کد خبر: ۶۹۴۴۷

حکیم مهر: مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری از کشف لاشه یک قلاده خرس قهوه‌ای در مناطق حاشیه زردکوه در کوهرنگ خبر داد و گفت: بررسی‌ها برای شناسایی علت مرگ این حیوان ادامه داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «شهرام احمدی» افزود: حوالی عصر روز یکشنبه تصاویری از پیدا شدن لاشه یک قلاده خرس قهوه‌ای در شهرستان کوهرنگ در فضای مجازی منتشر شد که بلافاصله نیروهای یگان حفاظت محیط‌زیست به منطقه اعزام و مورد را بررسی کردند.

وی با بیان اینکه لاشه پیدا شده متعلق به یک خرس نابالغ است، تصریح کرد: با توجه به اینکه به طور تقریبی یک یا ۲ روز از مرگ حیوان گذشته است و حیوانات درنده نیز در منطقه وجود دارد، هنوز نمی‌توان عامل مشخصی را به عنوان علت مرگ این خرس اعلام کرد.

احمدی یادآور شد: بررسی‌ها برای یافتن علت اصلی مرگ این قلاده خرس قهوه‌ای با همکاری اداره کل دامپزشکی استان در حال انجام است و عواملی همچون تیراندازی، تصادف جاده‌ای و یا عامل طبیعی را  می‌توان به عنوان عوامل احتمالی در نظر گرفت.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: در صورت تایید دخالت عامل انسانی در مرگ این قلاده خرس قهوه‌ای، موضوع از طریق یگان حفاظت و مراجع مربوطه پیگیری خواهد شد تا با عاملان برخورد شود.

وی با اشاره به تداوم خشکسالی‌ها در چند سال اخیر، این عامل را یکی از موارد مهم در افزایش تعارض خرس قهوه‌ای در چهارمحال و بختیاری بیان و تصریح کرد: اجرای طرح‌های جنگل‌کاری و تغییر کاربری اراضی برای ایجاد باغ و مزرعه در محدوده زیستگاه‌های خرس قهوه‌ای، جزیره‌ای شدن زیستگاه‌ها در اثر اجرای طرح‌های راه‌سازی و دیگر عملیات عمرانی، برداشت بی‌رویه گیاهان دارویی در مراتع و مناطق جنگلی و چرای دام در فصل غیرمجاز را از دیگر عوامل اثرگذار در تشدید تعارض با این گونه در استان است.

احمدی یادآور شد: تلاش می‌شود با ارائه آموزش‌های لازم به جوامع محلی و جذب همکاری دیگر دستگاه‌ها، موضوع تعارض با خرس قهوه‌ای به شیوه‌ای صحیح مدیریت شود.

به گزارش ایرنا، خرس قهوه‌ای به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پستانداران کشور در راس هرم غذایی قرار دارد و به ‌عنوان یک گونه کلیدی، شاخص سنجش سلامتی اکوسیستم در زیستگاه‌ها نیز محسوب می‌شود. برای حفاظت گونه خرس در کشور، مطابق بند "ط" ماده ۳۸ قانون برنامه ششم توسعه، برنامه عملی از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز تهیه و ابلاغ شده است.

 

نظر شما
ادامه