کد خبر: ۷۰۵۵۵

حکیم مهر: خراسان جنوبی مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی گفت: عدم وجود صنایع تبدیلی در استان باعث شده با وجود ظرفیت‌ها تمام محصولات تولیدی را به صورت خام صادر کنیم که این امر سودآوری چندانی برای ما ندارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر محمد اصغرزاده» اظهار کرد: احداث پروژه آزمایشگاه دامپزشکی شرق کشور با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست؛ پروژه از سال ۹۰ در حال انجام بوده و نگاه ما این است که با افتتاح این آزمایشگاه در کنار فعالیت‌های تشخیصی، استان را مرجع تشخیص و درمان بیماری‌های شتر کشور کنیم.

وی با بیان اینکه امیدواریم با اعتباری که می‌گیریم تا دهه فجر بتوانیم پروژه را به نتیجه برسانیم و نگاه ما به آزمایشگاه نگاهی اقتصادی است، افزود: در بحث تجهیز آزمایشگاه و آموزشها، سازمان دامپزشکی کشور قول مساعد داده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه با توجه به اینکه خراسان جنوبی نقطه هدف برای هاب شتر است، نگاه ما به آزمایشگاه دامپزشکی نگاهی به آزمایش‌های تخصصی بیماری‌های شتر است، تصریح کرد: در بحث زیرساخت‌های تولید، کارخانه سوسیس و کالباس و تولید فرآورده‌ها را در استان نداریم.

اصغرزاده با بیان اینکه متاسفانه امکان فرآوری محصولات تولیدی را نداریم، اظهار کرد: گوشت‌های تولیدی باید فرآوری شوند که متاسفانه با وجود نرخ مطلوب تولید، این امر در استان مهیا نیست.

وی با بیان اینکه باتوجه به اینکه ۷۰ درصد مازاد تولید تخم مرغ در استان داریم صنایع فرآوری پودر سفیده تخم مرغ در ساتان وجود ندارد، تصریح کرد: زمانی که مازاد تولید داریم لازم است صنایع تبدیلی نیز فعال باشد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه اکنون صنایعی مانند تولید چرم و فرآوری کرک بز در استان وجود ندارد، تصریح کرد: کرک و موی بز را صادر می‌کنیم، اما فرآوری تخصصی در این زمینه نداریم.

اصغرزاده با اشاره به اینکه با وجود پرورش مطلوب شترمرغ در استان، صنایع تبدیلی شترمرغ نداریم، تصریح کرد: در زمینه دوغ و شیر شترمرغ با اینکه میتوانیم فرآورده‌های مطلوبی ایجاد کنیم، اما صنایع تبدیلی را نداریم.

وی با بیان اینکه از شیر شتر ۷۰ محصول گرفته می‌شود اما صنایع فرآوری در استان به دلیل محدودیتها وجود ندارد، افزود: در حوزه لبنیات شتر صادرات به خوبی انجام می‌شود اما این صادرات به صورت خام بوده و این امر سودآوری به اندازه صادرات فرآوری شده ندارد؛ نباید از یاد ببریم که خام فروشی از سودآوری در حوزه محصولات دامی جلوگیری کرده و ما را از سود واقعی دور می‌سازد.

 

نظر شما
ادامه