کد خبر: ۷۲۷۲۷
تعداد نظرات: ۷ نظر
با ارسال جوابیه‌ای صورت گرفت:
در بخشی از این توضیحات آمده است: کشتار غیرمجاز دام در مهاباد می‌تواند مشکلات بهداشتی و شرعی متعددی را به دنبال داشته باشد، لیکن به اشتباه امکان کشتار و عرضه دام مردار مطرح گردیده اسا ...

حکیم مهر: در پی بازنشر خبری با عنوان «کشتارگاه دام مهاباد اردستان به هیچ عنوان قابلیت بهره‌برداری ندارد/ احتمال ذبح و عرضه دام‌های مُرده و حرام‌گوشت» در حکیم مهر (اینجا)، اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با ارسال جوابیهای، به ارائه توضیحاتی در این خصوص پرداخت.

به گزارش حکیم مهر، متن توضیحات اداره کل دامپزشکی استان اصفهان به شرح زیر است:

مدیرمسئول محترم خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

موضوع: توضیح خبر مندرج در پایگاه خبری ایسنا

با سلام و احترام

عطف به درج خبر با موضوع «کشتارگاه دام اردستان، خطری که باید جدی گرفت/ احتمال ذبح دام مرده در مهاباد» با کد خبر 1401101409018 در مورخه 14 دی 1401 در پایگاه خبری آن خبرگزاری، خواهشمند است بر اساس مقررات رسانهای نسبت به درج توضیحات تکمیلی زیر در آن پایگاه خبری اقدام فرمایید:

- این اداره کل بمنظور ساماندهی کشتارگاههای دام استان نسبت به پیگیری موضوع در استانداری اصفهان اقدام نموده و موفق به تشکیل کمیته ساماندهی کشتارگاههای دام استان به ریاست مدیرکل محترم دفتر امور اجتماعی استانداری اصفهان و دبیری اداره کل دامپزشکی استان در سال 1384 گردیده است.

- این اداره کل به پشتوانه جلسات مستمر کمیته مذکور از اسفند ماه سال 84 تا سال 1400، نسبت به تعطیلی 24 باب کشتارگاه سنتی دام در سطح استان در شهرستانهای فلاورجان، چادگان، گلپایگان، خوانسار، خمینیشهر، اصفهان، شاهینشهر، برخوار، فریدن، نجفآباد و... اقدام نموده است، ضمن اینکه بهسازی، اصلاح و راهاندازی چندین کشتارگاه صنعتی و نیمهصنعتی در شهرستانهای مذکور بمنظور تامین امنیت و ایمنی غذایی شهروندان محترم به سرانجام رسانده است.

- همچنین پروانه بهداشتی تاسیس سه کشتارگاه صنعتی دام در شهرستانهای نجف آباد، خمینی شهر و سمیرم نیز صادر گردیده که دو کشتارگاه صنعتی در شهرستانهای خمینی شهر و نجف آباد در انشاءالله طی سال جاری و سال آینده راهاندازی خواهند گردید و با افتتاح این دو کشتارگاه؛ زمینه تعطیلی پنج کشتارگاه سنتی دام دیگر نیز فراهم خواهد شد.

- تلاشها و پیگیریهای مستمر یک دهه اخیر این اداره کل، احداث و راهاندازی سالن پیشسرد در عمده کشتارگاههای دام استان اصفهان را بمنظور کاهش احتمال انتقال بیماریهای خطرناک و مهلک بین انسان و دام از جمله تب کریمه کنگو به همراه داشته است.

- اصلاح ساختار سایر کشتارگاههای دام استان بویژه کشتارگاههای وابسته به شهرداریها ازجمله کشتارگاه دام اردستان و زواره نیز بصورت مستمر توسط این اداره کل پیگیری شده است که به تعطیلی یک ماهه آن کشتارگاه بمنظور بهسازی، رفع برخی نواقص بهداشتی و فعالسازی سالن پیشسرد آن کشتارگاه منجر گردیده است و متاسفانه به دلیل عدم همکاری سایر نهادهای ذیربط همچنان برخی از نواقص بهداشتی کشتارگاه برطرف نشده است که این اداره کل پیگیری رفع نواقص بهداشتی باقیمانده را تا حصول نتیجه دنبال خواهد نمود.

- متاسفانه پدیده کشتار غیرمجاز دام در شهر مهاباد اردستان علیرغم پیگیریهای مستمر این اداره کل همچنان برطرف نگردیده است و انجام کشتار غیرمجاز دام توسط قصابان مهاباد میتواند بعلت عدم بازرسی پیش از کشتار دام، عدم بازرسی بهداشتی الشه دام، آلودگیهای زیستمحیطی و...، زمینه تهدید علیه بهداشت عمومی تلقی گردد که رفع این معضل با حمایت کلیه دستگاههای ذیربط امکانپذیر خواهد بود تا ضمن هدایت آنها به کشتارگاه اردستان و زواره، زمینه دسترسی اهالی شریف مهاباد به گوشت حاصل از لاشههای دامی سالم و بهداشتی فراهم شود.

- بدیهی است کشتار غیرمجاز دام در مهاباد میتواند مشکلات بهداشتی و شرعی متعددی را به دنبال داشته باشد که رییس محترم شبکه دامپزشکی اردستان نیز در مصاحبه خبری مذکور به آن اشاره نموده است، لیکن به اشتباه امکان کشتار و عرضه دام مردار مطرح گردیده که خواهشمند است نسبت به اصلاح آن اقدام گردد.

در نهایت یادآوری میگردد اداره کل دامپزشکی استان اصفهان نسبت به نظارت بهینه بر چرخه تولید، فرآوری، توزیع و عرضه فرآوردههای خام دامی سالم و بهداشتی با تمام توان تلاش خواهد نمود و انتظار میرود سایر دستگاههای و نهادهای مرتبط نیز نسبت به همکاری با این اداره کل در راستای ارتقاء سطح بهداشت و سلامت جامعه اقدام نمایند.

دکتر شهرام موحدی

مدیر کل

رونوشت:

- امام جمعه محترم شهرستان اردستان جهت استحضار

- نماینده محترم مردم شریف شهرستان اردستان در مجلس شورای اسلامی جهت استحضار

- فرماندار محترم شهرستان اردستان جهت استحضار و دستور اقدام مقتضی

- مدیركل محترم اطلاعات استان اصفهان جهت استحضار

- دادستان محترم عمومی و انقلاب شهرستان اردستان جهت استحضار

- مدیرمسئول محترم پایگاه خبری حكیم مهر جهت آگاهی و درج در آن پایگاه خبری

- شبكه دامپزشكی شهرستان اردستان جهت اطلاع، پیگیری، تشدید نظارتها در سطح شهرستان و برخورد وفق مقررات با كشتار غیرمجاز دام


انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
مهدی
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۲۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
5
7
تشکر از همه پاسداران سرمایه های ملی و همه حافظان سلامت و بهداشت عمومی کشور ایران و بویژه مسئولین و همکاران پرتلاش و متخصص اداره کل دامپزشکی استان اصفهان و شبکه‌های آن که پرچم دار اهداف سازمان می باشند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
7
4
تشکر فراوان از مدیر کل محترم دامپزشکی استان اصفهان ، جناب آقای دکتر موحدی و همکاران ایشان.
خسته نباشید.
ناشناس
|
Singapore
|
۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
2
6
توضیح در مورد بحث حرام مربوط به روحانیون است . کجایند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
6
5
رییس شبکه محترم ، کمی در مصاحبه زیاده روی کرده اند چون
عرضه دام "حرام گوشت" یعنی عرضه گوشتهایی مثل سگ.

گوسفند و گاو را حرام گوشت تلقی نمی کنند.
احتمال ذبح و عرضه "دام مرده" هم عنوان دیگری هست که اگر فقط تا کنون یک بار دیده شده باشد ، باید با حکم قضایی پلمپ شوند

پس مصاحبه صحیحی صورت نگرفته.
بهتر است که همکاران محترم ، بحث در مورد حلیت را به روحانیون واگذار کنند و فقط در مورد مسایل بهداشتی دخول کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
دقیقا مثل نظارت شرعیه بر گوشت وارداتی.خداقوت به برادران روحانی دست مریزاد در کنار دامپزشکان خارجی بسیار موفق عمل کردند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
2
2
جوابیه خوبی بود . خداقوت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
2
3
دکتر راعی عزیز خدا قوت احسنت به شجاعت شما.
احسنت به پاسخ بسیار فنی اداره کل دامپزشکی اصفهان
نظر شما
ادامه