کد خبر: ۷۰۶۶۳
تعداد نظرات: ۴ نظر

حکیم مهر: رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان گفت: موارد حيوان گزیدگی نسبت به سال گذشته رو به افزایش است و عامل عمده این مشکل ناشی از سگ است و عامل حدود ۸۰ درصد موارد حيوان گزیدگی سگ بوده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از دانشجو، «دکتر بهزاد امیری» رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت اظهار کرد: در سال گذشته ۲۶۱ هزار و ۶۷۸ مورد بیمار گزیدگی در کشور به ثبت رسیده است و آمار فوق از موارد خیلی جزئی از یک خراش کوچک تا موارد خیلی شدید که منجر به فوت مصدوم شده است را در برمی‌گیرد.

وی تصریح کرد: بیماری هاری درمان ندارد و اگر بیماری بروز کند، متأسفانه درمانی براز آن وجود ندارد و آمار مواردی که مبتلا به بیماری هاری شده‌اند ۱۶ نفر است که همه این تعداد به علت حيوان گزیدگی مبتلا به هاری شده و فوت کرده‌اند.

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت یادآور شد: موارد حيوان گزیدگی نسبت به سال گذشته رو به افزایش است و عامل عمده این مشکل ناشی از سگ است و عامل حدود ۸۰ درصد موارد حيوان گزیدگی سگ بوده است.

امیری همچنین اضافه کرد: پس از سگ و جایگاه اول این حيوان در حيوان گزیدگی گربه‌ها هستند که شاید کمتر به این مسئله توجه شده است و ۱۶ درصد موارد حيوان گزیدگی یعنی چیزی در حدود ۴۲ هزار مورد توسط گربه‌ها شکل می‌گیرد و پس از گربه مابقی موارد حیوان گزیدگی توسط سایر حیوانات اهلی و وحشی رقم می‌خورد.

وی خاطرنشان کرد: هاری یک بیماری ویروسی است که از طریق گاز گرفتگی حيوان هار به انسان انتقال پیدا می‌کند و این ویروس در بزاق دهان حیوانات هاری وجود دارد و وقتی که در اثر گازگرفتگی سطح پوست بدن سوراخ می‌شود، ویروس وارد بدن شده و از طریق رشته اعصاب محیطی به اعصاب مرکزی انتقال داده می‌شود و چنانچه به مغز و نخاع برسد باعث ایجاد التهاب شدید شده و پس از آن بیماری هاری ایجاد شده و درمانی برای آن وجود ندارد.

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت یادآور شد: وقتی فردی مورد حيوان گزیدگی قرار گرفت، اگر بلافاصله به مراکز درمان و پیشگیری از هاری مراجعه کند، همکاران بنده در آن مراکز خدمات لازم را شامل شستشوی زخم با آب و صابون، ضدعفونی کردن زخم و پس از آن تغییر تزریق سرم و واکسن در ۳ نوبت به فواصل مختلف مورد نیاز به فرد ارائه می‌دهند.

امیری اضافه کرد: تزریق واکسن پس از حيوان گزیدگی در ۳ مرحله انجام خواهد شد و افراد باید در فواصل زمانی مورد تأیید پزشک خود این کار را انجام بدهند.

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت افزود: کلیه خدماتی که در واحد‌های ما ارائه می‌شود رایگان است علی رغم اینکه این خدمات گران است؛ به عنوان مثال به ازای هر ویال واکسن هاری بین ۵ تا ۷ یورو هزینه می‌شود و به ازای هر ویال سرم ضدهاری ۵۶ یورو هزینه می‌شود. کل خدمات در این رابطه رایگان است و در ارائه خدمات تفاوتی بین ایرانیان و اتباع مجاز یا غیرمجاز قائل نمی‌شویم. عمده‌ی ۱۶ فوتی ناشی از هاری از اتباع بودند. تقاضا داریم حتما در صورت حیوان گزیدگی به مراکز بهداشتی مراجعه کنند. این موضوع انسان دوستی است و ما موظف به ارائه خدمت به همه هستیم. در بحث هاری تاکید ما تزریق سه دوره واکسن مربوطه است و توصیه می‌کنیم اصلا زمان تزریق واکسن را به تعویق نیندازند.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
یک نفر دوستدار حیوانات
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
4
1
بخاطر همین ها هزاران سگ بی صاحب قتل عام شدند.مگه وقتی مارگزدیدگی رخ میده تمام مارها رو می کشند...در تصادفات رانندگی هزاران نفر می میرند مگه جاده ها بسته شد و تولید ماشین متوقف شد...این سگ هم مثل جریان .......‌‌
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
الان تو واقعا نمی فهمی که معضل سگ های ولگرد با مسئله مار تفاوت داره یا مسئله چیز دیگه اییه؟
1. مارها توی شهر به صورت گله ای در حرکت نیستن
2. مارها مثل سگ ها موجودات اجتماعی و قلمروطلب نیستن
3. بیماری های مشترک میان مارها و انسان بر خلاف سگ ها بسیار بسیار بسیارررر معدود هستن
4. یه عده بیسواد راه نمی افتن با سانتی مانتالیسم بازی به مارها غذا رسانی کنن تا جمعیتشون به حد انفجار برسه
5. مارها در اکوسیستم نقش سازنده دارن برخلاف سگ ها
7. جمعیت مارها در کشور ما نسبت به سگ ها به صورت غیر قابل مقایسه ای پایین ترههههه
8. بر خلاف سگ ها، کسی مار پرورش نمیده تا بعدا با بی مسئولیتی خودش و توله هاش رو ول کنه توی کوچه خیابون به جون ملت
9. سانتی مانتال ها که محققا هیچ راهی برای ابراز وجود کردن ندارن مگر عمل جراحی زیبایی و بغل گرفتن سگ و گربه پول به غذای مار نمیدن تا یه عده از این طریق میلیاردر بشن و تبدیل شن به حامی مارهای ولگرد، اما سانتی مانتال ها خوب پولی به جیب مافیای سگ و گربه میریزن
کافیه یا باز ادامه بدم؟
قضیه تفاوت سگ و ماشین هم که اینقدر اظهر من الشمس هست که نیازی به توضیح من نداره
دوزاریتون افتاد؟
بعدشم یجا به اسم دامپزشک دوستدار حیوانات کامنت میدی یجا به اسم دوستدار حیوانات؟ ..................
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
2
1
سگ جانوری باهوش و حتی باهوشترین جانوران است اگر سگ حامل بیماری هاری است این نشخوارکنندگان مانند گاو گوسفند شتر و بز حامل بسیاری از بیماری های واگیر وخطرناک خون ریزی دهنده کریمه کنگو تب مالت سل سیاه زخم کیست هیداتیک مرسی و.وهستنند که اگر همت و دلسوزی دامپزشکان متعهدنبودشما هرگز به این دام ها نزدیک نشده ولی به خوراک گوشت هم نمی دید دامپزشکان مهربان با کنترل بیماریهای مشترک انسان و دام که میزبان کنه های بسیار خطر ناک واگیر همیشه در معرض این بیماری ها هستند حال آنکه اگر سگ هم زیر نظر دامپزشک واکسینه شود عاری از بیماری هاری وبا تربیت درست و ابراز محبت با هوش سرشار خود میتواند راهنمای نابینا کهنسالان نجات انسان مدفون درا آوار پس از زمین لرزه و.و مشکل سگ های ولگرد که همیشه گرسنه و سرگردانند واماج همه تهمت های ناروا با عقیم واکسینه نمودن آنها برطرف کرد همانگونه که دام هاباواکسینه شدن و بااینکه حامل بیماری های گوناگون وکشنده هستند بی خطر میشوند.
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
0
0
با سلام
وقتی همه چیز در پوشش سیاست مورد استفاده ابزاری قرار گرفت، دیگر نمی توان انتظار داشت، مردم همه چیز را باور کنند.
با نحوه مواجهه دولت‌ها نسبت به مساله سگ و حیوانات خانگی، گاهی آمارها هم زبر سوال می روند... آمارهایی که از ۴۰ سال قبل وجود داشته و هیچ هجمه ای به آن نشده است.
ضمن تشکر از حکیم مهر، استدعا دارم دوستان عزیز و مخاطبین گرامی به جای کوبیدن همدیگر، فکر راه حلی باشند که این نابسامانی عرصه دامپزشکی دام کوچک و مشکلات صنفی آن تحت تاثیر سیاست و فرهنگ، کنترل و درمان شود واگرنه نه دامپزشک می ماند، نه تولیدکننده، نه تاجر و بازرگان و نه صنف و انجمن و....
نظر شما
ادامه