کد خبر: ۷۰۳۶
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر - معاون غذای سازمان غذا و دارو اظهار کرد: در تلاش هستیم همه محصولات کشاورزی، شناسنامه دار و قابل ردیابی شوند. پیگیری این مسئله در دستور کار مشترک وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

دکتر بهروز جنت افزود: ‌آن دسته از مواد غذایی که به صورت بسته بندی شده عرضه می‌شوند از نظر وجود آلاینده‌هایی‌ چون فلزات سنگین، انگل‌ها و سموم دفع آفات نباتی کنترل می‌شوند اما در حال حاضر بیشتر مشکل ‌ما با بخشی از مواد غذایی است که به صورت فله‌ای عرضه می‌شوند و قابل ردیابی نیستند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر شما به طور تصادفی میوه‌ای از یکی از میادین میوه و تره‌بار شهر انتخاب کرده و پس از انجام آزمایش‌ پی ببرید که آلوده به سموم است، چه کاری می‌توانید انجام بدهید، جز آن که آن محموله را معدوم کنید که آن هم در عمل امکانپذیر نیست. اما در حال حاضر در حال پیگیری هستیم که محصولات کشاورزی ما مانند همه جای دنیا شناسنامه‌دار و قابل ردیابی شوند.

جنت با بیان اینکه اگر یک محصول شناسنامه داشته باشد می‌توان طی تماس با ارگان‌ ذیصلاح، این مشکل را در شهرستان مربوطه حل کرد و یک اقدام اصلاحی انجام داد، گفت: در این صورت این مسئله دیگر تکرار نمی‌شود.

معاون سازمان غذا و دارو همچنین درباره نظارت بر میزان باقی مانده داروهایی چون آنتی‌بیوتیک در دام‌ها توضیح داد‌: استفاده از آنتی‌ بیوتیک برای درمان برخی بیماری‌ها طبق نظر دامپزشک مجاز است. اما علاوه بر اینکه مصرف آنها یک دوره‌ مشخص دارد، تعیین می‌کنند که پس از تزریق آنتی بیوتیک‌ تا مدتی نباید کشتار انجام شود که این هم بر اساس پروتکل‌هایی که در این خصوص تدوین شده، اتفاق می‌افتد.

وی افزود: متاسفانه بعضی مراکز، این مدت زمان برای کشتار را رعایت نمی‌کنند. البته سازمان دامپزشکی بر این امر نظارت دارد. یکی از برنامه‌های ما نیز نظارت بر همین باقی مانده داروهای دامی در فرآورده‌های پروتئینی است.

جنت با اشاره به اینکه این دارو‌ها به طور مستقیم برای مردم مضر نیستند، گفت: اما به این خاطر که باعث گسترش سوش‌های باکتریایی مقاوم به یک آنتی بیوتیک خاص هستند، آن آنتی بیوتیک‌ خاصیتش را از دست می‌دهد و زمانی که فرد به بیماری مبتلا می‌شود، دیگر آن‌ آنتی‌بیوتیک بر روی باکتری‌هایی که در بدن وجود دارد تأثیری ندارد و فرد باید به ناچار آنتی‌بیوتیک قوی‌تر استفاده کند. یکی از عوارض استفاده از این فرآورده‌ها، همین مقاومت آنتی بیوتیکی است.

 

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
0
0
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13900714000885
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۷
0
0
اساتید، دلسوزان و محققان دامپزشکی سالهاست که در کنگره ها، سمینارها و مجلات تخصصی دامپزشکی به موضوع باقیمانده ها اشاره می کنند. اما متاسفانه موضع سازمان دامپزشکی یا انکار بوده است، یا اظهار اینکه خلا قانونی داریم یا به برنامه های آینده ای که هیچوقت زمان اجرای آنها نرسیده است، این موضوع را محول کرده است. غافل از این نکته که بسیاری از رشته های دیگر همچون داروسازی، صنایع غذایی و بهداشت به شدت این سازمان و رفتارهای آن را زیر نظر دارند تا از کم کاری های آن نهایت بهره برداری را بنمایند. بارها این نکته را عرض کرده ام که یکی از دلایل بیکاری دامپزشکان، همین بی برنامگی های سازمان دامپزشکی است. به عنوان عضو کمیته آلاینده های شیر IDF شاخه ایران، متاسفانه شاهد حضور کمرنگ نماینده سازمان دامپزشکی در جلسات بودم. امیدوارم سازمان دامپزشکی در زمان جناب دکتر دستور از خواب غفلت چندین ساله بیدار شود.
ناشناس
|
-
|
۰۱:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۹
0
0
خیلی خوب میشه ارگانهای دیگه هم درگیر موضوع شوند.یک دست صدا نداره

محصول آلوده و دارای باقیمانده نباید وارد بازار بشه بهداشت اونو ضبط کنه یا دامپزشکی ضبط کنه فرق نمیکنه

تعداد دامپزشک زیاد شده و رقابت ناسالم زیاد شده چون دامپزشک درآمدش توسط دامدار یا صاحب کارخانه ها تامین میشه استقلال مالی نداره و ....
وزارت بهداشت و داروسازها اگر وارد عمل شوند و منصف باشند به دلیل عدم ارتباط مالی مستقیم با دامدار بهتر عمل میکنند.
نظر شما
ادامه