کد خبر: ۷۲۸۱۴

حکیم مهر: دانشکده علوم پزشکی مراغه به شیوع لیشمانیازیس بیماری مشترک بین انسان و دام هشدار داد و از شهروندان خواست علائم آن را جدی بگیرند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس گروه بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه گفت: اخیرا پیرو گزارش واصله علائم مشکوک بیماری لیشمانیازیس در سگ مبتلا در یکی از روستا‌های تابع شهرستان مراغه دیده شد.

«دکتر اسدیان» افزود: تیم بهداشتی سریعا در محل حضور یافت و از حیوان مورد نظر نمونه برداری شد و با ارسال نمونه به آزمایشگاه انگل شناسی علوم پزشکی تهران و مثبت بودن نتیجه اقدامات لازم جهت دفن بهداشتی حیوان بیمار صورت گرفت.

وی اضافه کرد: تب، کم خونی، کاهش وزن و بی اشتهایی و بزرگی کبد و طحال از مهمترین علائم لیشمانیای احشائی است.

رئیس گروه بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه گفت:در صورت عدم درمان به موقع موارد مبتلا به لیشمانیوز، این بیماری در عرض۲ سال منجر به مرگ فرد مبتلا می‌شود و مراجعه به موقع به پزشک و دریافت خدمات درمانی ازاحتمال مرگ و میر افراد مبتلا پیشگیری می‌کند.

آقای اسدیان گفت: بیماریابی فعال در گروه سنی زیر ۵ سال توسط مرکز خدمات جامع سلامت و بهورزان آغاز شده است و در صورت شناسایی موارد مشکوک به بیماری سریعا اقدامات درمانی لازم بر روی فرد مبتلا انجام خواهد شد.

وی افزود: برای کنترل بیماری، بهسازی محیط روستا، دفع بهداشتی زباله و همچنین جمع آوری بهداشتی فضولات و نخاله‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که دهیاران و اعضای شورا‌های روستایی حتما باید ضمن توجه به این مسئله، جهت کنترل سگ‌های ولگرد توجه ویژه و جدی داشته باشند.

بیماری لیشمانیازیس یک بیماری انگلی مشترک بین انسان و حیوان است که مخزن این بیماری سگ سانان بوده و از طریق نیش نوعی پشه خاکی از سگ سانان به انسان منتقل می‌شود.

 

نظر شما
ادامه