کد خبر: ۷۱۸۲۲

حکیم مهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: به منظور پیشگیری از خطر انقراض گوزن زرد ایرانی ۶ راس از این گونه جانوری را به صورت زنده‌ گیری با رعایت اصول سازمان حفاظت محیط زیست و دامپزشکی با نظارت دامپزشکی مقیم ۴ راس گوزن نر و ۲ راس گوزن ماده طی فرایندی به پارک ملی دریاچه ارومیه منتقل می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «عطاالله کاویان» عصر امروز در انتقال ۶ راس گوزن زرد ایرانی از زیستگاه دشت‌ناز به آذربایجان غربی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برای نخستین بار در سال ۱۳۴۳ تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی در حیات وحش دشت‌ناز مازندران انجام شد؛ در این سال‌ها فرایند تکثیر و پرورش این گونه جانور صورت گرفت و به سایر استا‌ن‌ها منتقل شد.

کاویان با اشاره به اینکه زیستگاه حیات وحش دشت‌ناز مازندران در ۵۵ هکتار ظرفیت زیستی ۳۵ تا ۴۰ راس گوزن زرد ایرانی را دارد، افزود: در حال حاضر ۶۸ راس گوزن زرد در پناهگاه حیات وحش دشت‌ناز داریم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: به منظور پیشگیری از خطر انقراض گوزن زرد ایرانی ۶ راس از این گونه جانوری را به صورت زنده‌ گیری با رعایت اصول سازمان حفاظت محیط زیست و دامپزشکی با نظارت دامپزشکی مقیم ۴ راس گوزن نر و ۲ راس گوزن ماده طی فرایندی به پارک ملی دریاچه ارومیه منتقل می‌شود.

رفع مشکلات ژنتیکی با پیشگیری از خطر انقراض گوزن زرد

امید یوسفی رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش آذربایجان غربی نیز با بیان اینکه گوزن زرد ایرانی از گونه‌های در خطر انقراض است و ایران به عنوان خاستگاه این گونه جانور برایش مهم است تا از انقراض نجات دهد، گفت: در دهه ۱۳۵۰ با همکاری آلمان یکسری گونه‌ها زنده‌گیری و همان کشور منتقل شد بعد از فرایندی به ایران و در پناهگاه حیات وحش دشت‌ناز مازندران جمعیت گوزن زرد ایرانی افزایش یافت.

یوسفی شناسایی زیستگاه مناسب برای پرورش گوزن زرد ایرانی در اولویت کارشناسان قرار گرفت، افزود: در اواخر دهه ۱۳۵۰ پارک ملی دریاچه ارومیه در جزیره اشک به دلیل شباهت زیستگاهی با جنگل‌های زاگرس و نداشتن دشمن طبیعی شناسایی و در سال ۱۳۵۶ به تعداد سه راس گوزن به این جزیره منتقل شدند.

وی با بیان اینکه اقلیم سرد آذربایجان و پرورش گوزن زرد ایرانی دغدغه کارشناسان بود، یادآور شد: سه راس گوزن توانستند خودشان را با اقلیم آذربایجان غربی تطبیق دهند از این‌رودر سال‌های بعد انتقال استمرار یافت و در سال‌های ۱۳۶۷ تا ۱۳۶۸ به طور متوسط تعدادی از این گونه جانوری به جزیره اشک منتقل شد.

رئیس نظارت بر امور حیات وحش استان آذربایجان غربی با اشاره به اینکه در دهه ۱۳۸۰ بیش از ۳۲۰ راس گوزن زرد ایرانی در جزیره اشک پرورش می‌یافتند اما منابع آب و پوشش گیاهی این جزیره کفاف نگهداری آنان را نداشت، افزود: مقرر شد تعدادی از گوزن‌های زرد ایرانی واقع در آذربایجان غربی به سایر استان‌های مستعد منتقل شوند.

این مسؤول خاطرنشان کرد: در اواخر دهه ۱۳۸۰ و اوایل دهه ۱۳۹۰ سازمان حفاظت محیط زیست تصمیم گرفت برنامه‌ای تدوین کند تا نسل این گونه گوزن را از خطر انقراض نجات دهد.

یوسفی ادامه داد: برنامه ملی حفاظت از گوزن زرد ایرانی توسط کارشناسان زبده سازمان و تعدادی از کارشناسان آفریقای جنوبی بررسی و تدوین و به استان‌هایی که زیستگاه گوزن زرد را داشتند ابلاغ شد.

به گفته یوسفی، براساس برنامه ابلاغ شده به استان‌ها مقرر شد برای درمان برخی از بیماری‌های ژنتیکی تعدادی از گوزن‌هایی که در زیستگاه‌‌های مختلف است جابه‌جا شوند.

رئیس نظارت بر امور حیات وحش آذربایجان غربی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۷ یک راس گوزن زرد از دریاچه ارومیه به دشت ناز ساری و همچنین از دشت ناز به ارومیه جابه‌جا شد، خاطر نشان کرد: باتوجه به پایین آمدن آب دریاچه ارومیه چهار جزیره متصل شدند که مساحت ۶ هزار هکتاری را تشکیل دادند از این رو با شرایط باتلاقی پیش آمده طبق بررسی میدانی و دوربین‌های مدار بسته۳۵ راس گوزن زرد در جزیره اشک که ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار وسعت دارد نگهداری می‌شوند.

این مسؤول یادآور شد: ۶ راس گوزن زرد ایرانی که زنده‌گیری شدند از دشت‌ناز به مرکز تکثیردر حاشیه دریاچه ارومیه منتقل می‌شوند و مازاد این گونه جانوری به جزیره اشک فرستاده خواهند شد.

 

نظر شما
ادامه