کد خبر: ۶۹۸۱۵

حکیم مهر: مربی و رفتار شناس سگ با تاکید بر اینکه «سگ خانگی» زنده‌یاب و مرده‌یاب نیست و نباید از آنها هنگام ریزش آوار استفاده کرد گفت: بو و جنس سگ‌ خانگی کار سگ امدادگر را مختل می‌کند ولی برخی افراد برای خودنمایی از سگ‌های خانگی برای کارهای دیگر استفاده می‌کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از برنا، «طهمورث کامرانی» مربی و رفتار شناس سگ اظهار کرد: هر سگ برای اینکه آموزش تخصصی ببیند بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ ساعت زمان لازم دارد؛ برای مثال این زمان لازم است تا یک سگ آموزش جسد یابی، ردیابی مرده یابی و زنده یابی را فرا گیرد؛ این زمان آموزش برای هر کدام از کارهای تخصصی است.

وی افزود: سگ مربی خاص خود را نیاز دارد چون کار آموزش سگ تخصص است مانند اینکه برای درمان یک بیماری نیازمند پزشکان متخصص قلب و اعصاب و... هستیم.

مربی و رفتار شناس سگ تصریح کرد: سگ هایی که مردم در خانه از آن نگهداری می کنند به نام «پت» مشهور است و در زمره حلقه حیوانات خانگی محسوب می‌شوند که یکسری کارها را بلد است مانند رفتار صحیح؛ همچنین باید اجتماعی باشد؛ ما باید به سگ های رفتار درست را یاد بدهیم و آنها باید در شهرها رفتار عادی داشته باشند؛ البته به سگ ها باید همدم خانگی بودن را هم یاد بدهیم تا بتوانیم آنها را بوس کرده و بغل کنیم. دلیلی نمی شود که چون بویایی سگ قوی است او را به هر جایی و برای هر کاری استفاده کنیم.

کامرانی گفت: سگهای شکاری قوی ترین بویایی را در بین نژادهای سگ دارند؛ این نژاد سگ را اگر به محل ریزش یک ساختمان ببریم آیا آنها توانایی زنده یابی و مرده یابی را دارند؟؛ حتی ممکن است برخی سگ ها بوی جسد و فرد مرده را متوجه شود اما اصلا نمی تواند آنرا پیدا کند.

وی افزود: شرکت های خاصی در دنیا سگ های امداد و نجات را آموزش می‌دهند که آنها با صلیب سرخ و برخی مدارس آموزش امداد و نجات کار می کنند؛ یکسری شرکت آموزش دهنده سگ امداد و نجات در دنیا عطری با بوی جسد انسان تولید می کنند تا بر همین اساس مرده یابی را به سگ ها یاد دهند زیرا بوی جسد برای یک سگ تعریف نشده و باید با این روش به آنها آموزش داد؛ برخی سگ ها زنده یاب هستند و باید بر اساس بوی انسان عادی برای زنده یابی آموزش ببینند.

کامرانی تصریح کردسگ هایی که در ایران وجود دارد همگی پت بوده و در حلقه حیوانات خانگی هستند که از سه ماهگی آموزش می بینند؛ هر سگ سن خاص خود را دارد و باید بدانیم که هر سگ در 6 سالگی بازنشسته می شود.

 مربی و رفتار شناس سگ درباره حضور برخی سگ های خانگی از سوی مردم در نزدیک ساختمان ریزش یافته متروپل در آبادان گفتبه برخی نژادهای سگ ها می توان آموزش زنده یابی و مرده یابی را یاد داد ولی کارکرد برخی سگ ها فقط نگهبانی است و باید بر همین اساس به آنها آموزش داد؛ آموزش‌های امداد و نجات برخی نژادهای سگ مخصوص و ویژه است ولی سگ هایی که مردم در ریزش آوار آبادان برای مرده یابی و زنده یابی استفاده کردند کارکرد لازم را نداشته و این کار آنها غلط است؛ بهترین نژاد سگ برای امداد و نجات، سگ شکاری است.

وی افزودقدرت جنسی سگ ها در حوزه امداد و نجات هم مهم است؛ ممکن است یک سگ زنده یاب و جسد یاب مشغول کار خود باشد و به دلیل حضور سگ های نر یا ماده ای که مردم به محل ریزش و آوار آورده اند و بوی و سیگنالی که آنها از خود بروز می دهند از کار اصلی خود باز بماند و در انجام وظایفش خلل بوجود آید است به دلیل گرایش جنس مخالف از کار خود باز بماند؛ حتی ممکن است سگ زنده یاب نر بوده و در اثر سگ ماده ای که توسط مردم به محل ریزش و آوار آمده است کارکرد لازم را نداشته باشد زیرا آنها بو و سیگنال جنس مخالف را متوجه می شوند.

مربی و رفتار شناس سگ خاطرنشان کردهمه سگ های امداد و نجات را عقیم و اخته می کنند تا تحت تاثیر جنس مخالف قرار نگیرند؛ نباید سگ های زنده یاب و مرده یاب در برابر جنس مخالف تمایل رابطه جنسی داشته باشند زیرا در کارکرد آنها تاثیر گذار خواهد بود.

کامرانی اظهار کرداشتباه اصلی حضور مردم با سگ هایشان در عملیات آوار برداری برای زنده یابی و مرده یابی است؛ برخی افراد هنگام ریزش آوار در آبادان با آوردن سگ های خود به محل ریزش ساختمان دنبال فالوور هستند؛ برخی افراد به دلیل سادگی و فقدان اطلاعات لازم برای زنده یابی و یا مرده یابی از سگ های خانگی استفاده می کنند؛ نباید صرفاً به دلیل باهوش بودن سگ تصور کنیم که آنها می توانند زنده یابی و مرده یابی کنند چرا که این کار آموزش لازم تخصصی و ویژه می‌خواهد

 وی در پایان گفتاینکه گفته می شد 2 خواهر و برادر در آبادان توانسته اند با سگ های خانگی خود 8 فرد را از زیر آوار پیدا کنند خبری کاملاً غلط و تصوری اشتباه است.

 
نظر شما
ادامه