کد خبر: ۷۰۰۳

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی یزد، جنوب کرمان، ایلام، سیرجان و آذربایجان شرقی

 

کشتارگاه های یزد مطابق استانداردهای بین المللی می شوند


همه کشتارگاه های یزد در حال بهسازی هستند که تا پایان سال مطابق با استانداردهای بین المللی می شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد، با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران افزود: قدمت ساخت کشتارگاه های یزد بالاست و جوان ترین کشتارگاه یزد در سال 82 ساخته شده است و به رغم قدمت بالا، کشتارگاه های ما هنوز با استانداردهای بین المللی فاصله دارند اما اکنون در دست بهسازی هستند.
دکتر حدادزاده گفت: طرح بهسازی کشتارگاه های یزد از سال 89 آغاز شد و اکنون یک کشتارگاه تا حدود 95 درصد بهسازی شده است اما مجموع کشتارگاه های یزد65 درصد پیشرفت در زمینه بهسازی دارند.
او ادامه داد: یک کشتارگاه صنعتی و9 کشتارگاه سنتی در استان یزد کار کشتار دام را انجام می دهند و علاوه بر این، پنج کشتارگاه صنعتی طیور و یک کشتارگاه صنعتی بلدرچین زیر نظر دامپزشکی استان درحال فعالیت هستند.
حدادزاده افزود: کشتارگاه های سنتی مورد تایید دامپزشکی نیستند، اما به دلیل ضرورت و نیاز شهرستان ها به این کشتارگاه ها، فعلا مجبور به تحمل آنها هستیم.
او ادامه داد: در چهار شهرستان ابرکوه، بافق، خاتم و طبس شرایط لازم برای ساخت کشتارگاه مهیاست و فقط در انتظار بخش خصوصی برای وارد شدن در این عرصه هستیم.
او گفت: دامپزشکی با دادن تسهیلات ویژه از ورود بخش خصوصی برای ساخت کشتارگاه حمایت می کند ودر نخستین گام مجوز راه اندازی واحدهای بسته بندی را در جوار کشتارگاه ارائه می کند تا کشتارگاه بتواند به عنوان یک مجموعه تولیدی مطرح شود.
او سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی هر کشتارگاه به عنوان کشتارگاه تیپ 3 و 4 را بین 400 تا 500 میلیون تومان اعلام کرد.
او در بخش دیگری از سخنانش استان یزد را خاستگاه پرورش بلدرچین خواند و با اشاره به تشکیل کارگروه ساماندهی بلدرچین استان زیر نظر جهاد کشاورزی استان افزود: نتیجه فعالیت های صورت گرفته در این کارگروه از نیمه دوم پارسال تاکنون، افتتاح نخستین کشتارگاه صنعتی تمام مکانیزه بلدرچین کشور با ظرفیت کشتار 2000 قطعه در ساعت با حضور رئیس سازمان دامپزشکی کشور در استان یزد بوده است.
وی همچنین از در دست ساخت بودن سه کشتارگاه دیگر در استان خبر داد و گفت: یکی از این کشتارگاه ها با پیشرفت فیزیکی 90 درصد به زودی آماده بهره برداری خواهد بود.
او یادآور شد: ظرفیت کنونی واحدهای دارای پروانه پرورش بلدرچین در استان یزد 2 میلیون و 340 هزار است.
حدادزاده در ادامه با اشاره به ورود گوشت های منجمد برزیلی به بازار افزود: تمام گوشت هایی که از خارج از کشور وارد شده، چه مرغ و چه گوشت، مورد تایید دامپزشکی است.

وی تاکید کرد: این گوشت ها با نظارت کامل دامپزشکی بر موازین بهداشتی و شرعی ذبح، بسته بندی و وارد می شود و مردم می توانند با آرامش خاطر از آنها استفاده کنند.
وی با اشاره به فعالیت 49 ایستگاه جمع آوری شیر در استان، از طرح تدوین سند جامع شیر استان یزد خبر داد و افزود: تلاش شده تا طبق این سند حرکت کنیم و شیری سالم به کارخانه های تولیدی استان تحویل دهیم.
او حفاظت از منابع غذایی را از سیاست های دامپزشکی در رابطه با غذا ذکر کرد و افزود: دامپزشکی با سرلوحه قراردادن شعار نظارت از مزرعه تا سفره، کنترل های لازم بر فرآورده های دامی در بخش های مختلف اعم از تولید، حمل، توزیع و عرضه را با جدیت دنبال می کند تا از ورود هرگونه عوامل بیماری زا به زنجیره غذایی جامعه جلوگیری شود.
مدیرکل دامپزشکی استان یزد نصب پیش سرد در کشتارگاه ها را جزو برنامه های آتی این اداره بیان کرد و افزود: به منظور پیشگیری از بروز برخی از بیماری ها مانند تب خونریزی دهنده کریمه،کنگو، لاشه پس از کشتار و قبل از عرضه به مــدت 24 ساعت در قــسمت پیش سرد نگهداری می شود.
وی همچنین به فعالیت 31واحد بسته بندی اعم از مرغ ، ماهی، تخم مرغ، بلدرچین وسایر موارد در استان اشاره کرد و افزود: دو واحد بسته بندی در شهرستان های مهریز و اردکان نیز بهره برداری می شود.

-----------------------------

 

میز خدمت در اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان راه اندازی شد

 

مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: در راستای ابلاغیه معاون راهبردی و نظارت رییس جمهوری و تاکید استاندار کرمان، میز خدمت به منظور تکریم هر چه بیشتر ارباب رجوع و سهولت انجام کار مراجعان در اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان  دایر شد.

علی نظری اظهار داشت: پاسخگویی سریع به ارباب رجوع، دریافت آسان تر خدمات و حذف بروکراسی اداری از جمله مهمترین محاسن اجرای این طرح است.

------------------------------

 

بازدید معاونت عمرانی استاندار ایلام از ایستگاه نقاشی با موضوع دامپزشکی


 به مناسبت گرامیداشت هفته دامپزشکی و روز جهانی کودک، ایستگاه نقاشی با موضوع دامپزشکی در پارک کوثر شهر ایلام برپا شد.

معاون عمرانی استاندار و مدیرکل بهزیستی استان ایلام با حضور در پارک کوثر، از ایستگاه نقاشی دامپزشکی بازدید نمودند.
این مراسم که در پایان آن به شرکت کنندگان جوایزی اهدا شد با همکاری روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان ایلام و روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان و همچنین با همکاری مهدهای کودک شهر ایلام برگزار گردید.

-------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی سیرجان اعلام کرد: تزریق 1.6 میلیون نوبت واکسن دام در سیرجان


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سیرجان گفت: بیش از یک میلیون و 600 هزار نوبت دام در شهرستان سیرجان علیه بیماریهای مختلف واکسینه شدند.
علیرضا زینلی‌پور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طرح مایه‌کوبی دام‌ها با واکسن‌هایی از نوع شاربن‌، آبله گوسفند و بز‌، تب مالت گاو و گوسفند‌، تب برفکی‌، شاربن علامتی و طاعون نشخوار کنندگان کوچک بوده که بیش از یک میلیون 600 هزار نوع واکسن به دام‌های شهرستان سیرجان تزریق شد.
وی گفت‌: طی 9 ماهه گذشته بیش از 28 هزار کیلوگرم گوشت غیر ‌قابل مصرف یا مغایر با تاریخ مصرف از مراکز مختلف تحت نظارت از جمله کشتارگاه‌های دام و طیور‌، مراکز عرضه گوشت قرمز و سفید و مراکز مصرفی گوشت جمع‌آوری شد.
‌‌زینلی‌پور خاطرنشان کرد‌: طی این مدت 4 هزار و 300 مورد بازدید از مراکز تهیه و توزیع گوشت و مواد پروتئینی انجام و 57 دفترچه بهداشتی نیز صادر شد.
وی بیان کرد: یک میلیون و 262 هزار متر ‌مربع اماکن دامی شهرستان سیرجان با هدف مراقبت از سلامت دام و جلوگیری از بیماری‌ها سم‌پاشی شد.
زینلی‌پور با اشاره به برپایی جشنواره زیبایی اسب سیرجان در هفته دامپزشکی تصریح کرد: برپایی ‌نمایشگاه دستاوردهای دامپزشکی و معاینه رایگان دام‌ها به مدت دو روز در درمانگاه‌های دامپزشکی شهرستان سیرجان انجام می‌شود.


--------------------------------

 

پنج کارخانه خوراک دام و طیور و دو کشتارگاه در آذربایجان شرقی پلمپ شد

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت: طی شش ماهه نخست امسال پنج کارخانه خوراک دام و طیور، یک کشتارگاه سنتی دام و یک کشتارگاه طیور به دلیل عدم رعایت موارد بهداشتی پلمپ شدند.
دکتر بهراد زندیه افزود: دراین مدت همچنین دو مرکز جمع آوری شیر خام و 15 مورد اماکن عرضه فرآورده‌های خام دامی نیز پلمپ شدند.
وی اظهارکرد: در شش ماه گذشته نیز 240 تن فرآورده خام دامی غیر بهداشتی توسط کارشناسان دامپزشکی، غیر قابل مصرف انسانی شناخته شده و معدوم گردید.
وی با اشاره به اینکه 20 کارخانه خوراک دام و طیور در استان وجود دارد، گفت: در شش ماهه نخست امسال 10 میلیون قطعه مرغ در کشتارگاه های طیور استان کشتار شد که از میان آنها 35 هزار قطعه به دلیل غیر قابل مصرف بودن معدوم گردید.
وی با تاکید بر جدیت اداره کل دامپزشکی استان در برخورد با مراکز غیرمجاز دام و طیور در استان، یادآور شد: نظارت کارشناسان این اداره کل بر اماکن دام و طیور سخت گیرانه بوده و هرگز اجازه فعالیت به مراکز غیرمجاز را نمی‌دهیم.
دکتر زندیه اظهارکرد: برای نظارت شرعی و بهداشتی بر کشتارها، از ابتدای امسال علاوه بر ناظران ویژه دامپزشکی، با استقرار یک روحانی و یک ناظر بهداشتی در محل کشتارگاه، بر کلیه مراحل کشتار از جمله ذبح شرعی دام، نظارت می‌شود.
وی گفت: دامداران و تولید کنندگان ما اغلب به دلیل عدم آگاهی، از افزودنی‌های غیرمجاز استفاده نموده و موجب می‌شوند محصولات آنها غیر بهداشتی تشخیص داده شده و معدوم شود.

 

نظر شما
ادامه