کد خبر: ۷۰۰۵۴

حکیم مهر: پژوهشگران در مطالعه جدیدی دریافتند که سگ ها یک تصویر ذهنی چند وجهی از اشیاء آشنای خود دارند. این امر بدان معناست که سگ ها هنگام فکر کردن به یک شی، ویژگی های حسی متفاوت آن شی را تصور می کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از سیناپرس، محققان دانشگاه Eötvös Loránd در بوداپست متوجه شدند که سگ ها در هنگام تجسم یک جسم مانند اسباب بازی ها می توانند شکل ظاهری یا بوی آن را تصویر کنند.

در این پژوهش، گروهی از دانشمندان فرض کردند که حواس سگ‌ ها برای شناسایی اشیایی مانند اسباب ‌بازی ‌هایشان، نشان ‌دهنده نحوه نمایش اشیا در ذهن آنهاست.

شانی درور (Shany Dror) یکی از محققان برجسته این مطالعه توضیح می ‌دهد: اگر بتوانیم بفهمیم که سگ‌ ها هنگام جستجوی یک اسباب‌ بازی از چه حواسی استفاده می ‌کنند، این امر ممکن است نشان دهد که سگ ها چگونه در مورد آن جسم فکر می‌ کنند. سگ ها هنگام جستجوی یک اسباب بازی از بویایی یا بینایی استفاده می کنند که این اتفاق نشان می دهد که آنها می دانند آن اسباب بازی دقیقا چه بویی می دهد یا شبیه چه چیزی است.

به گزارش سیناپرس، در مطالعات قبلی، محققان کشف کردند که تنها چند سگ با استعداد منحصر به فرد می توانند نام اشیاء را یاد بگیرند. این سگ‌ های واژه ‌آموز اطلاعاتی اجمالی در مورد عملکرد ذهنشان می ‌دهند.

در آزمایش اول، محققان ۳ سگ واژه ‌آموز با استعداد و ۱۰ سگ معمولی را آموزش دادند تا یک اسباب‌ بازی را بیاورند. در طول آموزش، سگ‌ها به خاطر انتخاب درست این اسباب ‌بازی مورد تحسین قرار گرفتند. سپس محققان مشاهده کردند که سگ‌ها چگونه به دنبال اسباب‌ بازی مورد نظر می ‌گشتند که همیشه در میان ۴ اسباب‌ بازی دیگر قرار می ‌گرفت.

چه در نور و چه در تاریکی همه سگ ها با موفقیت اسباب بازی های خواسته شده را پیدا می کردند. با این حال، پیدا کردن اسباب‌ بازی ‌ها در تاریکی بیشتر طول می کشید. فقط سگ های واژه آموز با استعداد در آزمایش دوم شرکت کردند. در اینجا، هدف محققان این بود که بفهمند این سگ ها با شنیدن نام اسباب بازی های خود به چه چیزی فکر می کنند.

دکتر کلودیا فوگازا (Claudia Fugazza) یکی از پژوهشگران این مطالعه توضیح می ‌دهد: افشای حواس مورد استفاده سگ‌ها برای جستجوی اسباب ‌بازی‌های نام ‌گذاری شده به ما این امکان را داد که بفهمیم این سگ‌ ها با شنیدن اسم اسباب بازی چه تصوری را در ذهن تجسم می‌ کنند.
سگ‌های با استعداد در انتخاب اسباب‌ بازی‌ هایی که صاحبانشان نام ‌گذاری می ‌کردند در روشنایی و تاریکی موفق بودند.

این امر نشان می ‌دهد که وقتی نام یک اسباب ‌بازی را می ‌شنوند، ویژگی ‌های حسی مختلف آن شی را به یاد می ‌آورند و می‌ توانند از این تصویر ذهنی چند حسی برای شناسایی آن چه در تاریکی و چه در روشنایی استفاده کنند.

محققان دریافتند که سگ‌ها ترجیح می‌ دادند به بینایی تکیه کنند و فقط چند بار و فقط زمانی که چراغ‌ ها خاموش بودند از بینی خود استفاده می‌ کردند. پروفسور آدام میکلوسی (Adam Miklósi) یکی دیگر از پژهشگران این مطالعه توضیح می دهد: سگ‌ها بیشتر در تاریکی بو می ‌کشیدند و زمانی که چراغ‌ ها خاموش بودند، ۹۰ درصد زمان را صرف بو کشیدن می‌ کردند.

به گزارش سیناپرس، موفقیت سگ ها در یافتن اسباب بازی ها و حواس مختلف مورد استفاده در هنگام جستجو در روشنایی و تاریکی نشان می دهد که وقتی سگ ها با یک اسباب بازی بازی می کنند، به ویژگی های مختلف آن توجه کرده و اطلاعات را با استفاده از حواس چند گانه در ذهنشان ثبت می کنند

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Animal Cognition منتشر شده است.

 
نظر شما
ادامه