کد خبر: ۷۳۳۲۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: ویرایش سوم معاﻳﻨﮥ‌ دستگاه تولید مثل گاو شامل مجموعه نوشتارهایی است که با طرح اصول علمی و کاربردی، به‌طور اختصاصی روش‌های معاﻳﻨﮥ‌ دستگاه تولید مثل گاو را ارایه می‌‌کند.

استقبال قابل‌توجه از چاپ اول و دوم این کتاب، زمینه‌ساز نشر چاپ سوم آن شد. در ویرایش کنونی این کتاب، موضوعاتی شامل معاینهٔ گاو واکل، گاو بی‌فحل، تشخیص حوادث دورۀ آبستنی و زمان زایمان، معاینه برای یافتن علت سقط جنین، معاینه برای تشخیص عفونت رحمی، تخمک‌گذاری چندتایی و دوقلوزایی در گاو شیری و همچنین ارزیابی راندمان تولید مثل در واحدهای گاو شیری مورد بحث قرار گرفته است. افزون بر این، یافته‌های جدید علمی و مشاهدات تجربی نویسنده نیز به بخش‌های مختلف کتاب افزوده شده است.

این کتاب در دو بخش تهیه و تنظیم شده است؛ در بخش نخست که شامل هفده فصل می‌شود، موضوعات گوناگونی که هر کدام به‌نحوی مرتبط با معاینه و ارزیابی دستگاه تولید مثل گاو ماده است، مطرح و مورد بحث قرار گرفته است.

بخش دوم کتاب شامل دو فصل می‌شود که روش‌‌های ارزیابی دستگاه تولید مثل گاو نر را برای به‌کارگیری در محیط کار مزرعه و آزمایشگاه توضیح داده است. افزون بر این، ارزیابی راندمان تولید مثل در واحدهای گاو شیری در فصل بیستم ارائه شده است.

هدف از نوشتن این مجموعه، اراﺋﮥ روش‌های متداول و یافته‌های نوینی است که به‌ویژه در خلال دﻫﮥ‌ گذشته در حوزۀ علمی و عملی مامایی و روش‌‌های تشخیصی بیماری‌های تولید مثل گاو شیری به‌وجود آمده است. از آن‌جایی که مباحث بیماری‌های تولید مثل از اهداف این کتاب نبوده است فقط در حد نیاز به نشانه‌‌شناسی آن‌ها در معاﻳﻨﮥ‌ دستگاه تولید مثل اشاره شده است.

در ابتدای برخی از فصل‌‌های کتاب سعی شده است در حد ضرورت، مطالب پاﻳﮥ فیزیولوژی که به‌گونه‌‌ای در انجام عملیات مامایی کاربرد دارد، ذکر شوند. تلاش شده با ذکر تجربه‌‌های به‌دست‌آمده از انجام و به‌کارگیری پی‌‌درپی اطلاعات پایه و روش‌‌های نوین تولید مثل که طی سال‌‌های گذشته به‌وﺳﻴﻠﮥ‌ نگارنده به‌دست آمده، بر غنای مطالب افزوده شود.

کتاب حاضر دارای نگاره‌‌ها و عکس هایی است که توضیح‌‌دهندۀ‌ مطالب مندرج و افزایندۀ جوانب کاربردی آن است.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
غلامرضا مصباح
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
0
5
درود بر استاد گرانقدرم جناب پروفسور کافی عزیز
بسیار خوشحالم که ویرایش سوم کتاب ارزشمند شما ظرف مدت کوتاهی پس از ویراست های اول و دوم، بدلیل استقبال چشمگیر مخاطبان منتشر گردید.
ضمن عرض تبریک محضرتان، امیدوارم اهالی علم همچنان از حضور شما و اثرات ارزشمندتان بهره کافی ببرند.
ان شاالله همواره در پناه خداوند متعال سلامت باشید
ارادتمند و شاگرد همیشگی شما
نظر شما
ادامه