کد خبر: ۷۳۷۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - مدیر کل سازمان بهداشت جهانی دام گفت: استقلال دامپزشکی کشورها امری بسیار مهم است.

دکتر برنارد والا دبیر کل سازمان بهداشت جهانی دام (OIE) در مراسم اختتامیه بیشت و هفتمین اجلاس کمیسیون منطقه ای آسیا، خاور دور و اقیانوسیه با بیان این مطلب اظهار داشت: برای تامین سلامت انسان ها، سازمان دامپزشکی باید قوت و استحکام خوبی برخوردار باشد.


وی در پاسخ به سؤال یک خبرنگار در خصوص بهترین شیوه مدیریت سازمان دامپزشکی در جهان با توجه به مدیریت متفاوت این مجموعه تحت نظر سازمان های بهداشت یا کشاورزی، گفت: این کار بسیار دشواری است که بگوییم کدام نحوه مدیریت در جهان بهتر است.
والا خاطر نشان ساخت: بهترین شکل مدیریت سازمان دامپزشکی آن است که به صورت شورایی با حضور دامپزشکان و پزشکان انجام شود.
وی افزود: باید پزشکان و دامپزشکان بر اساس قانون ملزم به همکاری با یکدیگر باشند و استقلال سازمان دامپزشکی نیز در کشورهای مختلف حفظ شود.
مدیر کل OIE با اشاره به عضویت 178 کشور در این مجموعه اذعان داشت: این سازمان 5 کمیسیون منطقه ای داشته و کمیسیون آسیا و اقیانوسیه یکی از بزرگترین و مهمترین کمیسیون های آن است.
وی افزود: کمیسیون آسیا، اقیانوسیه و خاور دور از نظر جمعیت انسانی و دامی بیشترین تعداد را در خود جای داده است.
والا بیست و هفتمین اجلاس OIE را بسیار موفقیت آمیز توصیف کرد و گفت: مصوبات این اجلاس در نشست عمومی سازمان بهداشت جهانی دام که با حضور 178 کشور در فرانسه برگزار خواهد شد، مطرح می شود.
وی در خصوص نتایج حاصل از بیست و هفتمین اجلاس اذعان داشت: این سمینار و کنفرانس به سه نکته تاکید داشت.
مدیر کل OIE تصریح کرد: در این کنفرانس بر نحوه همکاری بین کشورها برای کنترل تب برفکی در سطح جهان تاکید شد.
وی افزود: همچنین مباحثی در ارتباط با راهکارهای مقابله با تب برفکی در سطح منطقه و جهان ارایه شد.
والا مشارکت کشورهای مختلف در زمینه تدوین استانداردها را دیگر دستاورد اجلاس دانست و گفت: در واقع اینکه چگونه کشورها بتوانند مواضع یکسانی را در اجلاس عمومی OIE به مورد اجرا گذارند، به امضای حاضرین در اجلاس رسید.
وی افزود: مقرر شد ابزار کیفیت سنجی خدمات دامپزشکی PVS که ابزار بسیار مهمی است و توسط سازمان بهداشت جهانی دام ابداع شده است، در کشورها مستقر شود.
مدیر کل OIE اظهار داشت: سال گذشته VPS در ایران به کار برده شده و نتایج آن بسیار موفقیت آمیز بوده است.
وی ایران را دروازه اروپا و آسیا دانست و افزود: ایران کشوری است که خطر وقوع بیماری در آن بسیار بالاست.
والا اذعان داشت: کانون های مختلفی از تب برفکی و آنفلوانزای در اسیا و اروپا قرار دارد که به نوعی ایران را می توان در خط مقدم مبارزه با این بیماری ها دانست.
وی تاکید کرد: ایران در زمینه بهداشت دام با چالش دو گانه ای روبرو است. از یک سو باید مراقب مرزهای خود باشد و از سوی دیگر باید شرایط داخلی دام های خود را کنترل کند.
والا گفت: برای کنترل کانون های تب برفکی در ایران، این کشور نیاز به سرمایه گذاری های کاملی دارد.
وی وضعیت اقتصادی ایران را در بین کشورهای منطقه مناسب توصیف کرد و افزود: ایران برای رهایی از بیماری ها باید به کشورهای منطقه کمک کند.
مدیر کل OIE تصریح کرد: ایران از مرحله در حال پیشرفت بودن گذر کرده و کشوری است که به مرز توسعه یافتگی رسیده است.
وی گفت: بنابراین برای حل مشکلات خود باید سرمایه گذاری مناسبی در زمینه دامپزشکی داشته باشد.
والا با اشاره به عدم کمک های مالی سازمان بهداشت جهانی به کشورهای مختلف، خاطر نشان ساخت: این سازمان کمک های فنی و کارشناسی به کشورها داشته و وظیفه اصلی آن اطلاع رسانی است.
وی تصریح کرد: سازمان بهداشت جهانی دام اطلاعات کاملی از وضعیت بیماری ها در حیوانات اهلی و وحشی کشورهای همسایه ایران در اختیار این کشور قرار می دهد.
مدیر کل OIE ادامه داد: ایران با استفاده از این اطلاعات می تواند از وضعیت کشورهای همسایه آگاهی یافته و سیاست های مناسبی برای مقابله با بیماری های احتمالی تدوین کند.

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
مرتضوی تبریز
|
-
|
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۴
0
0
دکتر دستور بهتر از شما می دونن وقتی که دستور معاون اول اول رییس جمهور کشورش را قبول ندارد .حرف شما را....؟؟/
نظر شما
ادامه