کد خبر: ۷۰۰۲۱
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر: دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک از تولید «کرم ورمیل» که یک مکمل غذایی و به‌دوراز هرگونه بیماری و انگل است و ارزش پروتئینی و و کربوهیدرات بالایی برای حیوانات و انسان‌ها دارد، خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از آنا، «امیرحسین داودی»، دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک در رابطه با تولید «کرم ورمیل» (Meal Worm) که یک مکمل غذایی و به‌دوراز هرگونه بیماری و انگل است، گفت: محصولی که در حال حاضر تولید می‌کنیم، ارزش پروتئینی بالایی دارد و بر طبق آزمایش‌ها انجام‌شده، درصد پروتئینی و توالی یابی پروتئین‌های اصلی‌اش بالا است.

وی افزود: کرم میل ورم یک لارو سوسک سیاه است که به آن سوسک تاریکی هم گفته می‌شود که با نام کرم آرد هم شناخته می‌شود و به‌صورت زنده و یا خشک سرو می‌شود. که پرورش میل ورم بیشتر در کشورهای آسیایی همچنین در کشورمان نیز رونق گرفته است. مصرف این کرم برای جانوران در نظر گرفته‌شده که به خاطر داشتن مقدار پروتئین زیاد و کربوهیدرات گاهی انسان‌ها هم مصرف می‌کنند.

این دانشجو کاربرد آن برای تغذیه انواع پرندگان، خزندگان، ماهیان زینتی، دیگر آبزیان، مرغداری و حیوانات آزمایشگاهی، عنوان کرد و گفت: این محصول پروتئین فراوان و انواع ویتامین‌های B۵، B۶، B۱۱، B۱۲، A، E یا مواد معدنی چون آهن، روی، منگنز، مس و سلنیوم دارد که جزو غذای اصلی آن‌ها است.

وی با اشاره به اینکه در ابتدا این محصول را به‌صورت خام در بازار به فروش می‌رساندیم، گفت: کرم‌هایی که داشتیم را در یک بستری پرورش می‌دادیم، بعد آن‌ها را به‌صورت یک فراورده تقریباً خام خشک می‌کردیم، سپس بسته‌بندی‌شده و در پت‌شاپ‌ها برای حیوانات خانگی، پرندگان، خرگوش، مرغ و خروس عرضه می‌کردیم.

داودی با بیان اینکه به عرضه محصول به‌صورت خام اکتفا نکردیم، اظهار کرد: حیوانات آزمایشگاهی خودمان را با کرم‌ها تغذیه کردیم. در ادامه یک گام جلوتر رفتیم. در مشورت با یکی از اساتید تصمیم بر این شد که این کرم‌ها را به یک فرآورده تکمیل‌تر مثل کنسانتره تبدیل کنیم.

وی افزود: یکسری آزمایش نیز روی حلزون‌های آرایشی و بهداشتی، قرقاول، طوطی‌سانانی مثل عروس هلندی و موش‌های آزمایشگاهی انجام شد و در حال حاضر بر تولید کنسانتره تمرکز داریم.

این دانشجو با بیان اینکه در داخل کشور مزارعی برای پرورش آن وجود دارد که فقط حصول خام تولید می‌کنند، گفت: اما ما مراحل پرورش، خشک‌کردن و ارائه به بازار را گذرانده‌ایم البته مجوزهای موردنیاز به‌سختی صادر می‌شود یکی از مجوزها مربوط به حوزه دامپزشکی، بهداشت و درمان و نیز غذا و دارو است.

وی افزود: اقدام ما این بود که آن محصول اولیه‌ای که داشتیم را با محصولات دیگری ترکیب کردیم، به یک الگوی غذایی کامل رسیدیم که بتوانیم از آن استفاده کنیم. یعنی از ماده خام به یک ماده تقریباً اصلی رسیدیم و محصول ما نمونه و مشابه داخلی و خارجی ندارد.

داودی در رابطه بااینکه این ایده از کجا نشأت گرفت، گفت: ایده این محصول از ترم یک و آزمایشگاه درس فیزیولوژی جانوری به ذهنمان رسید و از اساتید و نیز افرادی که مزارع پرورشی داشتند، مشاوره گرفتیم. یافته‌هایمان به این صورت بود که برای مثال شخصی که بوقلمون پرورش می‌دهد، سویایی را با ارزش پروتئین ۳۴ تا ۸۰ درصد را وارد می‌کند.

وی ادامه داد: با انجام آزمایش‌های گوناگون به این نتیجه رسیدیم که می‌توانیم کرم‌هایی پرورش دهیم که ارزش پروتئینی‌اش بالاتر از این عدد باشد و هر چه این ارزش پروتئینی بالاتر برود، با توالی‌یابی‌های اصلی، این کرم را می‌توان به‌عنوان جایگزین سویا در داخل مزارع مختلف، جایگزین کنیم و درنهایت امر یک محصول جامع تولید کنیم.


انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امید
|
United States of America
|
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
0
2
همین که فرمودین سویای با پروتئین 80 درصد مشخصه بار علمی تون چقدره . و محصولت چی هست. کجاست این سویای 80 معرفی کن ما هم بگیریم.
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۲۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
0
1
این طرح خام به نظر میرسه و فقط از دریچه تامین پروتئین و اسید آمینه ها بهش نگاه شده و از منظر توان انتقال بیماری ها از طریق محصول به میزبان ها بررسی نشده.
نظر شما
ادامه