کد خبر: ۶۹۲۵۱
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه از دلایل دیگر ورود پلنگ به مناطق شهری، ممکن است ابتلا به بیماری هاری باشد که باعث ورود حیوان به سکونت‌گاه‌های انسانی شده است، گفت: قاچاق حیات وحش نیز یکی از دلایل وجود این گونه حیات وحش در شهر است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس از مازندران، مخاطبان این رسانه با ثبت سوژه‌ای «شناسایی و محاکمه ضارب غیرقانونی پلنگ قائمشهر» خواستار پیگیری این سوژه شدند.

«عطاءالله کاویان» مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در این‌باره، اظهارکرد: یک قلاده پلنگ ۴ تا ۵  ساله حوالی ساعت ۵ صبح روز چهارم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ درخیابان ساری شهر قائم‌شهر مشاهده شد که باید گفت اتفاقی بسیار نادر در حوزه حیات وحش بوده است‌.

وی افزود: بلافاصله پس از اعلام گزارش در این زمینه ماموران نیروی انتظامی و محیط زیست در محل مستقر شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه این قلاده پلنگ در ساختمان بانک صادرات مشاهده شد و پس ازمدتی به کوچه و خانه باغی که به‌صورت متروکه بود، ورود پیدا کرده و متاسفانه باوجود اطلاع رسانی که توسط نیروی انتظامی صورت گرفته، جمعیت زیادی در منطقه حضور پیدا کردند که خود این موضوع باعث استرس حیوان شد.

این مسؤول بیان کرد: ازدحام بسیار زیاد جمعیت درمنطقه، موجب استرس شدید این قلاده پلنگ شده بود که احتمال هرگونه حرکت وحشی از این حیوان انتظار می‌رفت.

کاویان با اعلام اینکه نیروهای محیط زیست، انتظامی و هلال‌احمر و آتش‌نشانی تمام تلاش‌شان را به کار گرفتند تا این قلاده پلنگ را ازمرکز شهر به سمت اطراف شهر هدایت کنند تا به دامن طبیعت برگردانند، اضافه کرد: در این زمینه ازدحام جمعیت سبب استرس بیشتر این حیوان و فرار آن شده بود که بلافاصله تصمیماتی برای بیهوش کردن حیوان انجام شد.

وی با بیان اینکه فرآیند بیهوشی، کار کاملا تخصصی است و باید دارت و یا تفنگ بیهوشی و زنده‌گیری، با دز مناسب و توسط افراد متخصص انجام شود، افزود: در این زمینه هماهنگی لازم برای حضور و عمل زنده‌گیری با دامپزشک معتمد این اداره کل صورت گرفت که در حد فاصله اعزام نیروها برای عملیات بیهوشی،  پلنگ به دو نفر از ماموران نیروی انتظامی حمله و آنان را زخمی کرد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران تصریح کرد: این پلنگ از خانه باغ خارج و به سمت کوچه تنگی که جمعیت بسیار زیادی درآنجا حضور داشتند، رفت که این رفتار، احتمال آسیب رساندن به جمعیت را بسیار بالا برد.

این مسؤول با اعلام اینکه جان انسان‌ها بسیار مهم بوده و در قبال آنان همواره وظایفی برعهده داریم، گفت: وقتی پلنگ در فاصله ۱.۵ تا ۲متری نیروهای امدادی بود؛ با توجه به قانون مجازات اسلامی ماده ۱۵۲ و ۱۵۶ اجازه حفظ جان را می‌دهد، به سمت پلنگ تیراندازی و پلنگ مجدداً به مخفی‌گاه خود برگشت.

کاویان ادامه داد: نیروهای محیط زیست با حضور دامپزشک معتمد اقدام به عملیات زنده‌گیری این قلاده پلنگ باشلیک دارت کردند و حیوان نیز پس از بیهوشی به مرکز پناهگاه حیات وحش سمسکنده انتقال یافت.

وی با بیان اینکه حمله پلنگ به ماموران انتظامی و تیراندازی به سمت آن و همچنین شدت جراحات وارده سبب تلف شدن حیوان شد، گفت: باید گفت حفظ جان مردم در اولویت نخست نیروهای حفاظت محیط زیست بوده و خدارا شاکریم به هیچ یک از شهروندان و جمعیت حاضر آسیبی وارد نشده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در ارتباط با دلایل ورود پلنگ به سکونتگاه مسکونی، بیان کرد: از جمله دلایل می‌توان تغییرات و تجاوزات توسط انسان‌ها در محیط زیست باشد که موجب شده زنجیره غذایی حیوانات آسیب دیده و به دنبال طعمه که ممکن است یک سگ یا گربه باشد به شهر و سکونت‌گاه ورود پیدا کرده است.

این مسؤول با بیان اینکه از دلایل دیگر ورود پلنگ به مناطق شهری، ممکن است ابتلا به بیماری هاری باشد که باعث ورود حیوان به سکونت‌گاه‌های انسانی شده است، خاطرنشان کرد: قاچاق حیات وحش نیز یکی از دلایل وجود این گونه حیات وحش در شهر است.

کاویان گفت: بعضی از افراد ممکن است این گونه‌های وحشی را در مناطق محدوده سکونت‌گاه خودشان به اسارت نگهداری کنند که احتمال دارد فرار کرده باشد و در هر صورت همه این موارد نیاز به بررسی بیشتر دارد که به‌توان با قطعیت در این زمینه نظر داد.


انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
0
2
به این مدیر کل اگر بگی ۲ دقیقه در مورد هاری صحبت کنه نمیتونه بعد میاد اظهار نظر هم میکنه،
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
0
1
ممکن است،خب نمونه برداری کنین ببینیند هاری بوده یانه
جان چندنفررو باکلمه ممکن به خطرنندازید
ناشناس
|
Germany
|
۲۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
0
0
دامپزشک معتمد محیط زیست نبوده... اداره کل دامپزشکی مازندران کجا تشریف داشته که هاری رو تشخیص بده؟
نظر شما
ادامه