کد خبر: ۷۲۸۱

حکیم مهر - یک مقام مسئول در سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به کشف موارد تازه‌ای از تخلفات تولید‌کننده‌های سوسیس و کالباس گفت: استفاده از خمیر مرغ در تولید انواع فرآورده‌های گوشتی ممنوع شده است.

مهدی جعفری - معاون اداره کل نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران -توضیح داد: تاکنون در تولید انواع فرآورده‌های گوشتی مانند همبرگر، ژامبون، کباب لقمه و ناگت مرغ از خمیر مرغ استفاده می‌شد که به دلیل مورد قبول نبودن استاندارد این محصول، این استاندارد مورد تجدید‌نظر قرار گرفت و قرار شد استفاده از خمیر مرغ در تولید انواع فرآورده‌های گوشتی ممنوع شود.

وی افزود: از این پس خمیر مرغ تنها برای استفاده در تولید خوراک دام و طیور مجاز خواهد بود.

جعفری با اشاره به تخلف تعدادی از تولید‌کنندگان فرآورده‌ گوشتی در استانهای مختلف کشور اظهار کرد: آزمونهای انجام شده توسط سازمان استاندارد نشان داد که تولید‌کنندگان بعضا از آشغال گوشت و مرغهای ناسالم در تولید سوسیس و کالباس استفاده می‌کردند. شیوه کار این تولیدکنندگان این است که مواد اولیه را از دستگاهی به نام بادر عبور داده که استخوان را از گوشت جدا کرده و باقیمانده را به خمیر مرغ تبدیل می‌کنند. متاسفانه حتی مشاهده شده که بعضا بدون پاک‌ کردن امحا و احشای درون مرغ از آن در تولید سوسیس و کالباس استفاده شده که بسیار ناسالم است.

به گفته این مقام مسئول خمیر مرغ‌ عمدتا در تولید سوسیس و کالباسهای 40 تا 60 درصد که بیشترین مصرف را در بازار دارند، استفاده شده است.

معاون اداره کل نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران اضافه کرد: به دلیل مخلوط کردن با آشغال گوشت ظاهر خمیر مرغ بیشتر شبیه گوشت چرخ‌ کرده بوده که این نشانه غیراستاندارد ‌بودن آن است.

خبرگزاری ایسنا در سال 1388 برای نخستین بار با انتشار تصاویر اختصاصی از تخلف تعداد زیادی از تولیدکنندگان فراورده‌های گوشتی به ویژه سوسیس و کالباس خبر داده بود.

در آن زمان اداره کل استاندارد تهران اعلام کرد که در تولید برخی فراوردهای گوشی مانند سوسیس و کالباس از چربی صفاقی (چربی موجود در دستگاه گوارش و لابه‌لای روده‌ها)، غضروف شفاف مربوط به دستگاه تنفسی و ریه، عروق، رگ و اعصاب و بافت پیوندی (پوست رگ و پی و چربی ضایعات گوشتی) یعنی بافت‌هایی خاص که عضله نیستند و تولیدکنندگان طبق استاندارد ملی مجاز به استفاده از این بخش از لاشه دام در تولید فرآورده‌های گوشتی نیستند، استفاده شده است.

 

نظر شما
ادامه