما یک سری به آق قلا بزنید متوجه منظورم می شوید.
انتظاراتی داری دکتر جان !!
ناشناس
|
-
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۰
0
1
بسیار تاسف برانگیز بود. به نظرم وقتی کمترین امکانات در محل برگزاری مسابقات وجود ندارد،برگزاری آن نیز مضحک است.
خداپرست
|
-
|
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۰
0
1
يعني واقعاً هيچ كلمه اي جز تاسف براي خودمان سزاوار نيست. در حد چند تا عكس بسنده كرديد.
من جگرم سوخت اين صحنه را ديدم. احسنت به دامپزشك پيست و احسنت به سازمان دامپزشكي كشور
دكتر م.ت
|
-
|
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۰
0
1
جناب دکتر آراسب دباغ مقدم باسلام
اينكه اسب مذكور بايدEUTHANASIA ميشد كاملا موافقم ولي
دراق قلا چي ديدين اينقدرتحقيراميز وباتعجب بسيار درباره اق قلا اظهارنظركردين
خواهشا دركامنت هايي كه ميذارين .... احترام را رعايت فرمايين
اق قلا
|
-
|
۰۲:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۱
0
1
با توجه به حضور شخص بنده در محل ، شاهد بودم که حداقل چهار بار امپولی را به اسب تزریق کرد اما بعد از دو سه ساعت تاثیر نکرد و در عکس میبینید که با توجه به اینکه گردنش بریده شده زمانی که اسبهای کورسی از فاصله در حال رد شدن و مسابقه بودن ، اسب فوق حس و متوجه می شود و از جا بلند می شود که تعجب همگان رو داشت.
از قول دکتر دامپزشک شنیدم که هر دوز امپول برای حداقل یک تن وزن بوده که با توجه به حداقل چهار تزریقی که کرده بود همهگان رو متعجب کرده بود.
در مرحله اخر بنا به تصمیم و عقیده مالک و صاحب اسب تصمیم به حلال کردن اسب فوق گرفته شد که مطلبی رو جهت استحضار تقدیم حضور میگردد.
امیدوارم که تاثیر واقع گیرد.
درباره این عکسها اطلاعاتی از زبان و قلم یک مطلع و اشنا با اسب : دوستان لینک گذار محترم از اینکه ابراز احساسات واحساس واقعی خود را ابراز فرمودید بسیار سپاسگذارم>اما بایستی به عرضتان رسانده شود ترکمن ها احترام خاصی به اسب دارند وبسیار طبیب های حاذق اسب دارند که می توانند پای شکسته را جابندازند از جمله آنه گلدی سیس که مربی توانمندی نیز می باشد در خصوص اسب فوق این اسب نفس خود را نیز از دست داد اگر توجه کنید در عکس بالا لاشه آن را قبل از سر بریده شدن چند نفر به کناری می کشند وسپس کسی خون آن را برای آزمایش نمونه برداری می کند تا علت فوت مشخص گردد احتمالا ایست قلبی کرده زیرا بعضا آمپولهای نیروزا تزریق می کنند تا مثلامقام بیاورد!؟ اما علت اینکه سر اسب را بریدند این به این خاطر است که ترکمن با توجه به احترام اسب مرده شان می باشدتا حلال تصور گشته واز حرام شدن آن که تابوی خاصی برای صاحب اش می پندارند وبعد ها می گویند اسبش به صورت حرام مرده است وچون صاحب اسب تابو فوق گریبانگیرش نشود اسب را ذبح اسلامی کرده وسر اسب را کفن کرده وبا لاشه دفن می نمایند وسه روز نیز با دادن صدقه که اصولاطعام می باشد و دوستان وآشنایان برای تسلیت می آیند تا صاحب اسب باز انگیزه نگه داری از یک اسب را داشته باشد
دکتر ا.ا
|
-
|
۰۴:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۱
1
0
واقعا مگه یه داروی آرامبخش قیمتش چقدره؟ حالا دامپزشک هم نبود، مهم نیست، (منظور این نیست که نباشه اما اگه در دسترس نبود) لا اقل به این حیوان زبون بسته رحم کنید. به خدا آه این حیوان زمین گیرشون می کنه.
من خودم ترکمن هستم و دامپزشک اما خدا وکیلی، با اینکه می دونم خیلی ها به این اعتقاد ندارند اما من شدیدا اعتقاد دارم که این حیوان زبون بسته اگه باهاش خوش رفتاری کنی، اون هم بی جوابت نمیذاره. به قول قدیمی ها: دست آدم رو سبک می کنه یعنی همون حدیث نبوی و مشابهش در قرآن که ارحم، ترحم = رحم کنید تا به شما رحم کنند.
یک بار توی باشگاهی که نامش رو هم نمی برم و دولتی هم بود با صحنه بدتر از این روبه رو شدم، از جیب خودم رفتم دارو تهیه کردم. قیمتش شد حدود 2هزار تومن. یعنی واقعا این حیوان بدبخت که این همه آزارش می دهند و از جسمش دکان کاسبی راه انداختند، ارزش 2 هزار تومن هم نداره؟
به نظر من یه جایی چوب این کارشون رو می خورند.
حالا باز خدا رو شکر به حیوان آب دادند!!!
(دکتر الهیار)
ناشناس
|
-
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۲
0
0
درود
وقتی که برای ناسزا گفتن به یکدیگر از نام حیوانات استفاده می کنیم توقع دارید حقوقی برای حیوانات قائل باشیم؟
petmehdivet
ص الف پاتولوژيست
|
-
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۲
0
0
تصاوير فوق العاده تكان دهنده اي بود. تصاويري كه باعث مي شود آدمي از برخي هم نوعان خود شرمش شود. از آنهايي كه تا دم آخر از حيوانات نجيب كار مي كشند و دست آخر مرگي راحت را هم از آنها دريغ مي كنند.
changizi .dvm
|
-
|
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۲
0
0
niazi nabod dr.moghadam dar agh ghala chizi bebinad man ke ta hala be anja naraftam ba nazare ishan movafegham. aksha va ............goya ast.
دکتر تقی زاده
|
-
|
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۳
0
0
انجام عمل کشتار با ترحم در صورتی که بشکل صحیح انجام شود موجب آرامش و کاهش آلام حیوانات خواهد شد. برای انجام کشتار با ترحم به روش خونگیری حتما باید بیهوشی استفاده شود.
Anesthesia and Exsanguination
نائب رئیس هیئت سوارکاری شهرستان آق قلا
|
-
|
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۸
0
0
بسمه تعالی
جوابیه
قبل از بیان وقایع، از حادثه ناخوشایندی که برای اسب (نیو لایف) رخ داده ابراز تاسف می نمایم و از همه عزیزانی که در این مورد اظهار نظر نموده اند سپاسگذارم.
اسب از دیدگاه قوم ترکمن هر گز به عنوان یک حیوان مطرح نبوده بلکه عضوی از خانواده می باشد . با این تفاوت که این عضو در خدمت خانواده نیست بلکه تک تک اعضائ خانواده در حد استطاعت و توان خود در خدمت این عضو می باشند به معنی دیگر به تأسی از فرمایش پیامبر عظیم الشان اسلام (ص)خیر و برکت را بر روی پیشانی این موجود نجیب به رای العین دیده و از صمیم دل آنرا باور دارند به همین لحاظ در موقعی که این حیوان نجیب از دنیا میرود سر آنرا کفن وسپس دفن میکنند در همین روند چنانچه این حیوان دچار صدمات شدید شود به نحوی که امکان بهبودی آن وجود نداشته باشد. بر اساس شریعت اصطلاحا حلالش میکنند بدیهی است می پذیریم که چنانچه قصد حلال کردن است مانند هر حیوانی چون گوسفند و گاو لازم نیست در مقابل دیدگان افراد دیگر انجام پذیرد که منظره غم انگیز و ملالت بار داشته باشد
آنچه که از سوی برخی سایتها ،روزنامه ها و بعضی از همکاران بنده و دوستداران این حیوان نجیب تذکراتی ارائه شده است متاسفانه از آخرین مرحله کار(ذبح حیوان)دچار بزرگنمائی و دگر نمائی شده و بدون در نظر گرفتن سایر مراحل، شکل گرفته که قطعا منطبق بر اصول گزارش دهی نمی باشد. لذا برای روشن شدن موضوع توضیحاتی را در خصوص یوتانزیا(Euthanasia ) یا مرگ آسان وهم در مورد اقداماتی که صورت گرفته ارائه میدهم .
اصولا یوتانزیا یک تصمیم شخصی و احساسی است که اغلب در مواردی که فرد معالج با بیماری لا علاج یا درد غیر قابل کنترل مواجه گردد مبادرت به انجام آن می نماید. یوتانزیا بوسیله روشهای متفاوتی صورت می گیرد(که ارائه آن خارج از حوصله بحث می باشد.) اما داروهای تزریقی که برای یوتانزیا بکار می رود عبارتند از استریکنین ،سولفات منیزیم و نیکوتین می باشد ولی متداولترین داروئی که برای اسب بکار میرود پنتو باربیتال سدیم با دُز بالاست است.
روز جمعه مورخه 8 /7/90 در کورس دوم ساعت حدود 30/15 دقیقه در میدان سوارکاری شهرستان آق قلا اسب مذکور در حین کورس از بالای مفصل فتلاک ((fetlock دچار شکستگی کامل از ناحیه دو دست گردیدو بلا فاصله بر اساس یافته های نوین علمی و منطق تجربه و احساس آنچه که در خصوص چنین حوادثی ضرورت ایجاب می کند عمل شده و به حیوان داروی آرامبخش و مسکن قوی تزریق گردید .و چون کارشناس بیمه مقیم در پیست وجود ندارد بنابراین نیاز به تماس با کارشناس محترم بیمه بوده تا در محل حاضر شده واجازه راحت کردن حیوان را بدهد (لازم به ذکر است ادامه نوع فعالیت بعدی و همچنین استفاده صاحب اسب از مفاد قرارداد بیمه منوط به کسب مجوز از نماینده بیمه می باشد) متاسفانه در لابلای این اتفاق که به مدت تقریبا 3ساعت بطول انجامید اتفاقات ناخوشایند و بدور از واقعیت هایی که نسبت به اسب در این منطقه وجود دارد رخ داده تا فرصتی برای اشخاصی که بدنبال سوژه نمائی هستند ایجاد نماید و به موضوع شاخ و برگ داده و شاخه ها و برگهای جنجال آفرین را بی محابا سوژه خود نموده و رسانه ای نمایند از جمله صحنه ذبح اسب می باشد که با توجه به اشارات بالا دست و بر طبق خواست صاحب دام و عرف محل معمولی ترین و طبیعی ترین حالت تصمیم گیری شده است در خاتمه پیشنهاد می شود یا نماینده محترم بیمه مقیم درتمام مدت مسابقات در میدان سوارکاری مستقرباشد یا نمایندگی به کادر دامپزشکی میدان داده شود تا شاهد این صحنه های حداقل و رنج آور نباشیم.
با آرزوی سرافرازی تمام شیفتگان این حیوان نجیب
دکتر شاهپور اسماعیلی
مهر
|
-
|
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
0
0
سلام منم جزءدوستداران اسب هستم وترکمنم.زنی هستم که همیشه در انتخاب تابلوهام ،مجسمه های دکوری و...دوست داشتم اسب داشته باشد.از خانواده ای هم هستم که شاید در بین فامیلهام با همین اسب امرار معاش کرده اند. واز کودکی می شنیدم که اسب از نماد برکت و نجابت است و حتی در فیلمها هم میدیدم که اسب آسیب دیده رو با تفنگ می کشتن تا درد کمتری را تحمل کنه.در فرهنگ ما ایرانیان مسلمان اسب جزءحلال گوشتها بحساب می آید و از طرف دیگر حیوان در حال موت را نیز برای حلال کردن گوشتش ذبح می کنند که مخصوصاً در ترکمنها از اهمیت خاص و بالا قرار دارد.و متا،سفانه در بعضی از ما ایرانیها (که تعداد ما هم وحشتناک محدود می باشد) قضاوت سرسری و حاشیه سازی در برابر یک عمل درست ولی ناآشنا دیده می شود.به فرموده حضرت علی(ع)سند نوشته شده معتبر است .کاش قبل از نوشتن هر مطلبی به صاحبنظران ویا همان مربیان وبه قول ما ترکمنها (سیس ها)مراجعه می شد تا احساسی با این مساله برخورد نمیکردن.من از دوستداران اسب مخصوصا ترکمنهای اسب شناس که ذبح حیوان حلال گوشت را عملی حساب شده و درست میدانن دعوت میکنم که نظرات سازنده خودشون رو حتما بنویسن تا امثال من که همه چیز را در علم میدانیم اعمال درست و کارشناسانه در محل وقوع حادثه را نیزنگاهی عمقی بندازیم نه اینکه در جهت تخریب اذهان عمومی.!!!مورد بعد اینکه گوسفند هرسال عید قربان درحیاط خونمون ذبح میشه در زمانی حتی سرش هم از بدنش جدا میشه گوسفند دوست داره بلندشه ویا وقتی کاملاشریان گردنش بریده میشه هنوز دوست داره بلندشه و از دست بابام فرارکنه که همه مواظبیم از جاش تکون نخوره و روشکمش پامونو میذاریم یا پاهاشو محکمتر نگه میداریم در صورتی که گوسفند بیچاره داره بخاطر فرزند آدمی قربونی میشه.حالا این اسب نجیب با اون قدرت بدنی بالا بعدار سربریدن برای زنده ماندن تقلا نکنه؟!وبرای آروم مردنش دیگران مواظبش نباشن؟؟؟!!!
دوستدار حیوانات
|
-
|
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
0
0
ای کاش به جای این تصورات موهوم قومی قبیله ای که مثلا اگر حیوان حلال بمیره تابو نمی شه یه کم از این خرافات دست بر می داشتید و خودتون را به جای حیونی می زاشتید که با شکستن دست باید زجر بریده شدن سر رو تحمل کنه
نمی شناسم مردم این منطقه رو اما کافر این کار نمی کنه که شما کردید
کمی سواد کمی فرهنگ کمی علم دامپزشکی چیز بدی نیست
کجای دنیا هیچ تدبیری برای سانحات یک مسابقه نمی اندشین؟!!!!
من سه روز هست با دیدن این تصاویر افسرده شدم و قبطه می خورم به حال حیوانی که در این مملکت به دنیا می یاد
آقایی که داری ذبح می کنی اون چاقوی میوه خوری هم نیست چه برسه به بریدن سر اسب
چند دقیقه طول کشید تا سر رو ببری
هیچ حس می کردی اون موجود درد رو حس می کنه ؟؟
صاحب اسب شما از تابو که رها نمی شی هیچ امیدوارم هیچ اسبی بدبختی این و نیاره که شما صاحبش باشی
مهدی
|
-
|
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
0
0
مفهوم راحت کردن یعنی از درد خلاص شدن
شما که می گید کارشناس رفته بود گل بچینه !!!!
صبر کنیم تا کارشناس بیاد اینا یعنی چی ؟
ما در علم مدیریت یه چیزی داریم به اسم مطالعه تطبیقی
یعنی ببینید در دنیا چی کار می کند در هنگام برگزاری مسابقه
چه چیزهایی لازمه
نه اینکه وقتی پیش اومد تازه زنگ بزنید ببینید چی کار کنید
مفهوم خلاص کردن و تازه دارم می فهممم!!!!!
اسب بدبخت امیدوارم از اینکه از این دنیای کثیف رفتی خوشحال باشی بسیار متاثر شدم
فرانک
|
-
|
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
0
0
در قدیم گفتن در این جور مواقع ذبح کنید
بابا اون موقع داروی آرام بخش و مرگ با آمپول نبوده
اسب بدبخت ما رو با چاقو سربریدید؟ والا اون موقع هم احتمالا با شمشیر می زدند تا حیون کمتر زجر بشکه تو رو خدا کمی فکر کنید حیوانات جان دارن مثل ما درد می کشن مثل ما مردم کی این رو درک می کنید؟؟؟؟ من شخصا با بریدن سر گاو و گوسفند هم در عموم مخالفم تا وقتی در کشتارگاه راحت تر کشته می شن. در ضمن می خواستم بگم در ترکمن ها اسب اون قدر عزیز نیست که می گن !! من ترکمن نیستم اما اگر اونجا بودم به پای همه می افتادم تا حیون رو سر نبرن تا عشق به حیوان را نشون بدم نه انیکه فکر گوشتش باشم!!!!!!!
در ضمن برای صاحب اسب متاسفم چطور اجازه داد ؟
نغمه
|
-
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
0
0
بمیرم برای اون زبونت که در آوردی داری آب می خوری. نمی دونی چه بلایی قراره سرت بیارن؟ این همه آدم ...؟؟ دارن چی کار می کنن که کمتر درد بکشی؟ بارها شده با مردها درافتادم یک تنه به جانشان افتادم تا وقتی سگ بی نوایی رو آزار می دادن ممانعت کنم. یک انسان در این جمع وجود نداشت؟ فقط اگر من این صحنه بودم خودم رو روی گردن این بی نوا می انداختم . خانم ترکمن شما معنی عشق به حیوان رو درک نکردی من بارها جانم رو به خاطر حیوانات به خطر انداختم ........یعنی اطلاع رسانی می شه یا باز هم این حوادث تکرار می شه ما نمی دونیم در کجای این دنیا چه بلایی سر این بی زبانان می یاد و چطور از بین ما می رن؟ مرسی از اون فردی که عکس گرفت به قول اون آقا!!! از زجر کشیدن اسب .......!!!! بزرگ نمایی کرد متاسفم برای بی زبانان این ........... دریغ می کنیم
نظر شما
ادامه