کد خبر: ۷۴۱۸

حکیم مهر - برونشیت نوعی بیماری تنفسی مخصوص فصل سرد است و وجود تلفات به دلیل نبود واکسن در کشور تکذیب می شود.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با اعلام این مطلب گفت: برونشیت یک بیماری تنفسی محسوب می شود و در فصول سرد سال مشکلاتی را برای فارمهای پرورش طیور ایجاد می کند.

دکتر محسن مشکوة افزود: تلفات ناشی از این بیماری در صورتی که فارمهای پرورش طیور رعایت تهویه مناسب و ضوابط فنی که باید در فصل زمستان لحاظ شود نکنند، افزایش پیدا می کند.

وی با تکذیب تلفات 50 درصدی در واحدهای مرغداری خاطرنشان کرد: تاکنون گزارشی از تلف شدن 50 درصدی طیور بر اثر بیماری برونشیت دریافت نشده است.

مشکات درباره واکسن ادامه داد: واکسن مورد نیاز برای بیماری برونشیت بخشی از داخل تولید می شود و بخشی نیز از طریق واردات تامین می شود و مشکلی از لحاظ تامین آن در کشور وجود ندارد.

وی تصریح کرد: تلفات ناشی از برونشیت روال معمول خود را طی می کند، اما اینکه افزایش تلفات به دلیل تحریمها و کمبود واکسن ایجاد شده، صحت ندارد.

این مقام مسئول درباره آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نیز یادآور شد: تاکنون گزارشی از وقوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور دریافت نشده است.

حجم تولید واکسن برونشیت در داخل، پاسخگوی نیاز کشور است

رییس موسسه واکسن و سرم سازی رازی درباره میزان تولید واکسن برونشیت در کشور به ایانا گفت: نوع H120 و H52 واکسن برونشیت توسط واکسن و سرم سازی رازی به هر مقداری که در کشور لازم باشد، قابلیت تولید دارد.

دکتر هادی فامیل قدکچی افزود: 400 میلیون دز سالانه از دو واکسن فوق در موسسه رازی تولید می شود، اما اگر اضافه کردن تولید از سوی سازمان دامپزشکی اعلام شود، این موسسه قادر است ظرفیت را افزایش دهد.

وی خاطرنشان کرد: واکسن 91/4 برونشیت توسط شرکتهای خصوصی از سایر کشورها وارد می شود.

 

خبر مرتبط :

 

نظر شما
ادامه