کد خبر: ۷۱۲۸

حکیم مهر - معاون تولید موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: سازمان بهداشت جهانی به دلیل مسائل فنی و بهداشتی دستور توقف خط تولید واکسن سه گانه کشور را داد اما این خط پس از بازسازی از سال آینده دوباره راه اندازی می شود.


دکتر ابوالفضل اکبری درباره دلیل توقف خط تولید واکسن سه گانه طی دو سال اخیر گفت: توقف تولید به دلیل مسائل فنی و بهداشتی بود که به اعتقاد سازمان بهداشت جهانی در این خط رعایت نمی شد.
معاون تولید موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی افزود: به دلیل قراردادهای GMP ،سازمان بهداشت جهانی خط تولید را تعطیل کرد تا مواد به کار رفته و فرمولاسیون بر اساس قراردادهای و استانداردهای بین المللی باشد.
اکبری گفت: زمانی از اسید به عنوان مواد جدا کننده و تولید واکسن سه گانه دیفتری، کزاز و سیاه سرفه (DTP) استفاده می کردیم که از نظر سازمان بهداشت جهانی این روش منسوخ است از سوی دیگر روش فرموله فعلی را در این خط قبول نداشتند.
وی افزود: بعد از دو سال تقریباً همه موارد آماده شده و در شرف راه اندازی مجدد خط تولید هستیم.
وی گفت: قبل از توقف خط تولید واکسن سه گانه (دیفتری، کزاز، سیاه زخم) در تولید این واکسن ها خودکفا بودیم اما در طول این دو سال مجبور به واردات شدیم.
وی افزود: در حال حاضر تمام سیستم ها و مواردی که سازمان بهداشت جهانی روی آن تاکید داشت اصلاح و بازسازی شده و از سال آینده آماده تولید است.
اکبری گفت: الان توانمندی تامین نیاز کشور را داریم،اما فعلا خط تولید در حال بازسازی است.
معاون تولید موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی اظهار امیدواری کرد: سال آینده خط تولید واکسن سه گانه به طور کامل بازسازی شده و مطابق با استانداردهای سازمان بهداشت جهانی راه اندازی شود.
موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در ساخت انواع واکسن های مورد نیاز انسانی و دامی قدمت ۸۰ ساله دارد.حدود 75 درصد واکسن های دام و طیور و 90 درصد واکسن ها انسانی در داخل کشور تولید می شود.

خبر مرتبط :

 
 
نظر شما
ادامه