کد خبر: ۷۲۱۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان از افزایش موارد گاز گرفتگی و کانون های بیماری هاری در 8 ماهه نخست سال جاری خبر داد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان جنوبی، «دکتر محمد علی بخشی» گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بر اساس گزارشات دریافتی از شبکه های دامپزشکی تا کنون یازده مورد گازگرفتگی توسط حیوانات حیات وحش، سگ های ولگرد و گربه در استان گزارش گردیده که آخرین مورد آن مربوط به یک مورد گاز گرفتگی توسط سگ بدون صاحب در پناهگاه نگهداری حیوانات بلا صاحب می باشد.

بخشی گفت: هاری بیماری ویروسی دستگاه اعصاب مرکزی است که مرگ صد درصد مورد مبتلا را سبب می‌شود؛ این در حالی است که تمام موارد بروز این بیماری قابل پیشگیری است.

وی از افزایش واکسیناسیون سگ ها علیه بیماری هاری در سال جاری به نسبت سالیان گذشته خبر داد.

بخشی ادامه داد: از 11 مورد گزارش وقوع گاز گرفتگی و حمله به افراد و حیوانات اهلی توسط وحوش، سگ و گربه و با توجه به نمونه برداری های انجام شده توسط کارشناسان دامپزشکی متاسفانه 7 مورد مثبت (حیوان مبتلا به هاری از قبیل شغال، گربه و سگ) توسط آزمایشگاه مرجع تایید نهایی گردیده است و یک مورد در حال انجام آزمایش می باشد و این میزان نسبت به مدت مشابه سال 1400  که هیچ گزارش یا مورد مثبت نبوده از افزایش نگران کننده حکایت دارد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان گفت: با توجه به وضعیت خشکسالی و گرمای بی سابقه هوا در منطقه که باعث نزدیک شدن حیوانات وحشی به محل زندگی انسان جهت جست و جو ی آب و غذا می شود احتمال حمله وحوش نیز افزایش پیداکرده است همچنین افزایش جمعیت سگ های ولگرد و بدون صاحب و کمبود مراکز نگهداری ازعلل افزایش موارد گازگرفتگی و گسترش هاری می باشد.

بخشی در ادامه به ارائه توصیه های بهداشتی پرداخت:

1. در صورت مواجهه با حیوانات مشکوک، موضوع را جدی گرفته و هر گونه مورد مشکوک به هاری را حتما به شبکه های دامپزشکی گزارش دهند.

2. اطلاع رسانی در خصوص هر گونه حمله وحوش به انسان به شبکه بهداشت و دامپزشکی .

3. واکسینه نمودن حیوانات خانگی در کلنیک های دامپزشکی .

4. پرهیز از هرگونه تماس با حیوانات وحشی ، ولگرد و حتی حیوانات اهلی  غیر واکسینه علیه هاری
5. از بیرون بردن و پرسه زدن حیوان خانگی خود جلوگیری نمایند.

6. در صورت ایجاد زخم و گزش توسط حیوانات بلافاصله محل زخم را با آب و صابون شست و شو داده و مراجعه   به مراکز بهداشت جهت دریافت سرم و واکسن ضد هاری

معاونت سلامت دامپزشکی استان از دامداران خواست جهت واکسیناسیون حیوانات علیه بیماری هاری با اکیپ های اعزامی شبکه های دامپزشکی همکاری نمایند.

وی همچنین به شهروندانی که حیوان خانگی دارند توصیه نمود جهت پیشگیری از بیماری، حیوانات خود را از طریق کلنیک ها و مرکز مایه کوبی بخش خصوصی مورد واکسیناسیون قرار دهند .  


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
0
1
واقعا جای نگرانی هست، در کشور موارد مثبت هاری در حیات وحش و جمعیت سگه های ولگرد و حتی گربه ها افزایش یافته است، هر گاز گرفتگی توسط اینگونه حیوانات بمنزله مورد مثبت باید تلقی بشه و اقدامات بهداشتی باید توسط فرد، شبکه بهداشت و دامپزشکی صورت پذیرد. سپاس از تلاش مردان حافظ امنیت سلامت در سرتاسر کشور- سربازان خوشنام
نظر شما
ادامه