کد خبر: ۷۲۸۷۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان گفت: سن سه توله یوز تازه مشاهده شده در محور عباس‌آباد - میامی این استان توسط محیط‌بانان منطقه حدود ۱۰ ماه است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «ظاهری» مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان ابراز داشت: تصاویر این سه توله یوزپلنگ همراه مادر مستندسازی شد، اما به دلیل کیفیت پایین تصاویر هنوز مشخص نیست که از یوز‌های شناسنامه‌دار هستند یا خیر، اما شادابی و سلامت توله‌ها به طور کامل مشهود است.

وی یادآور شد: مشاهده یک ماده یوز به همراه سه توله آن خبر خوشی برای محیط‌زیست و این گونه در خطر انقراض است و بر اساس مشاهده‌ها سه توله که به طور کامل بزرگ شده و استقلال غذایی خوبی دارند، به ثبت رسیده‌اند؛ این خبر می‌تواند یک نوید خوب باشد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود توله یوزپلنگ‌ها از یک سال و نیم دیگر به استقلال زندگی برسند.

وی ادامه داد: شناسایی یوزپلنگ‌ها از طریق خال‌ها و ردیف خال‌های موجود بر روی بدنش انجام می‌شود که اکنون کیفیت تصویر پایین و امکان شناسایی نیست.

ظاهری با اشاره به سابقه متعدد تصادف یوزپلنگ‌ها در شَمحور پر سانحه عباس‌آباد- میامی در جاده ترانزیتی تهران- مشهد در محدوده استان سمنان، تصریح کرد: به دلیل اینکه یوز‌ها در محور پر تصادف میامی عباس آباد به سر می‌برند، اکنون محیط‌بانان در منطقه حضور داریم و با نورافکنی (روشن‌سازی) و تردد در این مسیر تلاش می‌شود تا از یوز ماده و سه توله حفاظت کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان با بیان اینکه یوز ماده و سه توله آن در حال گذر از منطقه آزاد عباس‌آباد به منطقه حفاظت شده توران بودند، گفت: در صورت ورود به منطقه حفاظت شده توران، از طریق دوربین‌های تله‌ای نصب‌شده می‌توانیم آن‌ها را شناسایی کنیم.

یوزپلنگ به عنوان سریع‌ترین گونه جانوری بر روی کره خاکی با خط و خال‌های سیاه روی صورت و پوستش شناخته می‌شود و بر پایه گزارش‌ها، ایران از دهه ۱۹۷۰ به عنوان تنها زیستگاه یوزپلنگ آسیایی شناخته شده است، از این رو به آن یوزپلنگ ایرانی نیز می‌گویند.

هم‌اکنون یوزپلنگ آسیایی، ایران و بخش‌هایی از استان سمنان را خانه امن خود یافته و برای حفظ این امنیت و زیستگاه باید بیش از پیش تلاش کرد و نتیجه تلاش‌ها در حفظ یوزپلنگ آسیایی پیدا شدن ۲ توله یوز ماده در طبیعت توران است که امید‌ها برای تغییر سرنوشت انقراض این گونه ارزشمند را جانی دوباره داد.


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
0
3
خداوندا مواظب این سه توله یوز زیبا و مادرشان باش،امیدوارم این سه توله یوز در نهایت سلامت رشد کنند و بالغ شوند.
نظر شما
ادامه