کد خبر: ۷۴۰۵۶
تعداد نظرات: ۱۷ نظر

حکیم مهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: سال گذشته دامپزشکی آماری در خصوص تزریق واکسن به گله‌ها را ارائه داد اما بعد از بررسی محیط زیست، مشخص شد که برخی دام‌ها در مقابل طاعون واکسینه نشده‌اند ولی در آمار دامپزشکی به عنوان واکسینه شده لحاظ شده‌اند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «مجید درگی» با اشاره به اینکه بدون شک دام‌های اهلی عامل اصلی شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک در حیات وحش هستند، اظهار کرد: متاسفانه برخی افراد سودجو یا ناآگاه گله‌های واکسینه نشده خود را وارد زیستگاه‌های طبیعی می‌کنند و همین امر باعث شده ما هر ساله با دغدغه ابتلای نشخوارکنندگان کوچک به طاعون مواجه باشیم.

جلسه بدون دامداران و عشایر بی فایده است

وی ادامه داد: از ابتدای سال تا کنون سه جلسه با حضور دستگاه‌های اجرایی درگیر با این موضوع در اداره کل بحران  استانداری البرز برگزار شده ولی واقعیت این است برگزاری این جلسات بدون همکاری دامداران و عشایری که گله‌های خود را از زیستگاه‌های حیات وحش عبور می‌دهند، نتیجه بخش نخواهد بود.

این مسئول تاکید کرد: برای پیشگیری از شیوع این بیماری دامپزشکی ادعا دارد که سال گذشته تمامی دام‌های اهلی را واکسینه کرده و منابع طبیعی هم عنوان می‌کند که امسال به هیچ گله‌ای که دام‌های آن واکسینه نشده‌اند و مجوز عبور ندارند، اجازه ورود به مراتع را نخواهد داد.

ادعای ایمنی کامل با واکسیناسیون ۷۰ درصدی درست نیست

وی گفت: اگر این شرایط به طور کامل رعایت شود، قاعدتا نباید امسال با این بیماری درگیر شویم و بدون شک نتیجه به زودی مشخص خواهد شد.

مدیرکل محیط زیست البرز تاکید کرد: برای ابتلای حیات وحش به این بیماری نیازی نیست که جمعیت زیادی از دام‌های اهلی واکسینه نشده باشند بلکه حتی اگر یک گله هم واکسن را دریافت نکرده باشد، ایمنی در حیات وحش ایحاد نمی‌شود و از آنجایی که که کل و بزها مدام در حال حرکت در محدوده وسیعی هستند، ابتلای یکی از آنها می‌تواند کل منطقه را آلوده کند.

این مسئول ابراز کرد: طبق اعلام دامپزشکی اگر ۷۰ درصد دام‌های اهلی واکسینه شوند، ایمنی در گله‌های حیات وحش ایجاد می‌شود ولی این موضوع عملاً صحت ندارد چون همانطور که گفته شد برای ابتلای حیات وحش به طاعون وجود چند دام بیمار در یک گله کفایت می‌کند.

واکسیناسیون دام‌های اهلی باید کامل باشد نه ۷۰ درصد

درگی اظهار کرد: بر این اساس از دامپزشکی درخواست می‌شود واکسیناسیون دام‌های اهلی به ویژه در منطقه طالقان و البرز جنوبی را به طور کامل انجام دهند.

مدیر کل محیط زیست البرز در ادامه عدم همکاری دامداران برای واکسینه کردن دام‌ها را یکی از موانع ایجاد ایمنی صددرصدی در مقابل این بیماری اعلام کرد و گفت: برخی دامداران به دلیل ناآگاهی از اهمیت تزریق این واکسن به دام‌های خود با خبر نیستند و با تصورات نادرستی مثل اینکه اگر واکسن تزریق شود تلفات خواهند داشت و یا واکسن‌ها تاریخ گذشته است در انجام این کار مقاومت می‌کنند که در نهایت این کار به ضرر خودشان و حیات وحش تمام می‌شود.‌

دام‌هایی که فقط روی کاغذ واکسینه شده‌اند!

درگی در ادامه بر ضرورت نظارت دامپزشکی البرز بر دفاتر مایه کوبی هم تاکید کرد و گفت: سال گذشته دامپزشکی آماری در خصوص تزریق واکسن به گله‌ها ارائه داد و از آنجایی که این اقدام توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، محیط زیست در پایشی نسبت به راستیآزمایی آمار ارائه شده اقدام کرد.

وی گفت: نتیجه بررسی‌ها جالب بود و در گفت‌وگو و پرس و جوهایی که از برخی از گلهداران صورت گرفت، مشخص شد که برخی دام‌ها در مقابل طاعون واکسینه نشده‌اند ولی در آمار دامپزشکی به عنوان واکسینه شده لحاظ شده‌اند به همین دلیل لازم است که دامپزشکی با حساسیت بیشتری به روند واکسیناسیون گله‌ها نظارت کند.

وی ابراز کرد: کمیت و کیفیت واکسیناسیون دام‌ها با تست رندومی آنتیبادی از گله‌های عبوری توسط دامپزشکی مشخص می‌شود.

وی گفت: طبق اعلام دامپزشکی، امسال هیچ کمبودی در زمینه تامین واکسن وجود ندارد ولی محیط زیست البرز این آمادگی را دارد که در صورت وجود محدودیت، با نامه نگاری سهمیه البرز را افزایش دهد.

 

انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۷
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
6
8
بهتر بود بعد از تست آنتی بادی با این اطمینان مصاحبه می کردند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
بزرگوار دیگه سر خودمونو که نباید کلاه بذاریم.
غیراز اینه که واکسیناسیون اشکال داره؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
3
21
باسلام و احترام
شکی نیست که سازمان دامپزشکی با کمبود شدید نیرو بویژه نیروهای عملیاتی در بخش واکسیناسیون مواجه است از طرفی بدلیل تعرفه های بسیار پایین بخش خصوصی هم تمایلی به انجام طرح های دولتی واکسیناسیون دام ندارد از طرف دیگر در یک اقدام بلند پروازانه و بدون کار کارشناسی رییس سازمان دامپزشکی کشور که اکنون با حفظ سمت سکان دار وزارت جهادکشاورزی نیز هست اعلام کرد که برخی بیماریها باید ریشه کن شود و برای این طرح هم محدودیت زمانی مشخص کردو پیرو همین ابلاغیه ها به ادارت کل اعلام می شود مثلا باید در عرض یک ماه کل جمعیت دام سبک و سنگین بر علیه تب برفکی واکسینه شوند یا در عرض دو ماه تمام جمعیت دام سبک برعلیه ppr واکسینه شوند و اگر چنین نشود با مدیران و بالعبع با پرسنل برخورد خواهد شد. بنا به جمیع دلایل ذکر شده کاملا حرف مدیرکل محترم محیط زیست درست است و درصد زیادی از آمار کاذب است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
2
10
انتظار جواب سریع از طرف مدیرکل دامپزشکی البرز داریم . دکتر توکلی فوری
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
وقتی موضوع واقعیت دارد چه جوابی فوری باید داده شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
1
3
واقعا چه خبره
مهدی
|
Spain
|
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
3
18
خب وقتی تو یه اداره ده دوازده نفره فقط دو نفر واکسیناسیون کار میکنند و بقیه با اینکه فنی هستند و تسری هم میگیرند ولی تو اداره نشستند و‌حتی بازرسی سطح شهر هم نمیرن، همین میشه دیگه. شما بیاین استان فارس ببینید چه وضعیتیه. تو هر اداره ای فقط زورشون به دو سه نفر میرسه. ما تو شهرستان جهرم چند تا نیرو داریم که تو این پونزده سال حتی یک روز هم واکسیناسیون کار نکردند.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
4
8
البته باید از مدیری که با چهار سال سابقه کار در محیط زیست یکدفعه مدیر کل می شود انتظار این حرفها رو داشت استان البرز به عنوان کریدور انتقال دامهای عشایر استان تهران قزوین و مازندران مطرح بوده و واکسیناسیون دامها فقط در استان البرز حتی بصورت کامل پیشگیری کننده نیست اتهام آمار سازی از ایشان و مدیران شهرستانی محیط زیست استان البرز در ادامه فرارهای رو به جلو در جهت پوشش ضعفهای مدیریتی محیط زیست استان است وگرنه در سال گذشته کمترین آمار از تلفات طاعون در دامهای اهلی استان را داشتیم راستی اگر قرار بود دامپزشکی از حیات وحش محافظت کند پس شما با بودجه های این بخش چه می کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
1
4
از این ادعاها چطور رؤسای دامپزشکی نمی‌کنند نکنه همه کارها درسته یا شاید از چیزی خبر ندارند ..................؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
4
6
بعلت مطرح کردن موارد غیرواقع باید با ایشان برخورد از مجاری قانونی شود. اطلاعات ارزیابی ایمنی متعاقب واکسیناسیون استان البرز موجود است. حتی لازم باشد مجدد نمونه برداری کنند و ایشان رو باهاش برخورد قانونی شود.
جمال
|
United States of America
|
۱۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
1
2
باز بحث تولد شد
محیط زیست میخواد حواس ملت به ی جا دیگه متمرکز کنه
شاهکاری جدیدیشون رو نشه
همکار دامپزشکی البرز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
4
6
واکسیناسیون بطور کامل و بر اساس پیش بینی عملکرد انجام شده و این حرفای بی سند و مدرک غیر از اینکه تلاش ها و زحمت های همکاران را زیر سوال ببرد چیز دیگری نیست. تلاش های همکاران مجموعه دامپزشکی البرز بر کسی پوشیده نیست. این مصاحبه می بایست با حضور مسئولین دامپزشکی البرز صورت میگرفت تا جواب دندانشکنی به ایشان داده میشد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
همکار‌ محترم
کسی‌منکر تلاش دامپزشکان نیست. ماهمه از خودمون گذاشتیم هرچند با حداقل دستمزد. ولی باید قبول کرد یه جاهای کارمون نقص داره.
K1
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
1
5
در یکی از استان ها که نام نبریم بهتره، 145 نیرو مشغول کار هستند، 45 نیرو در اداره کل، مابقی در 8 شهرستان که از کل این تعداد تنها 20 نفر نیروی مبارزه هستند. فکر کنم بشه فهمید ماجرا چیه. حقوق نیروهای مبارزه و واکسیناتورها با سایه نشین ها برابر و حتی گاهی کمتر هم هست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
1
2
از وقتی سیستم دیجیتالی شده کاغذ برای همین کارها خوبه دیگه ، مگر همین یک مورده ،کاغذها فقط برای همین کارها مصرف میشه و مصرفش هم زیادتر از قبل از عصر دیجیتال شده!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
2
2
لطفا دوستان محیطزیست وظیفه خودشون رو انجام بدهند و کوتاهی خودشان رو در وظایف با فرافکنی کم رنگ نکنند . واکسن نخورده !باشه گیرم که قبول ،شما چرا ممانعت از ورود دام به مناطق حفاظت شده رو اعمال نمی کنی؟ اون که وظیف ذاتی شماست و ربطی به سایر ادارات نداره برادر عزیز . اگر هر کسی کار خودش رو درست انجام بده بهتر نیست؟ داشتن غلط در املای دیگران ، غلط املایی شخص دیگه رو قابل توجیه کند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
2
4
ضعف بودجه و نیرو و تخصص سازمان محیط زیست بر کسی پوشیده نیست خیلی عادیه که بخوان اشکالات کارشون رو گردن کس دیگری بندازن وضعیت عملکرد سازمان دامپزشکی با وضعیت سازمان محیط زیست کشور بر کسی پوشیده نیست اگر اینجوری ادامه بدن دیگه محیط زیستی باقی نمی مونه افتضاح کارهاشون در قضیه گورخرها یا توله یوزپلنگ ها رسانه ای شد و دامپزشکان اولین افرادی بودند که از طریق علمی اشکالات فراوان عملکرد این سازمان رو گوشزد کردند.طبیعیه که ایشون فرار رو به جلو داشته باشند.
نظر شما
ادامه