کد خبر: ۷۳۲۳۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: مدیرکل دامپزشکی استان یزد با اشاره به اینکه در گذشته نوع دام و جنسیت آن در لیبل‌گذاری‌ها درج نمی‌شد گفت: از ابتدای سال آینده نوع دام، جنسیت و سن آن بر روی لیبل نصب می‌شود تا شهروندان با اطلاع کامل اقدام به خرید گوشت کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «دکتر علی فاتحی‌نیا» صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت رزمایش جهادی دامپزشکی استان یزد برگزار شد، اظهار داشت: این رزمایش از دوم تا چهارم اسفندماه در استان یزد برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه ابرکوه، خاتم و مروست شهرستان‌های هدف استان یزد در این رزمایش است، عنوان کرد: این شهرستان‌ها عشایرنشین هستند و سیاست گروه‌های جهادی خدمت‌رسانی به دام‌های گروه‌های عشایری و روستاییان بوده و از سوی دیگر با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود بیش از 100 هزار دام تحت پوشش خدمات این گروه‌ها قرار گیرند، این سه شهرستان انتخاب شدند.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد افزود: واکسیناسیون رایگان تب برفکی، سم پاشی رایگان بدن دام، مسائل آموزشی و ترویجی، ویزیت رایگان دام، واکسیناسیون نیوکاسل به صورت آشامیدنی برای طیور این مناطق و بسیاری خدمات دیگر توسط 40 اکیپ عملیاتی در قالب 120 نیروی تخصصی دامپزشکی جهادی به دامداران این سه شهرستان ارائه می‌شود.

فاتحی نیاز با بیان اینکه اهداف بزرگی پشت این رزمایش وجود دارد، عنوان کرد: عشایر کشور و استان ما سهم قابل توجهی در تولید گوشت قرمز دارند و این رزمایش به بحث پایداری جمعیت دام عشایر استان و در کنار آن رسالت تامین امنیت غذایی به ویژه در حوزه گوشت قرمز و همچنین بهره‌وری بیشتر در محصولات روستایی و عشایری کمک می‌کند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود در ارتباط با عملکرد دامپزشکی استان یزد در 10 ماهه امسال اشاره کرد و افزود: یکی از بیماری‌های بسیار مهم جمعیت دامی تب برفکی است که می‌تواند خسارت بسیار زیادی را به دامداران وارد کند و واکسیناسیون این بیماری با حجم بسیار زیادی انجام شده و بالغ بر 88 هزار دام سنگین و 521 هزار راس دام سبک این واکسن را دریافت کرده‌اند و با واکسیناسیونی که در رزمایش صورت می‌گیرد، این واکسیناسیون را تکمیل می‌کنیم.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد خاطرنشان کرد: 283 هزار راس واکسیناسیون آبله گوسفند و بالغ بر 134 هزار واکسیناسیون آبله بز هم انجام شده که نقش بسیار مهمی در کنترل این بیماری در استان و پیشگیری از خسارت‌های مادی و سلامت مردم را به دنبال داشته است، همچنین بالغ بر 635 هزار راس دام در استان یزد تحت پوشش واکسن طاغون نوشخوارکنندگان کوچک قرار گرفته‌اند.

فاتحی‌نیا بیان کرد: تست سرمی مشمشه در استان بابت کنترل و شناسایی این بیماری که به صورت مشترک میان انسان و تک سمیان است صورت گرفته و بالغ بر یک هزار و 900 راس اسب تحت پوشش این تست قرار گرفته‌اند.

وی در ارتباط با واکسیناسیون هاری گفت: 7 هزار و 362 قلاده سگ صاحب‌دار در استان یزد واکسینه شدند که شامل سگ‌های گله، سگ‌های نگهبان و سگ‌های خانگی است که واکسیناسیون این سگ‌ها به صورت رایگان انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد خاطرنشان کرد: یک میلیون و 900 هزار قطعه واکسیناسیون آشامیدنی نیوکاسل ویژه طیور در استان یزد انجام شده که این اقدام هم رقم بسیار قابل توجهی است.

فاتحی نیاز ادامه داد: بر کشتار 249 هزار راس دام گوسفند و بره، 107 هزار راس بز و بزغاله نظارت شرعی و بهداشتی صورت گرفته و همچنین بر کشتار تعداد 9 هزار و 15 راس گاو و گوساله، دو هزار و 57 نفر شتر و 51 راس گاومیش هم نظارت صورت داشتیم که در مجموعا از این کشتارها بیش از 16 هزار تن گوشت قرمز استحصال شده است.

وی افزود: تا پایان اسفندماه طرح لیبل‌گذاری لاشه‌ها تفییر می‌کند و لاشه‌های نر با رنگ آبی و لاشه‌های ماده با لیبل‌های زرد رنگ انجام می‌شود تا مردم بتوانند هنگام خرید به خوبی تشخیص دهند که چه نوع دامی را خریداری می‌کنند، همچنین نوع دام هم از این پس به جای اینکه صرفا دام سبک یا سنگین معرفی شود به صورت دقیق در لیبل‌ها معرفی می‌شود و اینکه دام گوسفند، گاو، شتر، بز و یا هر نوع دام دیگری باشد را به صورت دقیق به همراه سن دام بر روی لیبل درج می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد از کشتار بیش از 14 میلیون قطعه طیور با تولید بیش از 28 هزار تن گوشت مرغ در 10 ماهه ابتدایی امسال خبر داد و گفت: پنج هزار و 62 تن گوشت گوساله منجمد و شش هزار و 840 تن هم گوشت مرغ منجمد در بازار عرضه شده است.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
0
0
دکتر فاتحی عزیز
با توجه به نوع وظیفه ای که دارم خاضعانه توصیه می کنم در مواردی که ارتباطی به سازمان دامپزشکی ندارد ورود نکنید.
وظیفه سازمان در ارتباط با وظایف بهداشتی می باش نه مباحث غیر بهداشتی وکیفی.
این عمل شما ایجاد توقعی غیر واقع برای دیگران می باشد.
هر موردی که فرمودید متولی خودش را دارد. کار را به مسئولش احاله دهید .
تمرکزتان روی مسائل مرتبط با دامپزشکی باشد که در این حوزه ودر آن استان کم مشکل نداریم.
خدا نگهدار
نظر شما
ادامه