کد خبر: ۷۱۴۸

حکیم مهر - دستورالعمل بازرسی و نظارت بهداشتی و شرعی بر دام های قربانی عید سعید قربان توسط دکتر سید محسن دستور، رئیس سازمان دامپزشکی کشور ابلاغ شد.
در این دستورالعمل که در 5 بخش هماهنگی بین بخشی، برنامه عملیاتی، برنامه نظارتی، اطلاع رسانی و گزارش اقدامات تدوین شده است به ادارات کل دامپزشکی استان ها ابلاغ شد آمده است: با توجه به در پیش بودن عید سعید قربان و ضرورت بازرسی و نظارت بهداشتی وشرعی بر دام های قربانی در روز عید سعید قربان به منظور حفظ سلامت مصرف کنندگان گوشت دام های قربانی و تامین بهداشت عمومی و به استناد آئین نامه بازرسی و معاینه بهداشتی گوشت در کشتارگاه های کشور مقتضی است ترتیبی اتخاذ شود تا با برنامه ریزی دقیق و هماهنگی کلیه دستگاه ها اقدامات لازم اجرا شود.
در بخش نخست این دستورالعمل بر هماهنگی بین بخشی تاکید شده و آمده است: جلسات توجیهی برای مسئولان و مدیران استانی و شهرستانی و بازرسان بهداشتی و ناظران شرعی فعال در طرح برگزار شود.
همچنین بر اساس این دستورالعمل اکیپ های ثابت و سیار کنترل و نظارت بهداشتی و شرعی در استان و شبکه های تابعه در قالب پرسنل فنی دامپزشکی سازماندهی شود و اکیپ های ثابت و سیار به لباس فرم یک شکل و خودروهای ویژه بازرسی و نیز تجهیزات مناسب شامل روپوش سفید، گوشی معاینه، ترمومتر، وسایل لازم جهت بازرسی بهداشتی گوشت، چکمه، کلاه، پیش بند، ماسک، دستکش سفید و غیره تدارک دیده شود.
در این دستورالعمل همچنین آمده است: بازرسان موظفند اطلاعات لازم به منظور افزایش سطح آگاهی عمومی به ویژه در زمینه امکان انتقال بیماری و ابتلا مصرف کنندگان از طریق مصرف گوشت های غیربهداشتی را ارایه دهند و به شهروندان توصیه شود مصرف گوشت دام های قربانی پس از طر جمود نعشی در شرایط سرد انجام گیرد.
بر اساس این دستورالعمل خطاب به بازرسان تاکید شده است: دام هایی که نشانه های درمانگاهی غیرطبیعی دارند را به شیوه مناسب علامت گذاری کنند تا فروش آنها به عنوان دام قربانی ناممکن شود و لاشه و آلایش غیرقابل مصرف با نظارت دامپزشکی از چرخه مصرف خارج به نحو مناسب جمع آوری و امحا شود.

 

خبر مرتبط :

 
 
نظر شما
ادامه