کد خبر: ۷۲۱۴۲

حکیم مهر: کارشناس مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم‌پزشکی خراسان‌شمالی با اشاره به مثبت بودن بیماری هاری در یک قلاده گربه شهر بجنورد نسبت به انتقال این بیماری به انسان هشدار داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «هادی نیستانی» روز دوشنبه اظهار داشت: یک مورد گربه مبتلا به هاری در بجنورد شناسایی شده است که احتمال سرایت این بیماری به گربه های خانگی نیز وجود دارد.

وی تصریح کرد: توصیه می شود که نسبت به انجام مراقبت های لازم و اقدامات پیشگیرانه در زمینه بیماری هاری در حیوانات خانگی خود حساس باشند.

کارشناس مبارزه با بیماری های واگیر دانشگاه علوم‌پزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: هرگز به گربه های ولگرد نزدیک نشوند و از لمس این حیوان به جد خودداری کنند.

وی افزود: بیماری هاری از سگ، گربه، الاغ و یا وحوش قابل سرایت است و کشندگی این بیماری ۱۰۰ درصد است، از این رو شهروندان در صورت گزش حیوان، هر چند خراش کوچک به سرعت به مراکز درمانی مراجعه کنند.

نیستانی با اشاره به اینکه بیشترین حیوان گزیدگی در استان از شهرستان فاروج و شیروان گزارش شده است خاطرنشان کرد: با توجه به حساسیت موضوع بیماری هاری، مراکز بهداشتی در استان در هر روز هفته به صورت ۲۴ ساعته آماده خدمات رسانی به افراد هستند.

وی با اشاره به اینکه حیوان گزیدگی در استان روند افزایشی دارد گفت: علت افزایش حیوان گزیدگی در استان، افزایش حیوانات ولگرد در شهر و روستاها است.

بیماری هاری چیست؟

بیماری هاری از طریق بزاق حیوان مبتلا به این بیماری انتقال می یابد و ویروس از محل گازگرفتگی وارد بدن شده و در ماهیچه ها به سمت اعصاب انتهایی رفته و شروع به تکثیر می کند.

در صورت‌ ابتلای‌ انسان‌ به‌ بیماری‌ بعد از طی دوره‌ کمون‌ (نهفتگی‌) علائم‌ اولیه ‌به‌ صورت‌ خستگی، بی‌ اشتهایی‌، بی‌قراری‌، انداختن آب دهان، گاهی‌ سوزش ‌و خارش‌ در محل‌ گزیدگی بروز می کند.

در مرحله‌ تحریک‌ پذیری‌ علائم‌ بی ‌قراری‌، خروج‌ کف‌ از دهان‌، احساس‌ خستگی‌، ترس‌ از نور و ریزش‌ اشک‌ از چشم‌ بروز پیدا می‌ کند.

انسان هار به طور کلی نسبت به تمام محرک های فیزیکی، شیمیایی، حسی و بویایی عکس العمل شدید نشان می دهد، ولی این عکس العمل ها و رفتارهای تهاجمی یک تا پنج دقیقه بیشتر طول نکشیده و در فواصل پیدایش آن ها بیمار خسته و کوفته، آرام و بی حال می افتد.

بیمار به تدریج با افزایش و تشدید انقباضات عضلانی و نخوردن غذا و نیاشامیدن آب ناتوان و فرسوده شده و سپس‌ وارد مرحله‌ اغما می شود و در اثر انقباضات شدید عضله قلب و بالاخره فلج دستگاه تنفسی فوت می کند.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.


نظر شما
ادامه