کد خبر: ۷۱۶۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: مدیر گروه بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: آمار حیوان گزیدگی طی سال‌های اخیر در کشور روند افزایشی داشته ؛ بگونه ای که شمار مبتلایان در سال گذشته ، ۲۶۰ هزار مورد گزارش شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر بهزاد امیری» روز پنجشنبه افزود: در سال گذشته ۱۶ مورد فوتی بدلیل حیوان گزیدگی و انتقال بیماری هاری در کشور داشتیم و از ابتدای سال جاری تا ۲۰ مهر نیز هشت نفر بر اثر حیوان گزیدگی جان خود را از دست دادند که بیشترین موارد آن بر اثر گزش سگ بوده است.

وی با بیان اینکه افزایش آمار حیوان گزیدگی مخاطراتی بهمراه دارد، اظهار داشت: در حدود ۷۰۰ مرکز در سراسر کشور خدمات درمان بیماری هاری مانند ضدعفونی کردن و شست و شوی زخم، واکسیناسیون و تزریق سرم ضد هاری بصورت رایگان ارائه می شود.

وی ادامه داد: با این وجود در سال گذشته تعدادی از افرادی که دچار حیوان گزیدگی شده بودند، فوت کردند که عمده آنها اتباع خارجی بودند و دلیل مرگ اکثر آنها مراجعه نکردن به مراکز درمانی بود.

امیری تاکید کرد: خدمات درمانی حیوان گزیدگی و بیماری هاری بصورت رایگان و برای همه افراد ساکن در کشورمان از جمله اتباع خارجی ارائه می شود و ما از همه افرادی که دچار حیوان گزیدگی می شوند می خواهیم که در اسرع وقت به مراکز درمانی مراجعه کنند.

وی یکی از عوامل مهم در کاهش حیوان گزیدگی را پیشگیری از آن خواند و اضافه کرد: این کار باید از روش هایی مانند کنترل جمعیت سگ های بدون صاحب انجام شود و در این ارتباط امسال سازمان شهرداری ها و دهیاری ها دستورالعمل که قبلا در این زمینه نوشته شده بود را بازنویسی، تکمیل و ابلاغ کرد و امیدواریم که اجرایی شود.

امیری همچنین میزان مرگ و میر ناشی از تب کریمه کنگو در سال جاری در کشور را هفت مورد اعلام کرد و گفت: از ابتدای امسال تا کنون ۷۷ مورد ابتلا به این بیماری در کشور شناسایی شده است.

وی از جمله اقدامات انجام شده برای مقابله با بیماری تب کریمه کنگو را آموزش و توانمندسازی گروه های در معرض خطر مانند کارگران کشتارگاه ها، دامپزشکان و عشایر، آموزش به پزشکان برای شناسایی به موقع آن، ظرفیت سازی برای ایجاد آزمایشگاه های تشخیصی منطقه ای و تهیه داروهای مورد نیاز دانست.

بیماری تب کریمه کنگو از جمله بیماری‌های مشترک میان انسان و دام است که از راه گزش کنه آلوده منتقل می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امیری در خصوص شمار موارد حیوان گزیدگی در ۶ ماهه نخست امسال و مقایسه آن با مدت مشابه سال قبل، آماری ارایه نداد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سید شهرام میرزمانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
0
0
بیماری مشترک معادل غلط مصطلح برای بیماری های زئونوز است بهتر است به عنوان بیماری های قابل انتقال از حیوانات به انسان یا زئونوز و یا بیماری های قابل انتقال از انسان به حیوان یا ریورز زئونوز بیان گردد
نظر شما
ادامه