کد خبر: ۷۰۳۴

حکیم مهر - رییس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه صید ماهیان خاویاری به دلیل برداشت‌های بی‌رویه و بیش از حد از دریا، به کمترین حد خود رسیده است، گفت: تنها راه برای جلوگیری از انقراض نسل ماهیان خاویاری ممنوعیت صید و فرصت غنی‌سازی به دریا است.

غلامرضا رازقی - معاون وزیر جهاد کشاورزی - اظهار کرد: خاویار دریایی از سال‌های گذشته روند نزولی داشته است به‌گونه‌ای که اکنون کمترین میزان صید ماهیان خاویاری به دلیل برداشت‌های بی‌رویه و بیش از حد از دریا، داریم.

وی افزود: در این راستا سیاست‌های بخش کشاورزی تصویب ممنوعیت پنج ساله صید ماهیان خاویاری با توافق همه کشورهای حاشیه خزر است.

رازقی با تاکید بر استقبال ایران از متوقف شدن پنج ساله صید ماهیان خاویاری از دریای خزر، گفت: برای جلوگیری از انقراض نسل ماهیان خاویاری راه‌ دیگری جز ممنوعیت صید وجود ندارد و باید یک‌بار دریای خزر غنی‌سازی شود تا بتواند حفظ ذخائر داشته باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: پایان شهریور ماه قرار بود توافقنامه ممنوعیت صید، در آستاراخان روسیه امضا و اجرایی شود که به دلیل عدم حضور ترکمنستان برای دومین بار کنسل شد.

وی گفت: این توافقنامه امضا و اجرایی نخواهد شد مگر با حضور همه کشور‌های حاشیه دریای خزر که حضور همه کشورها از سوی ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه در حال رایزنی است تا پنج کشور به اتفاق در این موضوع برسند.

رازقی اظهار کرد: شیلات ایران رهاسازی بچه ماهیان خاویاری در دریای خزر را طی چند سال اخیر برای غنی‌سازی دریا در پیش گرفته و حفاظت جدی‌تر برای جلوگیری از صید غیر مجاز را به کار گرفته است.

رییس سازمان شیلات ایران گفت: پرورش ماهیان خاویاری که از چند سال گذشته آغاز شده به خاویار رسیده و امسال برای اولین‌بار صادرات خاویار پرورشی در حال انجام است که تا پایان سال به 500 کیلوگرم خواهیم رسید.

وی گفت: سال آینده میزان صادرات خاویار پرورشی افزایش خواهد داشت.

رازقی افزود: پرورش ماهیان در قفس که در استان‌های شمالی آغاز شده، تعدادی از قفس‌ها به پرورش ماهیان خاویاری اختصاص یافته که بتوان به صورت کنترل‌شده با شرایط طبیعی دریا ماهیان خاویار را پرورش دهیم و خاویار ایران را به عنوان برند برتر جهانی حفظ کنیم و نه تنها با کاهش صادرات خاویار مواجه باشیم بلکه به صادرات روز‌افزون برسیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره‌ی بازدارنده‌ نبودن جرایم صیادان غیرمجاز از صید ماهیان خاویاری، گفت: یکی از ماده‌های طرح جامع صید و صیادی دریای خزر که در دولت و مجلس در حال بررسی است، به جرائم سنگین صید قاچاق ماهیان خاویاری و قاچاق خاویار اختصاص دارد که بر این اساس صید قاچاق ماهیان خاویاری در ردیف کالاهای ممنوعه قرار می‌گیرد و احکام قضایی را برای حفاظت از دریا را جدی‌تر می‌کند.

گفتنی است؛ موافقتنامه ممنوعیت پنج ساله صید ماهیان خاویاری دریای خزر برای دومین‌بار به دلیل عدم حضور ترکمنستان امضا و اجرایی نشد چراکه براساس سیاست‌گذاری وزارت امور خارجه ایران فقط توافق‌نامه‌هایی را قبول دارد که به اتفاق آراء پنج کشور حاشیه‌ی دریای خزر باشد.

چندماه پیش نیز جلسه‌ای در قزاقستان برای امضای توافق‌نامه‌ی ممنوعیت پنج ساله صید ماهیان خاویاری برگزار شد، اما در آنجا نیز به دلیل حضور نداشتن ترکمنستان این توافق‌نامه امضا و اجرایی نشد.

 

 

نظر شما
ادامه