کد خبر: ۷۳۸۱۵
تعداد نظرات: ۴ نظر

حکیم مهر: حیات‌وحش استان زنجان در سال‌های اخیر با معضلی به نام «گرگاس» که حاصل اختلاط سگ و گرگ بوده مواجه شده که در روز‌های اخیر سبب مصدومیت دو نفر در شهرستان خدابنده شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از موج رسا، گرگاس یا همان سگ گرگ در هر فصلی ممکن است به دام حمله کند این در حالی است که گرگ در فصل سرد زمستان و در شرایط کمبود طعمه در طبیعت در اطراف مناطق مسکونی و دامداری‌ها پرسه دارد و حمله می‌کند.

با این حال گرگاس حیوانی ۲ رگه است که با دخالت انسان افزایش پیدا کرده است چراکه چوپانان و دامداران برای دستیابی به نژاد قوی‌تر از سگ، اقدام به اختلاط سگ و گرگ کرده و از این رو عامل افزایش جمعیت این گونه شده‌اند.

با این حال در استان زنجان نیز سالانه چندین خبر مبنی بر حمله گرگاس به دامداری‌ها و انسان‌ها توسط رسانه‌ها منتشر می‌شود و نمونه جدید آن نیز حمله گرگاس به دو شخص یک مرد و یک زن در روز‌های ۱۹ و ۲۳ فروردین بوده است و طبق اعلام محیط زیست نیز در این حادثه هر دو فرد مصدوم شدند و گونه درنده نیز از پای در آمده است.

در این راستا «پرویز رستمی» در گفت‌و‌گو با موج رسا، با بیان اینکه عامل اصلی وارد شدن گرگ و گرگاس به محل زندگی انسان‌ها رها‌سازی زباله‌ها در محیط پیرامون است، اظهار داشت: حیوانات وحشی برای یافتن غذا و تغذیه وارد حریم شهری و روستایی می‌شوند.

وی با بیان اینکه گرگاس به دلیل اینکه خصوصیات گرگ و سگ را دارد و حیوان نترسی است افزود: این حیوان در صورت ورود به حریم گله‌های دامی می‌تواند خسارات بالایی به بار آورد و به دلیل وجود خصلت گرگ نیز، حمله به انسان دور از انتظار نیست.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست استان زنجان با اشاره به اینکه گرگاس به لحاظ ژن سگ است و به همین دلیل سگ‌ها حساسیت زیادی به این گونه جانوری ندارد، گفت: در صورت عدم مدیریت پسماند‌های غذایی، گرگ و سگ در یک محل برای غذا جمع شده، سگ ماده با گرگ نر جفت‌گیری کرده و گرگاس متولد می‌شود.

وی با بیان اینکه گاها افراد ناآگاه اقدام به پرورش و بزرگ کردن توله‌های گرگاس می‌کنند، تصریح کرد: پرورش گرگاس تخلف است و برخورد قانونی در پی دارد.

وی با بیان اینکه حفظ محیط زیست و حیات وحش از وظایف محیط زیست است، عنوان کرد: حفظ جان انسان‌ها ارزشمند است باید حفظ شود و نباید اجازه داد به خاطر حفظ گونه‌ای مانند گرگاس که با دست اندازی در طبیعت ایجاد شده؛ جان انسان به خطر بیفتد.

وی از مردم درخواست کرد تا در صورت مشاهده افرادی که اقدام به نگهداری توله‌های گرگ و گرگاس می‌کنند با سامانه ۱۵۴۰ و یا شماره ۰۹۳۹۲۸۸۸۶۵۷ تماس بگیرند تا در اولین فرصت اقدامات لازم در این خصوص انجام و با متخلفان برخورد شود.


انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
0
3
آیا شبیه قاطر است و حیوان دورگه ای است که قدرت تولید مثل ندارد ؟ اگر چنین است کنترل جمعیت آن ساده است
جباری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
0
2
با درود
ضمن تشکر از حکیم مهر و خداقوت به دوستان محیط زیست
چند اشتباه علمی متاسفانه همچنان در دیدگاه عامیانه و غیرفنی همکاران محیط زیست و حافظان طبیعت دیده می شود که در خبر اشتباه بالا هم رویت شده؛
۱. اولا هیبریداسیون میان سگ و گرگ، در شرایط تعارض رایج است و فرقی بین نر و ماده نیست. ضمنا گرگاس یا وولف داگ زایا بوده و توان باروری دارد.
۲. بدون تست آزمایشگاهی و ژنتیک و توالی یابی براساس حدس و گمان نمی شود کار این حمله را به گرگاس نسبت داد. چرا که برخلاف گفته ایشان شواهد و سوابق بسیاری از حملات گرگ موجود آست.
۳. برخلاف گفته ایشان و تصور عامه، گرگ ها در تمام فصول دنبال طعمه بوده و این مساله تهاجم و تعارض در طول سال رایج است. به ویژه در کشورمان در ماه های اردیبهشت تا تیر ماه آمار فراوانی از تهاجم به دلیل وجود توله ها در گرگ وجود دارد.
۴. نباید بحران تعارض و هیبریداسیون را با پاک کردن صورت مساله به ماجرای سگ گرگ ها معطوف کنیم.
۵. لطفا اگر عکسی کامل و دقیق از گونه تلف شده مذکور هست نشر دهید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
با درود تشکر از جواب شما ، جناب جباری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
با تشکر منظورتان از فرقی بین نر و ماده وجود ندارد این است که گرگ ماده و سگ نر اگر اختلاط یابد یا برعکس فرقی در نتاج ندارد؟
نظر شما
ادامه