کد خبر: ۶۹۶۵

حکیم مهر - رییس سازمان دامپزشکی کشور از اخطار سازمان فائو و سازمان جهانی بهداشت دام درباره درگیری کشورهای آسیایی با بیماری آنفلوآنزای پرندگان خبر داد و گفت: 50 میلیارد ریال اعتبار اولیه برای انجام اقدامات پیشگیرانه از بروز این بیماری اختصاص یافته است که این میزان اعتبار کافی نیست و از معاونت راهبردی ریاست جمهوری درخواست افزایش اعتبار شده است.

دکتر سید محسن دستور اظهار کرد: طبق هشدار سازمان خوار و بار جهانی(فائو) و سازمان جهانی بهداشت دام (OIE) مبنی بر شیوع بیماری آنفلوآنزای پرندگان در کشورهای آسیایی، اظهار کرد: هر ساله در آغاز فصل پاییز و شروع کوچ پرنده‌ها، اقدامات پیشگیرانه به‌صورت مراقبت فعال و غیرفعال شروع می‌شود که امسال با توجه به هشدار فائو و OIE در مناطق پرخطر اقدامات ویژه انجام خواهد شد.

وی با اشاره به آغاز نمونه‌برداری‌ها از این بیماری گفت: 12 استان تحت پایش سرمی هستند و مرتبا نمونه‌گیری می‌شوند.

دستور تصریح کرد: باتوجه به اهمیت بالای رعایت مسائل بهداشتی در کشتارگاهها به‌منظور پیشگیری از بروز این بیماری، دستورالعمل ویژه‌ای به کشتارگاهها ارسال شده که در صورت برخورد با موارد مشکوک، براساس دستورالعمل جدید برخورد شود.

رییس سازمان دامپزشکی کشور تاکید کرد: هماهنگی‌ها میان بخش دولتی و بخش خصوصی برای پیشگیری و مقابله با شیوع بیماری آنفلوآنزای پرندگان از مهمترین اقدامات است که اطلاع‌رسانی و آموزش در این زمینه صورت گرفته است.

وی اعلام کرد: تاکنون از بیماری آنفلوآنزای پرندگان در کشور گزارشی ارسال نشده است.

دستور با اشاره به اینکه همه استانهای کشور تحت پایش هستند، گفت: اغلب پرندگان مهاجر از آسیای میانه و روسیه به ایران کوچ می‌کنند که استانهای مرکزی و استانهای شمالی بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند لذا بررسی‌ها و نمونه‌گیری‌ها در این مناطق با شدت بیشتری انجام می‌شود و در این استان‌ها در اولویت هستند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور اعتبار اولیه برای انجام اقدامات پیشگیرانه از بروز بیماری آنفلوآنزای پرندگان را همچون سال گذشته 50 میلیارد ریال از ردیف بودجه 90 عنوان و تصریح کرد: این میزان اعتبار کافی نیست که از معاونت راهبردی ریاست جمهوری درخواست افزایش اعتبار شده است.

وی اظهار کرد: اگر بتوانیم اقدامات پیشگیرانه را به موقع انجام دهیم و از عوارض بیماری‌های تنفسی پرندگان بکاهیم، امسال کمتر با این بیماری درگیر خواهیم شد.

گفتنی است؛ براساس پروتکل جهانی برای مبارزه با بیماری آنفلوآنزای پرندگان، کانون آلوده تا شعاع سه کیلومتری باید معدوم و تا شعاع 10کیلومتری باید قرنطینه شود. اما در کشور ما سال گذشته به دلیل نداشتن اعتبار، این قانون اجرایی نشد و طبق قانون ایران باید کانونی آلوده به این بیماری باشد و طیور آن پس از آلودگی دفن شوند تا خسارت پرداخت شود که این امر در سال گذشته باعث پیش‌روی بیماری به واحدهای دیگر و معدوم شدن 40 درصد از گله‌های مرغ تخم‌گذار شد و امسال ایران را نیازمند واردات بالای تخم‌مرغ و همچنین افزایش قیمت این محصول در بازار مصرف کرده است.

در حال حاضر نیز کشورهای چین، ویتنام و هند درگیر این بیماری هستند و سازمان خوار و بار جهانی(فائو) و سازمان جهانی بهداشت دام (OIE) به درگیری کشورهای آسیایی با این بیماری هشدار جدی داده است.

 

خبر مرتبط :

 
 
نظر شما
ادامه