کد خبر: ۷۰۲۲

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی بوئین زهرا، خراسان رضوی و قزوین

 

توزیع مواد ضدعفونی ،سم وظروف حمل شیر بصورت رایگان درروستاهای بوئین زهرا


 سرپرست شبکه دامپزشکی بوئین زهرا گفت: 14 مهر به مناسبت روز دامپزشکی، بیش از 800 لیتر سم جهت مبارزه با انگلهای خارجی دام و 1000 لیتر ماده ضدعفونی به ارزش تقریبی 100 میلیون ریال، جهت کاهش بار میکروبی اماکندامی و کنترل بیماریهای مسری بخصوص تب برفکی و افزایش بهره‌وری دامداریهای منطقه، در بین دامداران دانسفهان از توابع شهرستان بوئین زهرا، توزیع گردید.
دکتر سهیل بهنوش افزود: همچنین 270عدد بیدون آلومنیومی جهت ارتقاء شرایط بهداشتی حمل و نقل، جلوگیری از افزایش دما و بار میکروبی شیر و افزایش زمان ماندگاری آن توزیع شد، که با استقبال بسیار خوب دامداران منطقه مواجه گردید.

 

---------------------------

 

دومین مرحله واکسیناسیون دام های خراسان رضوی علیه تب برفکی آغاز شد


اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی از آغاز مرحله دوم واکسیناسیون دام های استان در واحدهای صنعتی علیه بیماری تب برفکی از شنبه، بیست و سوم مهر ماه سال جاری خبر داد.

دکتر ناصر مرگان ازغدی، مدیر کل  دامپزشکی خراسان رضوی با اعلام این خبر، افزود: کلیه گاوداریهای صنعتی استان به تعداد حدود 200 هزار راس توسط بخش دولتی تحت پوشش عملیات ایمن سازی علیه بیماری تب برفکی قرار می گیرند.

وی گفت: طرح مذکور، 15 روز ادامه خواهد داشت و در صورت مشاهده کانون های احتمالی فعال و درگیر با بیماری از واکسیناسیون آن واحد خودداری شده و صرفاٌ بر انجام اقدامات بهداشتی قرنطینه ای و استفاده از مواد ضدعفونی کننده تاکید می گردد. بدیهی است هرگونه انجام واکسیناسیون خارج از زمان فازهای عملیاتی ممنوع بوده و در شرایط خاص، اداره کل دامپزشکی در این زمینه تصمیم گیری خواهد نمود.
دکتر ازغدی گفت: عملیات مذکور به طور رایــگــان انجام شده و لازم است با توجه به ویروسی بودن بیماری، دامداران تا حد ممکن از رفت و آمد به دامداری یکدیگر اجتناب ورزیده و محتوای حوضچه های ضدعفونی را همه روزه با مواد مناسب پر نموده و از حمل و نقل و خرید و فروش بدون ضابطه هرنوع دام، اکیداً خودداری کنند.
مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی با توجه به حساسیت موضوع، مجدداَ  از نیروهای  انتظامی نیز خواست تا از تردد بدون مجوز دام ها در سطح راه های استان به طور کامل ممانعت به عمل آورده و موارد تخلف را به دامپزشکی منطقه گزارش کنند تا هماهنگی لازم با مراجع قضایی انجام گردد.
وی علائم بیماری را شامل؛ مرگ و میر و تلفات بره ها و گوساله ها، قطع ناگهانی اشتهای دام به سبب ایجاد تاول های دهانی و عدم تمایل دام به خوردن خوراک، وقوع لنگش، کاهش تولید شیر و یا قطع ناگهانی آن و سقط جنین در دا‌م ها دانست و خاطرنشان ساخت: دامداران در صورت مشاهده هرگونه علائم بالینی مخاطی واگیردار در گله و یا سایر نشانی های اعلام شده فوق مراتب را در اسرع‌وقت به اطلاع نزدیک‌ترین شبکه دامپزشکی برسانند و یا از طریق سامانه پیام کوتاه اداره کل دامپزشکی استان به شماره 30001905 اطلاع رسانی نمایند.

 

----------------------------

 

مدیر کل دامپزشکی استان قزوین تأکید کرد : لزوم رفتار توام با شکیبایی در مواجهه با ارباب رجوع

 

جلسه شورای هماهنگی مدیران اداره کل دامپزشکی استان قزوین در محل سالن جلسات اداره کل دامپزشکی استان قزوین تشکیل شد.

در این جلسه ابتدا دکتر علوی مدیر کل دامپزشکی استان قزوین ضمن بیان خسته نباشید به کلیه همکاران شاغل در استان وادارت، دامپزشکی تابعه ،قزوین رابه عنوان یک مجموعه  پیشرو در کشور عنوان نمود.

پس از وی مدیران ستادی ورؤسای شبکه ها وادارات دامپزشکی تابعه به بیان مشکلات ،نقطه نظرات ودیدگاههای خود پرداختند.

در پایان دکتر علوی پرسنل را به رفتار مناسب توام با صبر شکیبایی با ارباب رجوع توصیه نمودو نسبت به پایش ومراقبت دقیق وضعیت بیماریها در استان وثبت ومستند سازی فعالیتها در مجموعه دامپزشکی استان تاکید کرد.

 

نظر شما
ادامه