کد خبر: ۷۱۴۱۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر گفت: : ۲ سایت پرورش میگوی بندر ریگ و رود شور جنوبی در شمال این استان مبتلا به بیماری نکروز حاد عفونی پانکراس میگو مبتلا شده اند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر مرتضی بحرانی» افزود: با وجود ردیابی بیماری نکروز حاد عفونی پانکراس میگو ( ahpnd ) در ۲ سایت پرورش میگو در استان بیش از ۱۴هزار و ۲۰۰تن میگو  از سایت‌های این استان برداشت شده است.

وی گفت: بیماری نکروز حاد عفونی پانکراس میگو مشترک بین انسان و آبزیان نیست و صادرات و واردات و استفاده از آن در وعده‌های غذایی مشکلی ایجاد نمی‌کند.

مدیر کل دامپزشکی بوشهر تصریح کرد: بیماری نکروز حاد عفونی پانکراس میگو نوعی بیماری باکتریایی است که پانکراس این گونه آبزی را مبتلا و موجب ایجاد اختلال در غذا خوردن و لاغر شدن، کاهش وزن و  در نهایت تلفات میگو می‌شود.

وی با بیات اینکه از این میزان برداشت یک هزار و ۲۰۰ تن آن مربوط به بندر ریگ است یادآورشد: این بیماری در کشور نوظهور است و برای نخستین بار دو ماه پیش در سایت‌های پرورش استان هرمزگان ردیابی شد.

بحرانی اظهار کرد: در استان بوشهر نیز در ابتدا هیچ موردی از این بیماری در سایت‌های پرورش میگو ردیابی نشده بود تا اینکه در انتهای دوره پرورش ابتدا در بندر ریگ و پس از آن در سایت رود شور جنوبی ردیابی شد.

وی  ادامه داد: در زمان حاضر تنها ۲ سایت‌ ذکر شده درگیر این بیماری هستند و مابقی مشکلی ندارند و در حال برداشت سریع محصول هستند.

بحرانی با بیان اینکه کنترل بیماری نکروز حاد عفونی پانکراس میگو نسبت به بیماری لکه سفید سخت تر است گفت: اطلاع رسانی لازم به سایت‌های پرورش انجام شده و رعایت شرایط امنیت زیستی اعم از  قرنطینه،کنترل ورود و خروج به سایت‌های پرورش شست و شو و ضدعفونی  در حال انجام است.

وی با تاکید بر انجام برداشت سریع در  سایت‌های پرورش میگو توصیه ای هم به پرورش دهندگان این آبزی در استان داشت که عملیات آماده سازی و شست و شو و ضدعفونی استخرهای پرورش را به سال آینده واگذار نکنند بلکه بلافاصله بعد پایان برداشت اقدام به این کار کنند.

امسال ۲ میلیارد و ۵۳۰ میلیون قطعه بچه میگو در سطح ۶ هزار و ۴۶۰ هکتار استخرهای پرورشی این استان ذخیره سازی شد که پیش بینی می‌شود ۳۳ هزار تن میگوی پرورشی از آنها برداشت شود.

این سطح استخر پرورشی در قالب ۱۲ سایت پرورش میگو شامل رودحله، دلوار ۱ و ۲، بویرات، موند شمالی، بندر ریگ، موند غربی، رودشور جنوبی، شیف، توسعه شیف یا بامداد، بردستان و رود شور شمالی زیر کشت رفته است

کار برداشت میگوی پرورشی در استان بوشهر از اول شهریور آغاز شده و تا آبان ماه ادامه دارد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Germany
|
۱۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
2
2
سایت پرورش میگو گمیشان استان گلستان درگیری زیاد داره
نظر شما
ادامه