کد خبر: ۶۹۹۹۵

حکیم مهر: رییس اداره حفاظت محیط زیست اشنویه گفت: سرشماری گونه‌های نادر سمندر کُردستانی و آذربایجانی در سه زیستگاه مهم این گونه‌ها در این شهرستان آغاز شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «کریم‌خضری» اظهار کرد: سه زیستگاه مهم این شهرستان با حضور یک تیم چهار نفره از کارشناسان و محیط‌بانان یگان حفاظت استان و ۲ کارشناس این اداره مورد پایش قرار می‌گیرند.

وی گفت: در این طرح سمندرها را علامت‌گذاری می‌کنند تا در سرشماری بعدی، ماندگاری و حضور این گونه در آن زیستگاه رصد شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست اشنویه اضافه کرد: بعد از گذشت ۱۴ روز، این سرشماری دوباره در این مناطق تکرار می‌شود تا آمار تقریبی فراوانی جمعیت این گونه در این زیستگاه‌ها مشخص شود.

 سمندر از راسته دوزیستان دُمدار و خانواده سالاماندریده (سمندرها) بوده که در لیست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) در دسته به‌شدت در معرض خطر انقراض طبقه‌بندی شده و زیستگاه آن چشمه‌سارها، جویبارها و آب‌های روان و زلال است.

در اصطلاح محلی به این گونه جانوری «بوکه کانیله» و «کانی‌بوک» گفته می‌شود که به معنی عروس چشمه است و این نامگذاری حاکی از آن است که تنها در چشمه‌های با آب روان و صاف قابل مشاهده است

دستگیری ۲ شکارچی زنده گیر کبک 

خضری همچنین افزود: ماموران یگان حفاظت این اداره ۲ شکارچی متخلف زنده گیر کبک را در ارتفاعات این شهرستان دستگیر کردند.

وی ادامه داد: از این متخلفان، ۱۵ کبک به همراه تعدادی ادوات شکار شامل هشت قفس و ۳۰ رشته دام از متخلفان کشف و ضبط شد.

خضری از شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه شکار و زنده‌گیری پرندگان در این شهرستان مراتب را با شماره تلفن ۴۴۶۲۶۲۳۱ اطلاع دهند.

وی همچنین از پایش مشترک مرکز معاینە فنی خودروهای سبک اشنویە با حضور راهنمایی و رانندگی و نماینده شهرداری، پایش واحدهای صنعتی و صدور ۲ فقرە اخطاریە بە واحدهای آلایندە و   و برگزاری کلاس آموزشی تحت عنوان یک ساعت با محیط بان در این شهرستان خبر داد

اشنویه از شهرستان‌های مرزی آذربایجان‌غربی است که با توجه به وضعیت اکولوژیکی و برخورداری از سیمای زیست محیطی مطلوب از زیستگاه‌ها به‌شمار می‌آید.

 

نظر شما
ادامه