کد خبر: ۷۴۱۴۵
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد گفت: متخلفین سنگدلی که کهره شکار تازه متولد شده را از مادر جدا می کردند با 3 راس کهره در گونی دستگیر شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، محیط بانان شهر دهدشت واقع در منطقه حفاظت شده خائیز، دیروز جمعه پانزدهم اردیبهشت 1402 با صحنه ای روبه رو شدند که آه از نهاد آنان بلند کرد.

صحنه ای که متخلفین، کهره شکار تازه متولد شده و زنده در گونی را به بیرون از ماشین پرت می کند و حیوان شیرخوار در دم تلف می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد در این خصوص گفت: محیط بانان منطقه حفاظت شده خائیز در محدوده تنگ تکاب، حین گشت و کنترل منطقه به یک دستگاه خودروی پژو 405 که در جاده سد مارون پارک کرده بود مشکوک می شوند.

اسلام جاودان خرد گفت: مامورین با اقدامات حفاظتی پژو را تحت نظر قرار می‌دهند اما متخلفین به محض اینکه متوجه می شوند در رصد محیط بانان قرار دارند در کسری از زمان از منطقه متواری می شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به اینکه متواری شدن متخلفین باعث شد شک مامورین به یقین تبدیل شود اقدامات لازم برای توقف خودرو را انجام دادند.

جاودان خرد گفت: متخلفین حین فرار و در سرعت بالا 3 گونی به بیرون از ماشین پرتاب کردند و محیط بانان هر بار متوقف و گونی ها را جمع آوری کردند.

وی افزود: در کمال ناباوری مامورین با باز کردن درب گونی با صحنه ای رو به رو شدند که آه از نهاد آنان بلند کرد.

جاودان خرد گفت: محتویات گونی کهره شکارهایی با سن کمتر از 2 هفته بودند که هنوز شیرخوار بوده و توسط متخلفین قسی القلب و سنگدل از مادر جدا شده بودند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: متاسفانه دو راس از این  کهره ها حین پرتاب به بیرون دچار آسیب شده و تلف شدند و حال سومی نیز مساعد نیست.

جاودان خرد با اشاره به ماده قانونی صید و شکار نیز بیان کرد: بر اساس ماده 2 آیین نامه اجرایی قانون شکار و صید، شکار عبارت است از تیراندازی به پستانداران، خزندگان و پروندگان وحشی یا کشتن یا گرفتن یا تعقیب کردن آنها به هر کیفیت و وسیله و طریق است که منظور از گرفتن همان زنده گیری است.

وی گفت: هویت هر دو نفر متخلف شناسایی شده و با تشکیل پرونده و ارسال به مراجع قضایی خواهان اشد مجازات برای آنها شدیم .

گفتنی است جنسیت کهره شکار ها 2 راس ماده و یک راس نر بوده است.

 


انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
مجید
|
Germany
|
۱۶:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
0
1
هر کدام را یکی دو میلیون (با ارفاق ) جریمه میکنند و تمام . محیط زیست مظلوم حامی ندارد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
0
3
به جای استفاده از واژه محلی "کهره"، از واژه فارسی آن "بزغاله" در متن فارسی، استفاده کنید تا برای دیگر استان ها، مفهوم باشد. مثل اینه که بگیم تعدادی "چاپش" در گونی تلف شدند.( چاپش واژه ترکی به معنی بزغاله). یا مثلاً تیتر بزنیم؛ تعدادی "سیساک" و "پیتکِلِه" در مازندران بر اثر نیوکاسل تلف شدند. در زبان طبری (مازندرانی) به مرغ شاخدار، سیساک و به جغد، پیتکِلِه می گویند. همچنین است واژه بلوچی "پس" و ترکی "قویون" به معنی گوسفند.
نظر شما
ادامه