کد خبر: ۷۲۶۳۳
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
سندی دیگر بر سختی حرفه دامپزشکی:
کارکنان دامپزشکی همواره در معرض تهدیدهای سخت شغلی از جمله بیماری‌های مشترک، آسیب‌های فیزیکی، شرایط بد آب و هوایی و انجام مأموریت‌های دشوار در دورافتاده‌ترین مناطق و مناطق صعب‌العبور قراردارند ...

حکیم مهر: در طی 10 ماهه سالجاری بالغ بر 6 نفر از نیروهای فنی دامپزشکی خوزستان مورد حمله و گزش سگ قرار گرفتند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خوزستان، در طی 10 ماه سالجاری و در راستای حفظ و صیانت از سرمایه دامی، تامین بهداشت و سلامت جامعه در حین انجام عملیات واکسیناسیون علیه بیماری های واگیردار و مشترک بین انسان و حیوان در مناطق روستایی، عشایری و صعب العبور استان متاسفانه تا کنون بالغ بر 6 نفر از نیروهای فنی دامپزشکی استان مورد حمله و گزش سگ قرار گرفته اند.

در آخرین مورد مصدومیت گزش توسط سگ در روستا فریسیه شهرستان حمیدیه در حین انجام واکسیناسیون لمپی اسکین در دام سنگین رخ داد که متاسفانه واکسیناتور دامپزشکی استان از ناحیه کف دست دچار جراحات شدید گردید.

با توجه به اینکه نیروهای دامپزشکی همیشه در معرض تهدیدهای سخت شغلی از جمله بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، آسیب‌های فیزیکی، تحمل شرایط بد آب و هوایی و انجام مأموریت‌های دشوار در دورافتاده‌ترین مناطق و مناطق صعب‌العبور هستند اما همواره برای حفظ سرمایه دامی کشور و پیشگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مجدانه تلاش می‌کنند.

شایان ذکر است که هاری یک بیماری ویروسی کشنده و غیرقابل درمان ولی قابل پیشگیری است که سیستم عصبی را مورد هدف قرار می‌دهد و ویروس عامل این بیماری در بزاق حیوان آلوده وجود دارد که به طور معمول از طریق گاز گرفتگی، بیماری به دام یا انسان سالم قابل انتقال است.

همچنین تنها راه پیشگیری از این بیماری خطرناک، واکسیناسیون به موقع سگ‌های صاحبدار و واکسیناسیون افرادی که در معرض خطر بیماری و همچنین افرادی که مورد گزش حیوانات قرار می‌گیرند، می باشد.

 

انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
2
3
احسنت. نژاد سگ چی بود؟
این سگ خوبیه.
گاهی وارد خونه دامدار که میشم سگ از جاش تکون نمیخوره. اینا اصلا بدرد نمیخورن.
اما از سگ های که حس میکنم هر آن ممکنه زنجیر رو پاره کنند خیلی خوشم میاد. واقعا دفاع کننده از اموال دامدارن. حتی وقتی با خود صاحب هم وارد میشم چنان پارس می کنند که آدم لذت میبره. همان وقت بچه دو ساله دامدار میره کنارش آرم میشه.
سگ باید غریبه رو میبینه درنده بودن خودش رو نشون بده.
ای کاش عکس سگ رو هم میذاشتید.
سرابی بوده یا چیزه دیگه؟؟
قطعا خارجی نبوده.خارجی ها تو دامداری دوام نمیارن زود آرام میشند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
2
2
خدا را شکر که فقط واکسیناتورهای بخش دولتی آسیب دیده اند.
ماشاءاله بخش خصوصی ها که پول شون از پارو بالا میره و هیچ سگی جرات نداره بهشون نگاه چپ بکنه
همکار دولتی و کلینسین بخش خصوصی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
1
3
با سلام
این وسط یه همکار زحمتکش و وظیفه شناس که خواسته کارش رو درست انجام بده، دچار آسیب دیدگی شده. یک اومده نوشته نژاد سگ چیه. یکی گفته دولتی ها آسیب میبینن و خص.و خصوصی ها در امان هستند. هیچ کس از این حادثه متاثر نشد و حال اون بنده خدا رو نپرسید. الان اگه اون سگ هار باشه و واکسن جواب نده، تکلیفش چیه. الان سازمان در قبال این افراد زحمتکش که نوک پیکان مبارزه و در معرض بیشترین خطرات و بیماریهای مشترک هستن چه وظیفه ای داره و چجور میخواد این آسیب رو جبران کنه؟ دولتی یا خصوصی فرق نداره و فکر کنم برا سگ قابل تشخیص نیست که کی خصوصی کار میکنه و کی دولتی. من بصورت پاره وقت مطب دارم و در هر دو زمان دچار آسیب شدم. نه سگه قبل از گزش استعلام گرفت و نه گاو قبل از شاخ زدن و نه اسب قبل از لگد زدن و نه دامدار قبل از توهین کردن. الان سازمان کجای این قضیه قرار داره. الان بجز دادن یه مرخصی استعلاجی و پرداخت دو سوم حقوق توسط تامین اجتماعی - البته اگر رسمی باشه- چه چیزی به این همکار عزیزمون میرسه؟ مخارج درمانش رو چه کسی متقبل میشه؟ رِءیس سازمان و مدیر کل خوزستان باید دست این افراد رو ببوسن و شخصا به عیادتش بروند و مخارجش رو متقبل شده و جبران مافات کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
اصول معاینه رو بلد نیستی چرا اومدی از پشت میز بیرون. رها کن مطب رو یا اصول اولیه رو یادبگیر
الان تو تصویری که حکیم گذاشته کجاش اصول مقید سازی هست. این چه فاجعه های هست اختراع میکنید
همکار دولتی و کلینسین بخش خصوصی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
0
3
با سلام. آقای Y یا خانم X ؛ با این متن و این لحنی که شما زحمت کشیدین و نوشتین مشخص میشه یا کلینیسین نیستین و یا اگه هم هستین، کلینیسین دام بزرگ نیستین. وبه فرض محال اگه هم دام بزرگ کار میکنین از اون دسته افراد هستین که در شهرهای بزرگ و در دامداری های صنعتی با اون همه امکانات کار می کنید. شما تا حالا بر بالین یک اسب که تو جاده تصادف کرده و دست و یا پاش شکسته و یا سرش دچار ضربه شده حاضر شدین. تو اون لحظه هیچ باکس و یا امکاناتی برا مقید سازی وجود نداره. تزریق زایلازین یا اسپرومازین هم خیلی منطقی نیست. و یا رفتین تو دامداری سنتی و سگ گله بصورت غافلگیر کننده و از پشت بهت حمله کرده و یا گاوی رو که برا چرا رفته بیرون و زیر باران و تو بیابان در حال زایمان و هست و دچار سخت زایی شده رو دیدی؟ در اونجا باکس و یا طناب وجود نداره آقا و یا خانم دکتر گرامی. تا حالا تو صحراهای شنزار، شتر سزارین کردین و مجبور شدی رو شتر چادر عشایری بزنین تا از باد و شن در امن باشین و بتونی کار انجام بدی؟ و آیا تو گله 300 نفری شتر رفتین و شتر معاینه کردین و در زمان تزریق دارو داد و بیداد شتر رو شنیدی و بقیه شترها به سمتت حمله کردن؟ احتمالا جواب شما به تمام این سوالات نه هست. در اینجور مواقع شما امکانات زیادی در اختیار ندارین تا اصول مقید سازی رو انجام بدی و اصول معاینه رو مثل درمانگاه دانشگاه اجرا کنی استاد گرامی. من اصول معاینه رو خوب بلدم ولی همیشه جاده صاف نیست آقا و یا خانم دکتر گرامی. و در پایان یه چیزی میگم: هیچگاه وقتی در موقعیتی نبودی و تجربه اش رو نداری نظر نده. البته تو این عکس که حکیم مهر گذاشته اصول مقید سازی رعایت نشده و البته بیشتر جنبه تبلیغی داره. چون محل تزریق واکسن هم اونجا که همکار عزیزمون سرنگ رو نگه داشته نیست. و این لباسی که همکار ما پوشیده هم لباس واحد مبارزه نیست و لباس واحد نظارت هست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
1
0
بله با شتر کار کردم.
دام در موقعیت اضطراری و کنار جاده هم معاینه کردم. اما اگر واقعا کلینیسین هستید وقتی دم در خونه دامدار رسیدید اولین سوال اینه سگ دارید؟
همکار دولتی و کلینسین بخش خصوصی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
0
1
با این رفتاری که داری نشون میدی معلومه نه تا حالا کیس تصادفی و اورژانسی دیدی و نه برا معاینه تا حالا در خونه دامدار رفته ای. قولت هم میدم تا حالا شتر ندیده باشی. البته شاید دامپزشک هم نباشی. چون اگه دامپزشک بودین و سابقه طبابت داشتین، میدونستی پرسیدن این سوال که سگ دارین یا نه یه کم عجیبه. چون هیچ دامدای وجود نداره که سگ نداشته باشه. سگ جزء لاینفک انواع د امداری هست. البته شاید تو شهر شما باشه و از طرفی هیچ وقت هم نمیشه به جوابهایی که به شما میدن استناد کرد. و البته همیشه اتفاق تو راهه. مثلا رفتی و گفت سگ دارم و نمیشه ببندی و آدم هم میگیره. شما چکار میکنی؟ 80 کیلومتر هم رانندگی کردی. بر می گردی؟ حرفم رو تکرار میکنم: جاده همیشه صاف نیست. اتفاق برا همه میفته. زیاد ادعا نکن. شاید برا شما هم در پیش باشه. وقتی تا حالا تو موقعیتش نبودی، به بقه سرکوفت نزن.
مجازاتگر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
1
0
عکس مربوط به پناه گاه نگهداری سگ هستش محل تزریق واکسن درسه مشکلی نداره و فکر نمیکنم سازمان برای هر واحد لباس جدا گانه داشته باشه لباس مبارزه لباس بهداشت اسب تصادفی کنار جاده هم فقط نیاز به خلاص کردن داره وارد خانه روستایی شدن مهم ترین سوال اینه سگ دارید باز است یا بسته
همکار دولتی و کلینسین بخش خصوصی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
0
3
البته که سازمان برا هر کاری لباس جداگانه داره. لباس واحد مبارزه بیلرسوت و مانند لباس کار و سرتاسری هست. با لباس واحد نظارت متفاوته. این لباسس که این همکار محترم پوسیده لباس واحد نظارت هستش. استعلام بگیرین. طوری که سرنگ گرفته حالت تزریق عضلانی نشون میده که اونجا نیست. بعد روش تزریق عضلانی کردن هم اینجا نیست. واکسیناتور چکمه و ماسک نداره. خلاص کردن اسب تصادفی هم شاید یک نظر شخصی باشه. خیلی وقته هم دامدار به سوال شما جواب درست نمیده. یه سگ بسته هست. 10 تا بازه. البته رعایت اصول ایمنی منطقی هست ولی وقوع حادثه اجنتاب ناپذیره.
دکتر همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
0
1
اکثرا دامدارها موقعیکه میپرسی سگتون میگیره یانه میخندن میگن یواش ‌‌میگیره اصلا بعضی سگ ها غفلگیری گاز میگیرن برای این کار خطرناک نه در اداره وسازمان تجهیزات درستی برا پیشگیری قبل حادثه وجود دارد نه حمایت خاصی بعد گزش وصانحه فقط امار مهمه ما یک پزشک معتمد نداریم که پرونده حوادث ناشی از کار وعوارض بعدی آنرا برامون ثبت کنند ‌.
پاسخ ها
همکار دولتی و کلینسین بخش خصوصی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
با سلام. دقیقا چیزی که فرمودین صحیح می باشد و
عین واقعیته. هیچ حمایتی هم وجود نداره. تازه اگه حادثه ای پیش اومد میگن چرا احتیاط نکردی. انگار کسی دلش میخواسته سگ گازش بگیره یا اسب لگدش بزنه و یا گاو شاخش بزنه. یکی از همکاران من در مسیر رفتن به ماموریت تصادف کرد و قرنیه چشمش پاره شد و چند استخوانش هم شکست. جواب مدیر کل وقت خیلی جالب و قابل توجه و تامل بود: ((میخواستی نری))
بعضی از دوستان هم میان و این وسط متلک میگن و کلماتی رو بکار میبرن که دل آدم رو میرنجونه. یادمه چشمم به شدت دچار عفونت شده بود و دکتر متخصص هر گونه گرد و خاک رو مضر و خطرناک اعلام کرد و رئیس محترم اداره میگفت عینک بزن. گفتم عینک جلو گرد و خاک نمیگیره. گفتم کور میشم. گفت: با من. گفتم اگه کور بشم تو چکار میکنی مثلا. گفت مسولیتش رو می پذیرم. گفتم خب اون وقت چه دردی از من درمان میشه. گفت من دستور میدم. خب با اینجور افرادی چکار میشه کرد؟
نظر شما
ادامه