کد خبر: ۷۳۰۰۲

حکیم مهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: گربه شنی کوچک‌ترین گربه‌سان وحشی استان است که در معرض خطر انقراض قرار دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی، «اسدالله حاتمی» افزود: مهم‌ترین عامل کاهش جمعیت گربه شنی تخریب و نابودی زیستگاه این حیوان است.

وی گفت: حضور این گربه اولین بار سال ۱۳۸۸ در بیابان و شنزارهای کویر همت‌آباد واقع در منطقه حفاظت‌شده پترگان ثبت شد اما به دلیل زیستگاه و عادات و رفتار گربه شنی، تعداد این گونه خاص در استان مشخص نیست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: این گونه تاکنون در مناطق حفاظت شده پترگان در شهرستان زیرکوه، مظفری (شهرستان‌های فردوس و بشرویه)، شاسکوه (شهرستان‌های زیرکوه و قاینات) و پناهگاه‌های حیات وحش نایبندان (شهرستان طبس) و رباط شور (شهرستان بشرویه) مشاهده شده است.

هفت منطقه حفاظت شده، سه پناهگاه حیات وحش، ۶ منطقه شکار ممنوع و چهار منطقه شکار ممنوع مرزی در استان خراسان جنوبی وجود دارد که تحت مدیریت حفاظت محیط زیست است.

یوزپلنگ جزو گربه‌سانان محسوب می‌شود و گربه‌سانان امکان زادآوری ۲ بار در سال و دوره بارداری سه ماه دارد و معمولا فصل‌هایی که رطوبت هوا بیشتر است، برای جفت‌گیری این گونه ارزشمند مناسب است.

براساس تحقیقات انجام شده، دی و بهمن بهترین‌ ماه‌های سال برای جفت‌گیری یوزپلنگ آسیایی است که پس از ۹۰ روز معمولا در اردیبهشت ماه توله به دنیا می‌آید.

یوزپلنگ جزو پستانداران چندهمسری است و از ۲ تا سه سالگی بالغ شده و تا هشت سالگی قدرت زادآوری دارد و نوع زایش یوزپلنگ آسیایی چندقلوزایی است.

منطقه توران یا خارتوران یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت یک میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار، خاستگاه زیست یوزپلنگ ایرانی به شمار می‌رود که در شاهرود در شرق استان سمنان قرار دارد.


نظر شما
ادامه