کد خبر: ۷۱۸۷۸
تعداد نظرات: ۵۵ نظر
و باز هم روایتی از سختی کار دامپزشکان:
«دکتر سولین قادری» اظهار داشت: زمانی که شغال دست راست من را گرفته بود، من گردن او را گرفتم و در یک لحظه خودم را روی او هل دادم و با زانو روی گردن و قفسه سینه او رفتم. آنجا احساس کردم که مهار شد ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: در پی خبری که از سوی هیات مدیره انجمن صنفی مسئولین فنی بهداشتی دامپزشکی استان کردستان به حکیم مهر رسید، متاسفانه با خبر شدیم که «دکتر سولین قادری» مسئول فنی بهداشتی یکی از مراکز پرورش ماهی استان کردستان، زمانی که قصد عزیمت به محل کار خود را داشته، از سوی یک شغال مورد حمله قرار گرفته و زخمی شده است. این خبر ما را بر آن داشت تا با ایشان تماس گرفته و جزئیات ماجرا را پیگیری کنیم.

«دکتر قادری» می‌گوید: «تا قبل از سال ۹۷، حداقل یک دستگاه دفاعی در حد شوکر یا اسپری به مسئولین فنی می‌دادند که در مواجهه با خطر از خود دفاع کنند. البته این خطر صرفا ناشی از حیوانات نیست. گاهی اوقات ممکن است در محل کار با بعضی از انسان‌ها هم درگیر شویم و هیچ وسیله دفاعی از خودمان نداریم.»

وی تصریح می‌کند: «آن روز من توانستم این شجاعت را از خودم نشان دهم و حیوان را تلف کنم، اما شاید اگر شخص دیگری بود، دوام نمی‌آورد. الان هم واقعا نمی‌دانم که مبتلا به هاری می‌شوم یا نه، کمااینکه شاید هاری بگیرم و زنده نمانم.»

حکیم مهر: خانم دکتر، لطفا ماجرا را برای ما شرح دهید.

بنده مسئول فنی یک مجتمع پرورش ماهی در شهرستان سروآباد هستم و ساعت ۹ و نیم صبح روز سه‌شنبه، سوم آبان در حال عزیمت به سمت محل کار خود بودم. درست در لحظه‌ای که به درب ورودی مرکز رسیدم، یک شغال به من حمله کرد. مجتمع محل فعالیت بنده در طبیعت احداث شده و به همین دلیل تعداد شغال در آن منطقه زیاد است؛ البته معمولا روزها بیرون نمی‌آیند و شب‌ها به صورت گروهی دیده می‌شوند اما آن روز از شانس من این شغال ظاهر شد. بر اساس علائم ظاهری حیوان، احساس کردم که مبتلا به هاری است. به من حمله کرد و تقریبا زمانی بین یک ربع تا ۲۰ دقیقه با هم درگیر بودیم. هر چه فریاد و جیغ کشیدم، کسی در آنجا نبود که به کمک من بیاید. اگرچه دست و پای من آسیب دید، اما در نهایت توانستم حیوان را از پا در آورم و جان خود را نجات دهم، چون اگر حمله ادامه پیدا می‌کرد، زنده نمی‌ماندم.

حکیم مهر:‌ بین یک ربع تا ۲۰ دقیقه درگیر بودید؟

بله. در آن مدت من سعی می‌کردم که حیوان را با لباس خودم سرگرم کنم که آسیب جدی به من نزند یا حداقل به صورتم آسیب نرسد. اما در لحظه‌ای که دستم را گرفت، من هم به ناچار گردن او را گرفتم و حیوان تعادل خود را از دست داد تا توانستم او را تلف کنم.

حکیم مهر:‌ واقعا چطور توانستید حیوان را از پا درآورید؟

زمانی که شغال دست راست من را گرفته بود، من گردن او را گرفتم و در یک لحظه خودم را روی او هل دادم و با زانو روی گردن و قفسه سینه او رفتم. آنجا احساس کردم که مهار شد و زمانی که دستم را رها کرد، با سنگ به سر او کوبیدم و به این شکل توانستم جان خودم را نجات دهم. شرایط خیلی سختی بود. الان که تعریف می کنم در بیان راحت است و فقط خودم می‌دانم که بر من چه گذشت و چقدر شرایط بدی بود.

حکیم مهر:‌ بعد از آن چه کردید؟

متاسفانه مسئولین مرکز بهداشت محل کارم حضور نداشتند و من بعد از یک ساعت و نیم به سروآباد منتقل شدم و در آنجا واکسیناسیون انجام دادم. امروز که برای دریافت نوبت دوم واکسن به شهر خودم آمدم، گفتند واکسنی که قبلا زدید، اصولی نبوده و دوباره دوز اول را به من تزریق کردند. من نسبت به مرکز بهداشت سروآباد انتقاد دارم، چون در آن لحظه خون زیادی از من رفته بود و مغزم به درستی فرمان نمی‌داد. اما اصولی‌ترین و ابتدایی‌ترین کار در این حالت، این بود که یک شست‌وشو با صابون در حد یک ربع برای من انجام می‌دادند، اما متاسفانه انجام نشد و فقط خودم یک شست‌وشوی ساده با آب انجام دادم. بعد سرم هاری که به من تزریق کردند، اصولی نبوده و همان جهتی که سرم تزریق کردند، واکسن هم زدند که فکر می‌کنم اثر آن را خنثی کرده است. این مساله باعث شد که واکسن را دوباره از اول بزنند و باعث نگرانی من شدند.

حکیم مهر: به خونریزی اشاره کردید. چه زخم‌هایی برداشته‌اید؟

هر دو ساق پایم و مچ دستم دچار گازگرفتگی شدند که خونریزی از مچ دستم شدیدتر بود. تاندون‌های دستم چون روی مفصل بود، آسیب دیدند. به اورتوپد که مراجعه کردم، گفتند که آسیب‌دیدگی استخوان‌های کف دستت در حد ترک جزئی بوده و خوشبختانه شکستگی نبوده که نیاز به عمل باشد، کمااینکه اگر شکستگی هم بود، نمی‌توانستم عمل کنم، چون زخمم باید باز باشد.

حکیم مهر: وضعیت کنونی شما چطور است؟

فعلا بهترم اما همچنان نمی‌توانم دست راستم را تکان دهم.

حکیم مهر: از نظر شما مهمترین مشکلات مسئولین فنی بهداشتی چیست؟

اولین مشکل اکثر مسئولین فنی بهداشتی، صعب‌العبوری مسیر است. محل کار خود من در دل طبیعت است و من یک مسیر یک ساعته را از شهر طی می کنم تا به محل کار برسم. اگر در گوگل جستجو کنید، سختی مسیر من را بهتر درک می‌کنید و این مسیر سرشار از خطر است. یادم است که تا قبل از سال ۹۷، حداقل یک دستگاه دفاعی در حد شوکر یا اسپری به مسئولین فنی می‌دادند که در مواجهه با خطر از خود دفاع کنند. البته این خطر صرفا ناشی از حیوانات نیست. گاهی اوقات ممکن است در محل کار با بعضی از انسان‌ها هم درگیر شویم و هیچ وسیله دفاعی از خودمان نداریم.

واقعیت این است که کار دامپزشکی بسیار خشن است و متاسفانه الان در استان کردستان مجوز وسیله‌های دفاعی نمی‌دهند. در حالی که من از همکاران شنیدم که در استان‌های دیگر مثل کرمانشاه مجوز می‌دهند. اولین درخواست من برای مسئولین فنی و افرادی که در این محیط‌ها کار می‌کنند، حداقل یک وسیله دفاعی است. آن روز من توانستم این شجاعت را از خودم نشان دهم و حیوان را تلف کنم، اما شاید اگر شخص دیگری بود، دوام نمی‌آورد. الان هم واقعا نمی‌دانم که مبتلا به هاری می‌شوم یا نه، کمااینکه شاید هاری بگیرم و زنده نمانم.

درخواست دیگرم این است که مسئولین به دنبال اجرای ماده ۱۹ باشند تا در قبال این همه سختی که می‌کشیم، حداقل حق و حقوق ما ضایع نشود. این کوچکترین حقی است که می‌توانیم داشته باشیم. من همین جا از اداره کل کردستان تشکر می‌کنم که مخصوصا در یکی دو سال اخیر، از ما حمایت کردند اما ما نیاز داریم به اینکه ماده ۱۹ به طور کامل اجرایی شود. خود من الان مشکل بیمه دارم و بارها به مرکز یادآوری کردم که بیمه من رد نشده و اگر اتفاقی برای من بیفتد، چه کسی می‌تواند جوابگو باشد؟ لذا تنها راه‌‌حلی که می‌تواند بخشی از این مشکلات را کم کند، اجرای ماده ۱۹ است. گذشته از اینها، وقتی ماده ۱۹ اجرایی شود، مسئولین فنی راحت‌تر می‌توانند کار خود را به درستی انجام دهند و این مهم با سلامتی مردم هم در ارتباط است. اینکه با قدرت بیشتر کارمان را انجام دهیم و زیر سلطه کارفرما نباشیم. در واقع در برخی استان‌ها مبالغ را تا حد ممکن به تعرفه‌ها نزدیک کردند اما هدف این است که آن ارتباط قطع شود.

حکیم مهر: به ماده ۱۹ اشاره کردید. آیا حقوق شما برابر با ماده ۱۸ پرداخت می‌شود؟

خدا را شکر در سال جاری ما خیلی در استان حمایت شدیم. قراردادی که من امسال بستم، طبق برآوردی بود که برای حقوق و ضریب‌های مسئولین فنی بسته شده بود. اگر چه به مدت چند ماه حقوق من عقب افتاده بود، اما با حمایت‌های اداره کل مجبور به پرداخت شدند، با این حال هنوز مساله بیمه من حل نشده است. در واقع ما حمایت می‌شویم اما درخواست من این است که این حمایت کامل انجام شود و ما این اندازه با کارفرما درگیر نشویم و بحث نکنیم و خیلی مشکلات دیگر پیش نیاید.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

 امیدوارم که این صحبت‌ها انعکاس یابد و به گوش مسئولین برسد تا حداقل این شرایطی که برای من پیش آمده، برای هیچ یک از همکاران پیش نیاید و این درخواست‌هایی که داریم مثمر ثمر واقع شود. تا جایی که بنده اطلاع دارم، شیوع هاری در مناطق سروآباد و مریوان بالاست و این منطقه، حیوان ولگرد واکسینه نشده زیاد دارد. به گفته اهالی آنجا دو هفته پیش، یک فرد دیگر هم در آنجا مورد حمله شغال قرار گرفته است که امیدوارم اداره محیط زیست و دامپزشکی برنامه‌ای برای کنترل این شرایط اجرا کنند.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.


انتشار یافته: ۵۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
4
80
خواهر عزیز، ایشالا هرچه زودتر زخمهاتون ترمیم بشه.
واقعا بخاطر شجاعتتون بهتون تبریک میگم.
ایشالا به بیماری هاری و امثالهم مبتلا نمیشید و دوباره با سلامتی کامل به سر کارتون برمیگردید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
این عکس مربوط به قبل جراحت این خانم است اگر راست می‌گویند بعد از مصدومیت عکسش را منتشر میکردید تا بخوبی نشان دهنده آخر و عاقبت یک دامپزشک وظیفه شناس باشد خدا به داد همه دامپزشکان برسد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
باید دامپزشکی و بهداشت پاسخگو باشند در خبر دیگری آمده بود از این خانم تجلیل شده ! مگه تجلیل کافیست مگه ارتش و جنگ است که به سرباز مدال میدهند ! باید جلوی این حوادث را گرفت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
دامپزشکی فقط کارش تشریفاتی هستش یک بهانه ای پیدا کنه چندتا رو جمع کنه شربت و شیرینی و چند تا عکس و مطبوعات و چند کلمه حرف و تمام
ناشناس
|
France
|
۰۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
2
52
همکار عزیز، بسیار متاسف شدم ولی بعنوان یک خانم به داشتن همکارانی مثل شما افتخار میکنم. امیدوارم مشکل خاصی پیش نیاید و به سلامتی سیر درمانی را طی کنید. به امید روزهای بهتر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
2
44
آرزوی سلامتی براتون دارم. ایکاش این خبر از طریق صدا و سیما هم منتشر میگردید تا مردم و مسئولین با سختیها و خطرات این حرفه بیشتر آشنا شوند. آسیبهایی که بسیاری از همکاران در اثر حمله ی سگهای گله دیده اند کافی نبود حمله ی شغال وحشی هم اضاف شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
سایر آسیبهایی که همکاران میبینند
۱-انواع بیماریهای مشترک و بعضا کشنده از جمله تب مالت ،تب کریمه کنگو و…
۲-ضربات ناشی از حمله ی گاو، اسب،شتر و…
۳-آسیبهایی که همکاران در بازرسی های بهداشتی دراثر درگیری با عرضه کنندگان فراورده های خام دامی دچار میشوند.
تمام این خطرات و آسیبها وجود دارد وباید به نوعی به گوش مسئولین و عموم مردم رسانده شود.
واقعا صنف مظلومی هستیم و از همه جا به ما زور میگویند. آخرین زورگویی هم رای دیوان عدالت اداری در خصوص کاربری مراکز دامپزشکی است که بیشتر از قبل پی به مظلومیت این حرفه میبریم.
بهرام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شیراز:
مهم ترین اقدامات پس از حیوان گزیدگی چیست؟
هاری یکی از انواع بیماری های عفونی است که در تمام حیوانات خونگرم از جمله انسان می‌ تواند بیماری ایجاد کند ویروس از بزاق حیوان هار و محل گازگرفتگی وارد بدن شده و در ماهیچه ها به سمت اعصاب انتهایی رفته و شروع به تکثیر می کند. دوره‌ نهفتگی‌ بیماری‌ در انسان ‌اغلب بین‌ دو تا هشت هفته‌ است، اما‌‌ کمتر از پنج روز و تا یک سال‌ هم‌ می ‌تواند باشد. در صورت‌ ابتلای‌ انسان‌ به‌ بیماری‌ بعد از طی دوره‌ کمون‌ (نهفتگی‌) علائم‌ اولیه ‌به‌ صورت‌ خستگی، بی‌ اشتهایی‌، بی‌قراری‌، انداختن آب دهان، گاهی‌ سوزش ‌و خارش‌ در محل‌ گزیدگی بروز می کند. در مرحله‌ تحریک‌ پذیری‌ علائم‌ بی ‌قراری‌، خروج‌ کف‌ از دهان‌، احساس‌ خستگی‌، ترس‌ از نور و ریزش‌ اشک‌ از چشم‌ بروز پیدا می‌ کند. انسان هار به طور کلی نسبت به تمام محرک های فیزیکی، شیمیایی، حسی و بویایی عکس العمل شدید نشان می دهد، ولی این عکس العمل ها و رفتارهای تهاجمی یک تا پنج دقیقه بیشتر طول نکشیده و در فواصل پیدایش آن ها بیمار خسته و کوفته، آرام و بی حال می افتد. بیمار به تدریج با افزایش و تشدید انقباضات عضلانی و نخوردن غذا و نیاشامیدن آب ناتوان و فرسوده شده و سپس‌ وارد مرحله‌ اغما می شود و در اثر انقباضات شدید عضله قلب و بالاخره فلج دستگاه تنفسی فوت می کند.
در سگ‌ و گربه‌ سه تا ۱۰ روز قبل‌ از بروز علائم‌ بالینی‌ ویروس‌ در بزاق‌ حیوان‌ وجود دارد و می ‌تواند بیماری‌ را انتقال‌ دهد.

پس‌ از طی‌ دوره‌ نهفتگی‌ نخستین‌ علامت‌ بیماری‌ تغییر در رفتار و عادات ‌حیوان‌ است؛ به گونه ای که حیوان بیش از اندازه به صاحب خود انس می گیرد و به گوشه ای پناه می برد و یا در بیشتر مواقع مضطرب و کم کم به صورت وحشی و درنده درآمده و به هر کس و هر حیوانی که سر راه او باشد حمله می کند.‌ همچنین غذای‌ خود را به‌ خوبی ‌نمی ‌خورد، به‌ تدریج‌ اندام هایش‌ فلج ‌می ‌شود و پریشان‌ و مضطرب‌ می‌ شود؛ دهانش‌ باز و کف از آن‌ ‌ خارج‌ می‌ شود، از آب‌ و نور می ‌ترسد و به علت نبود امکان بلع بر اثر گرسنگی، تشنگی و سرانجام بر اثر فلج دستگاه تنفسی می میرد.

در صورتی که شخصی مورد حیوان گزیدگی قرار گرفت، باید آرامش خود را حفظ کرده ولی گازگرفتگی را نادیده نگیرد. زخم را به طور کامل با آب و صابون شسته و به سرعت به مرکز بهداشتی درمانی یا خانه بهداشت مراجعه کند. امروزه با پیشرفت علم و ساخت واکسن بیماری های مختلف، هاری قابل پیشگیری است.

در صورت امکان حیوان را به دام انداخته و یا اگر این امکان وجود ندارد رنگ، اندازه و ظاهر و ویژگی های او را به خاطر سپرده تا شناسایی شود. اگر مجبور به کشتن حیوان شدند بدون آسیب رساندن به سر، این کار را انجام شود چرا که برای تشخیص و آزمایشات به سر حیوان نیاز است.

مهمترین راه انتقال هاری به انسان گاز گرفتن حیوان هار است، بنابراین با لمس، نوازش، لیس زدن پوست سالم انسان توسط حیوان، بوسیدن حیوان و موارد مشابه، امکان انتقال هاری وجود نخواهد داشت. حتی اگر حیوانی شما را گاز گرفت، تنها در صورتی احتمال ابتلا به هاری وجود دارد که حیوان حامل ویروس هاری باشد و ویروس به سیستم عصبی و بزاق حیوان وارد شده باشد. بنابراین هر گاز گرفتگی به معنی انتقال بیماری هاری نیست، با این حال اقدامات درمانی و پیشگیرانه پس از گاز گرفته شدن ضروری است.

برای درمان باید برای نخستین بار یک دوز ایمونوگلوبولین هاری انسانی به فرد تزریق شود،
سپس باید طبق دستورالعمل واکسن هاری را دریافت کند.

تمام افرادی‌ که‌ توسط حیوان ‌مورد گزش‌ قرار می ‌گیرند باید آن‌ را مشکوک‌ به‌ هاری‌ تلقی ‌کنند و اقدامات‌ لازم‌ را انجام‌ دهند تا زمانی‌ که‌ خلاف‌ آن‌ ثابت‌ شود و موضوع‌ از نظر هاری‌ منتفی‌ گردد، همچنین باید برای احتیاط، واکسن هاری را دریافت کند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
5
8
فقط میتونم بگم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
بابا ای ول تو چقدر در گفتن توانایی!!!!
محسن مشکوه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
3
30
سلام،برای همکار شجاع و گرامی آرزوی تندرستی و موفقیت می کنم. متاسفم برای همه آن هایی که بدون داشتن آگاهی کامل از تنوع شغلی، سختی کار و مسئولیت های خطیر دامپزشکان در حوزه های مختلف و اقصی نقاط کشور بویژه همکاران مسئول فنی که مسئولیت کنترل بهداشتی در واحد تحت نظارت را عهده دار هستند قضاوت منطقی و درستی ندارند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
2
34
دمت گرم دختر شما دختر ها بینظیر هستید واقعا که لیاقت شما خیلی بیشتر از اینهاست .......
کامروز کابلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
5
28
آرزوی سلامتی و پیروزی و سرافرازی رو براتون دارم.
واقعا و از ته دل بهتون افتخار می کنم .
شیر بانوی زحمتکش و توانمند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
3
19
ایشان سال ۱۴۰۰ بعنوان مسول فنی نمونه توسط اداره کل معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند
همکار خانم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
1
16
آفرین به این شجاعتتون خانم دکتر ، براتون آرزوی سلامتی می کنم
واقعا کم نیستند خانم های دامپزشکی که دارن با انواع خطرات و سختی ها همچنان به وظایفشون عمل می کنن...کاش مثل گذشته تجهیزاتی جهت دفاع شخصی دراختیار دامپزشکان قرار بدهند.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
1
16
سلام همکار شجاع و گرامی اولا بسیار متاسفم و ناراحت شدم انشاالله که هیچ بیماری دچار نخواهید شد و آرزوی سلامتی کامل را برای شما دارم همچنین برای شجاعتتون نیز بهتون تبریک میگم . آرزوی سلامتی و موفقیت را براتون دارم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
4
13
با قاطعیت می گوییم همه مسولان فنی دامپزشکی در کردستان اینگونه پای کار هستند
متخصص تولید مثل و عضو هیأت علمی دانشگاه دولتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
2
12
بسیار متأسفم از این حادثه و آرزوی بهبودی و سلامتی کامل برای شما همکار محترم دارم. متأسفانه ارزش و اهمیت تلاشهای حرفۀ دامپزشکی در صیانت از سلامت و بهداشت جامعه باید و شاید شناخته نشده و مورد توجه قرار نمیگیرد. وقایعی از این دست باید صدها بار بازانتشار شود تا شاید گوش شنوا و چشم بینایی یافت شود.
دکتر خاکسار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
2
8
آفرین به شجاعت شما...
دکتر کامیار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
4
8
واقعا افرین به این شجاعت و غیرتتون. دمتون گرم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
0
8
ايكاش نمونه هاري از شغال به آزمايشگاه ارسال مي شد.
پاسخ ها
همکار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
باسلام ، دقیقا به نکته درستی اشاره کردید همکار عزیز ، نمونه برداری از بافت مغز این حیوان مظنون به بیماری هاری و ارسال به آزمایشگاه انستیتو پاستور و یا سابر آزمابشگاههای تخصصی تشخیص بیماری هاری می بایست توسط اداره دامپزشکی شهرستان در همان روز انجام میشد و با توجه به اهمیت موضوع و در خطر بودن جان همکار گرامیمان ارسال نمونه وهمچنین اعلام نتیجه بصورت ویژه و اورژانسی در خواست میشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
قبلاً که انستیتو پاستور همه نمونه‌های مشکوک که باعث جراحت شده بودند را مثبت اعلام می‌کرد چون اگر منفی اشتباه جواب میداد و فرد مبتلا میشد خیلی بد بود
یک همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
0
5
سلامت باشید همکار عزیز .
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
0
6
با سلام.متاسفانه این موارد بجای برجسته شدن و استفاده از آن در مراجع تصمصم گیری برای قائلیت سختی کار و سایر امتیازاتی که حق دامپزشکان است ،سرپوش گذاشته می شود.آیا واقعا حق نیست مبلغی هر چند ناچیز از سرانه سلامت به دامپزشکی اختصاص پیدا کند؟منتظر موضع گیری مسئولین هستیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
1
10
تقریبا به طور قطعی می توان گفت که شغال مبتلا به هاری بوده و به هیچ عنوان به واکسیناسیون هاری در سطح شهرستان اکتفا نشود و با کارشناسان هاری مرکز بهداشت استان هماهنگی به عمل آید. در خصوص اینکه علاوه بر واکسن هاری از سرم ضد هاری به میزان زیاد اطراف محل تزریق شود. و هیچ گونه پانسمانی هم انجام نشود. واکسیناسیون کزاز هم الزامیست.
عذر خواهی می کنم که مطالبی را که همه مخاطبین می دانند تکرار کردم اما برای تأکید بود و فوق العاده مهم است.
Diego
|
Singapore
|
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
9
5
متاسفانه انسان طمع کار تا نوک قله هم میره واسه استفاده بیش از اندازه و اسیب میزننن ب طبیعت بدون کوچکترین جبران خسارتی !!! مثل اینکه ما بریم تو قفس شیر و در اخر بگیم اون شیر ب من حمله کرد!!! همیشه طبیعت راه درست رو پیش میبره !!! قانون خودش رو داره! این کره خاکی برای زیر دو میلیارد جمعیت هست نه هشت میلیارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
تو بمیری یکم جمعیت کم میشه، حداقل نسل یه سری افراد منتقل نشه دنیا جای بهتریه
.
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
1
5
سلام،شجاعت سرکار خانم دکتر بجایی خودش بسیار بسیار قابل تقدیرو ستودنی هست از ،ارزوی صحت و سلامتی،دارم برای این خواهر ، تمنا داریم ازریاست نظام وسازمان دامپزشکی کشور سختی کار دامپزشکی را به مجلس شورای اسلامی ووزارتخانه جهاد بکشانید این یک نمونه بود که حکیم به تصویر کشیده ازین مورد ها زیاد اتفاق می افتد خواهشن دراین فرصت مسولیت به فریاداین رشته مظلوم برسید همچون اعمال تسری در زمان دکتر مالنعلی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
1
5
به وجود شما خانم دکتر عزیز افتخار می کنم. انشالله که مشکل خاصی برایتان پیش نیاید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
1
5
درود بر شرف و غیرت و وجودت.
ورمقانی- کردستان
|
-
|
۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
6
16
بنده نیز به نوبه خود از خدای متعال برای این همکار عزیز طلب سلامتی و بهبودی دارم.
خانم دکتر قادری اهل شهرستان سقز هستند و محل کار ایشان در شهرستان سروآباد روستای دیوزناو که صعب العبورترین روستای استان است، می باشد. با این وجود همیشه در محل کار حضور داشته و نسبت به اعمال نظارت های دقیق بهداشتی اقدام می نمایند و بهمین دلیل در سال 1400 از سوی اداره کل بعنوان مسول فنی بهداشتی نمونه استان معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند.
نمونه ایشان در میان مسولان فنی بهداشتی استان کردستان بسیار وجود دارد که همگی علی رغم سختی کار و سایر مشکلات که همگی واقف هستیم،به نحو مطلوب و با تعهدی وصف ناپدبر مشغول انجام وظیفه می باشند.
از وب سایت حکیم مهر هم بابت انتشار این خبر مصاحبه صمیمانه تشکر و قدردانی می کنم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
روستای خیلی زیبای هست، توصیه میکنم بقیه هم گوگل کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
6
4
همه دامپزشک ها موقع فارغ التحصیلی یا ورود به درمانگاه یکسری واکسن میزنند؟ سوال دارم آیا دانشگاه شما این مورد رو به شما نگفتند؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
1
9
ای کاش خودتون همان محل با صابون شستشو رو ميدادید، متأسفانه اطلاعات اصولی همکاران بعضا صفر هست، جا داره حکیم مهر یک مقاله کار کنند و اطلاع رسانی کنند که موقع شروع به کار یکسری واکسن های باید دامپزشک دریافت کنه و زمان تکرار اشون رو بیان کنند، جا داره مقامات سازمان به جای نظر دادن های احسنت به دختر شیرزن، رایزنی کنند که راحتر با یک دامپزشک وقتی مراجعه میکنه جهت واکسیناسیون برخورد کنند. خیلی جاهای که غفلت شده جهت حفظ سلامت دامپزشک خالی هست. این همه برگه عدم اعتیاد و سوپیشینه و فلان و... یک برگه اعتبار واکسیناسیون فردی که چی زده و کی زده هم بزارند تو سامانه هاشون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
بنده نیز بعضا با همکارانی برخورد داشته ام که از اطلاعات کافی در خصوص اقدامات پس از گزیدگی حیوانات برخوردار نیستند و این برای یک دامپزشک بسیار بد است. البته به خانم دکتر شجاع مان جسارت نمیکنم و‌مطمئنا ایشان اشراف داشته اند ولی احتمالا در شرایط روحی و جسمی خوبی جهت انجام اقدامات اولیه قرار نداشتند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۲
با سلام.یک فایل pdf تقریبا کامل در مورد هاری و راههای پیشگیری از بیماری اماده کردم .خوشحال میشم اگر دوستان تمایل دارند در اختیار سایر همکاران قرار بدم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
1
9
به نظر میرسد همانطور که خانم دکتر مطرح کردند محل پرورش ماهی در طبیعت در نقطه ای بکر واقع بوده است. بنابراین مسئول فارم وظیفه ی تامین امنیت کارکنان را به عهده دارد. چرا یک خانم حدود ۲۰ دقیقه با یک حیوان درنده درگیر بوده و با داد و فریادی که داشته هیچکس به کمک ایشان نیامده؟ مسئول این فارم موظف به تهیه ی وسیله ی ایاب و‌ذهاب و تامین امنیت جانی کارکنان است. بنده معتقدم از طرف اداره کل و نظام دامپزشکی استان میبایست مسئول فارم بازخواست شود و تنبیهات و جریمه هایی را برای ایشان در نظر بگیرند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
1
8
احسنت به این همه شجاعت
بژی کردستان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
3
3
گرگ بود یا شغال
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
کایوت بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
0
6
متاسفانه خیلی از پایگاه های بهداشت سرعت و دقت و دانش لازم رو برای رسیدگی درست به افراد گزیده شده توسط حیوانات را ندارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
0
3
این مسئولینی که الان سرکار هستند کاش یک روز کاری دامپزشکی را تجربه کرده بودند ..............
دکتر پیریونسی مریوان
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
0
8
با سلام و عرض احترام و آرزوی بهبودی و سلامتی واسە خانم دکتر قادری منم چند نکتە رو خدمت همکاران عرض نمایم.
۱. نمونە گیری از این شغال توسط ادارە دامپزشکی انجام شدە و کلیە اقدامات لازم صورت گرفتە

۲. تعداد زخمها و عمق گزشها بسیارـ زیاد بودە و احتمال آلودگی بە کزاز هم مطرح میشە ، اگر نە شستشوی زخم گزش بە مدت ۲۰ دقیقە با صابون ، الان در روستاها هم انجام میگیرە
۳. سروآباد و مریوان و صحنە و مشکین شهر از مناطق هایپراندمیک هاری هستند، و در یک مقالە سال ۲۰۱۵ در هندوستان آلودگی مرغ بومی به هاری در مناطق هایپر اندمیک اثبات شدە است. و در این مناطق (دارای حیات وحش غنی )پایش بیماری هاری اهمیت بیشتری دارە
٤. چون مخزن بیماری هاری در رشتە کوە های زاگروس روباه ها هستند، ادارە محیط زیست و انجمنهای زیست محیطی مردمی میتونند با تزریق واکسن هاری بە مغز مرغ و گذاشتن طعمە در کنار لانە روباه ها در فصل زمستان جمعیت حیات وحش رو واکسینە نمایند.

۵. شهرستان مریوان از سە جهت تقریبا محصور میباشد، و آمادگی داریم در صورت مکاتبە ادارە کل دامپزشکی با محیط زیست به مدت پنج سال به صورت پایلوت با همکاری ادارە محیط زیست و انجمن سبز چیا این کار رو انجام بدیم و اگر نتایج خوبی گرفتیم این کار در دیگر نقاط کشور هم اجرا بشە

٦. برای شروع طرح میتوانیم یک گروه تلگرامی با حضور صاحب نظران دامپزشکی و محیط زیست ، انجمن سبز چیا و شکارچی های توبە کردە و معتمدین محلی و گروه آفرود سواران مریوان تشکیل بدهیم و هزینە ، نحوە، امکان و زمان واکسیناسیون جمعیت روباه شهرستان مریوان رو بررسی کنیم.
پاسخ ها
رامین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
درود بر شما
حسن امتحانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
0
5
بارک الله شیرزن

الهی که بروسلوز نگیری
به درد هاری و شاربن نمیری
نبینم بعد عمری خدمت و کار
به دست تلخ بیماری اسیری
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۲
سلام بر دکتر امتحانی
شنیدم که تو هم اندکی سرحال شدی
رفتی رضوی به دل خود شاد شدی
ای دکتر زیبا سخن ای مرد بزرگ
در محفل عاشقان سخن گووووی چوووو در

یاد باد روزگاران شبکه درمیان .
م.م
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
0
2
واقعا شجاعتت ستودنی هست انشاا... هرچه سریعتر جراحات و زخم های شما التیام یابد و از هاری و بیماری کزاز در امان بمانی پیشنهاد میکنم درخصوص درمان بیماریهایی چون شاربن و هاری و بروسلوز و سل کلاسهای آموزش برگزار بشه که احیانا بتونیم در مواقع‌ بحرانی و رسیدن پزشک بتونیم به خود و دیگران کمک کنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۲
0
2
اگر فرد قبلا واکسن هاری رو دریافت کرده باشد نیازی به دریافت سرم هاری نیست.قبلا به یاد دارم دانشجویان دامپزشکی واکسن هاری رو دریافت میکردند.
متاسفانه خیلی از مراکز بهداشتی و بعضا متخصصان عفونی اطلاع کافی از پروتکلهای هاری ندارند و اقدام موثری رو در راستای محافظت فرد در معرض خطر انجام نمیدهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
سرم هم لازم است در محل گزیدگی چون واکسن دیر عمل میکند و پنج نوبت واکسن لازم است اگر شخص قبلاً واکسن نزده باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۲
0
0
خدارا شکر ایشون آسیب فیزیکی جدی ندیدند

انشااله امیدواریم شغال هار هم نبوده باشد و ایشان به صحت و سلامت به کار خود ادامه دهند

هر چند شجاعت و زرنگی ایشون قابل تحسینه.
من آقا هم نمیدونم بتونم تو شرایط مشابه چنین عمل کنم!
مرادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
0
1
ببخشید تکلیف شاعر چی شد؟؟؟
دکتردامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
0
2
حکیم مهرعزیزودوستان باتوجه به این حوادث که خطرات جانی وروحی برای همکاران عزیز پیش می آید ،بایدپیگیری شودکه همکاران دامپزشک اعم ازبخش خصوصی ودولتی مستلزم مشاغل سخت وزیان آور شود بتشکرباتشکر
دامپزشک بخش دولتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
0
0
آرزوی بهبودی و سلامتی و موفقیت برای این خواهر همکار شجاع دارم.
علیقلی حبیب بیگی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
0
0
ان شاالله درد و بلات بخوره تو سر ............
نظر شما
ادامه