کد خبر: ۷۲۶۷
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر - کتاب «پرورش، نگهداری و بیماری کبک» از مجموعه آثار حوزه پرندگان به قلم دکتر احسان مقدس، مولف حوزه دامپزشکی منتشر شد.

دکتر احسان مقدس در این باره گفت : امروزه در بسیاری از کشورها پرورش و نگهداری پرندگانی چون قرقاول، بوقلمون و کبک علاوه بر پرورش مرغ برای تامین گوشت مصرفی انسان برای سلیقه‌های خاص متداول شده است. در این کشورها پرورش متراکم این پرندگان به تدریج رو به افزایش است.

وی با اشاره به اینکه صنعت تولید، تکثیر و پرورش کبک در ایران چند سالی است که از سوی دوستداران شکار و طبیعت آغاز شده است، افزود: برخی دیگر از علاقه‌مندان نیز اقدام به تهیه و پرورش برخی از نژادهای کبک کرده‌اند. همچنین در برخی از استان‌های کشور به تازگی باغ پرندگان راه‌اندازی شده و گونه‌های مختلفی از انواع کبک در آنجا نگهداری می‌شود.

مقدس یادآور شد: این کتاب حاوی اطلاعات سودمند و مفید برای پرورش، نگهداری، تغذیه، نژادها، تولید مثل و بیماری‌های کبک است.

وی هدف از نگارش این کتاب را آشنایی خوانندگان با پرورش، نگهداری و بیماری‌های کبک دانست و یادآور شد: خوشبختانه در زمینه پرورش کبک دو کتاب به فارسی ترجمه و تالیف شده است، اما باید بیان کرد که دو کتاب مذکور با وجود داشتن مطالب مفید، متاسفانه مباحث چندانی درباره آشنایی با نژادها، شکار کبک، اصول اولیه شکار کبک، تاریخچه پرورش کبک و همچنین بیماری‌های کبک ارایه نمی‌دهند.

مقدس درباره سرفصل‌های کتاب توضیح داد: در این کتاب مشخصات ظاهری کبک، رده‌بندی علمی، تاریخچه پرورش کبک، پراکنش کبک در جهان و ایران، تعیین جنسیت کبک، کبک در فرهنگ و ادب فارسی، کبک در احادیث و روایات اسلامی، اهداف پرورش کبک، شکار کبک در ایران، اصول اولیه شکار کبک، رفتارشناسی، پر ریزی، نژادهای کبک، تولید مثل، تغذیه، جایگاه کبک و در نهایت بیماری کبک ارایه شده است.

وی مخاطبان این کتاب را طیف وسیعی از پرورش دهندگان کبک و همچنین دکتران دامپزشک و علاقه‌مندان به طبیعت، حیات وحش و شکار دانست.

مقدس یکی از ویژگی‌های این نوشتار را ارایه کامل‌ترین مباحث درباره پرورش کبک به زبان فارسی دانست و یادآور شد: این کتاب در 144 صفحه با 32 عکس رنگی از نژادهای مختلف کبک نوشته شده و از سوی انتشارات نیلوبرگ منتشر شده است.

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فاطمه
|
-
|
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
0
1
همه چی خوبه
رسول
|
-
|
۰۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۷
0
1
کبک واقعا پرنده ای زیبا و دوست داشتنی هست
حجت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
0
0
در مورد رفتار شناسی کبک هیچ کتاب کاملی وجود نداره
این کتاب رو مطالعه کردم و همه مطالب موجود در اینترنت راجع بع کبک رو خوندم
همه جا نوشته شده کبک از ۷ تا ۲۱ تخم میگذارد
ولی در عمل کبکهای بنده از فروردین ماه تا به امروز (۲۵ مرداد )هر روز تخم میذارن
در مورد رفتار های این پرنده اصلا بحثی نشده
نظر شما
ادامه