کد خبر: ۶۹۹۶۴
تعداد نظرات: ۸ نظر

حکیم مهر: رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان خلیل آباد (واقع در خراسان رضوی) از ابتلای واکسیناتور دامپزشکی این شهرستان به بیماری مشترک بین انسان و حیوان خبر داد و گفت: همکار واکسیناتور شبکه دامپزشکی شهرستان خلیل آباد، حین انجام ایمن‌سازی دام ها در روستای دهنو با اصابت سرنگ آغشته به واکسن دچار تب مالت شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از صبح توس، «دکتر وحید احمدی» اظهار داشت: بیماری تب مالت به عنوان یک بیماری مشترک بین انسان و دام می تواند از طرق مختلف از جمله فرو رفتن سر سوزن سرنگ حاوی واکسن های دامی به انسان انتقال پیدا کند.

وی با بیان اینکه بیماری تب مالت موسوم به بیماری هزار چهره است که علائم سخت و آزاردهنده ای چون سردرد شدید، خستگی، بی اشتهایی، کمردرد، درد عضلانی و تعریق شبانه در انسان ظاهر می‌شود، خاطرنشان کرد: این بیماری متأسفانه در دام با علامت خاصی جز سقط جنین مشاهده نمی شود.

رئیس شبکه دامپزشکی خلیل آباد با تاکید بر اینکه واکسیناتورهای شبکه دامپزشکی همواره به علت شرایط شغلی در معرض تهدید این بیماری مشترک بین انسان و دام هستند، تصریح کرد: این بیماری از راه های مختلف نظیر برخورد با دام آلوده، مراحل آماده سازی واکسن زنده و یا از راه استنشاق عامل بیماری در محیط کار به واکسیناتورها منتقل شود.

وی از مبتلا شدن یکی از واکسیناتورهای شبکه دامپزشکی شهرستان به بیماری تب مالت خبر داد و اذعان کرد: همکار واکسیناتور شبکه دامپزشکی شهرستان خلیل آباد، حین انجام ایمن‌سازی دام ها در روستای دهنو با اصابت سرنگ آغشته به واکسن دچار تب مالت شد.

احمدی با اشاره به اینکه نیروهای شبکه دامپزشکی برای مبارزه با بیماری های مشترک بین انسان و دام در خط مقدم مقابله قرار دارند، عنوان کرد: طبق آمار موجود اکثر همکاران واکسیناتور دامپزشکی در دوران خدمت خود دچار این بیماری و برخی بیماری‌های مشترک دیگر خواهند شد که با این وجود بدون ادعا و با تمام وجود در راه مبارزه با بیماریهای دامی فراگیر در حال جهاد هستند.

وی با بیان اینکه متاسفانه با وجود رعایت کامل مسائل ایمنی فردی توسط کارکنان دامپزشکی برخی از اتفاقات نیز غیرقابل اجتناب است، تشریح کرد: این یکی از هزاران خطر و سختی در کار دامپزشکی است که پرسنل زحمت کش آن با هدف مبارزه با بیماری های مشترک و دامی به جان می خرند.

رئیس شبکه دامپزشکی خلیل آباد ضمن درخواست از دامداران در راستای همکاری هر چه بیشتر با اکیپ واکسیناسیون دامپزشکی ابراز کرد: همشهریان عزیز با توجه به افزایش موارد تب مالت انسانی از خرید شیرهای فله ای به هر شکل و به جهت جلوگیری از ابتلا به این بیماری پرهیز کنند.

 
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
نجابت - فارس
|
Lithuania
|
۰۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
2
2
*هشدار*
*برخی از علتهای کاهش نقش دامپزشکی/ واکسیناتورها در حوزه واکسیناسیون(پیشگیری) از بیماری بروسلوز در دام و انسان*

- خطرات حین استفاده از واکسن *زنده و زئونوز* بروسلوز توسط واکسیناتور ها، تعرفه پایین ارایه خدمت در طرح های خرید خدمت(همسان با سایر واکسنهای کشته و غیر زئونوز) به مثال زیر توجه کنید:
در صورتیکه در یک گله 100 راسی گوسفند و بز حدود 10-15 راس دام حائز شرایط دریافت واکسن *FDrev-1* (سالم، جوان ،ماده غیر آبستن، غیر واکسینه و...) وجود داشته باشد و تعرفه تزریق هر راس در طرح های خرید خدمت دولتی (پس از کسر کسور قانونی) حدود 400 تومان باشد، مجموع خالص دریافتی مرکز و واکسیناتور پس از کسر کسور قانونی حدود *4000- 6000* تومان خواهد شد.
نتیجه این تعرفه
⬅️ عدم استقبال مراکز واکسیناسیون( بویژه واکسیناتورهای زحمتکش) کشور از تزریق این واکسن⬅️ کاهش جمعیت دامی واکسینه شده علیه بروسلوز⬅️ گسترش بیماری ⬅️ افزایش خطر ابتلا در دام و انسان⬅️.... خواهد بود .

پیشنهاد:
- تقکیک تعرفه واکسیناسیون بروسلوز از سایر واکسنها
افزایش چند برابری(4-5 برابری) تعرفه واکسیناسیون بروسلوز نسبت به سایر واکسنها
خرداد 1401
نجابت
پاسخ ها
هادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
در مورد واکسن تب مالت فول دوز آقای نجابت درست فرمودند .یکی دیگر از عامل های عدم پوشش کم نیروی کم کادر دولتی هست .چون تو ادارات معمولا واکسیناسیون تب مالت همزمان با واکسنهای ابله و شاربن تزریق میشه و اکیپ واکسیناسیون هم دو نفره است.سخت هست یه واکسیناتور همزمان دو سرنگ خودکار دستش باشه یکی واسه گوسفندان یکی برای بره ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
................. واکسن بروسلوز دولتی و همکار واکسیناتوری که می‌ره سر گله و واکسن میزنم حقوق+اضافه کار و البته حق ماموریت میگیره علاوه بر این داره از امکانات و خودروی دولتی هم استفاده میکنه
دیگه تعرفه چی؟
اما در مورد بخش خصوصی که در موارد کمبود نیروی بخش دولتی وارد طرح میشن جریان فرق داره و حق دارن که یک مقدار در حدی که دامدار پشیمون نشه، تعرفه رو بالا ببرن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
آقا هادی باید بین دو واکسن حداقل 2 هفته فاصله باشه تا سیستم ایمنی توان بازیابی داشته باشه
اگه قرار بر همزمانی خود موسسه رازی میتونس واکسن سه گانه یا دوگانه تولید کنه
مگر اینکه جدیدا واکسیناتورها ارجح شده باشند بر موسسه و تولیدکنندگان واکسن
عادل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
0
1
پس از تماس با عامل بروسلوز مصرف دو هفته ای کپسول داکسی سایکلین مانع از ایجاد بیماری تب مالت می شود،
این واکسیناتور هم اگر سریعا اقدام می کرد مبتلا نمیشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
1
1
حتما بدبخت نیرو طرحی بود
خدا نگذره که ظلم به حق طرحی هامیشه
پاسخ ها
ناصر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
این نیرو بدبخت نیست .خیلی عجوله
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
0
2
سویه واکسن بروسلوز تزریقی تضعیف شده و غیر بیماری زا برای اکثر افراد است من خودم به اشتباه در اثر تکان ناگهانی بزغاله ها واکسن را به دستم فرو کردم و تزریق هم شده چند روز تب خفیف و درد عضلانی داشتم بعد خود به خود خوب شد (احتمالا تیتر مثبت شدم ) برای خیلی از همکاران هم چنین شرایطی پیش آمده ولی هیچ کدام جز عوارض خفیف نداشته اند . متاسفانه برخی همکاران با سویه واکسن بیمار شده و حتی کار به بخش عفونی بیمارستان کشیده به هر صورت تقریبا تمام افراد تجربه تزریق اشتباهی به خودشان را داشته اند که خوشبختانه مشکلی پیش نمی آید (مگر در موارد ضعف سیستم ایمنی )
نظر شما
ادامه