کد خبر: ۷۴۲۶۵

حکیم مهر: رییس شبکه دامپزشکی سبزوار گفت: ۲۱ راس گوسفند که به علت آنتروتوکسمی (پرخوری) دچار مشکل شده بودند، در کشتارگاه دام این شهرستان ذبح اضطراری شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر برات اله زیدآبادی» روز دوشنبه اظهار داشت: لاشه این دام ها پس از کشتار و گذراندن دوره پیش سرد، پس از بازرسی ناظران و بازرسان دولتی و خصوصی کشتارگاه، به دلیل سپتی سمی (ورود سم به خون) از چرخه مصرف انسانی خارج و معدوم شد.

وی افزود: باکتری کلستریدیوم عامل اصلی این بیماری است که در دستگاه گوارش حیوان، سمی آزاد می کند که به سرعت وارد خون و جذب شده و به ارگان های اصلی بدن رسیده و خطرساز می شود و تراکم این باکتری ها و ترشح سم می تواند نتیجه پرخوری و تغییر ناگهانی رژیم غذایی دام باشد.

رییس شبکه دامپزشکی سبزوار گفت: بیماری پرخوری یا آنتروتوکسمی در دام نوعی اختلال گوارشی است که نتیجه فعالیت بیش از اندازه باکتری هایی است که به صورت طبیعی در دستگاه گوارش وجود دارند و پرخوری نتیجه تکثیر این باکتری بوده و موجب آسیب رسیدن به برخی ارگان های اصلی بدن نیز می شود.

دکتر زیدآبادی افزود: راه های پیشگیری از ابتلا به این بیماری، واکسیناسیون به موقع و تغییر ندادن چراگاه غنی به فقیر است و دامداران باید توجه کنند که در بهار و پاییز با بیشترین آمار ابتلا به بیماری پرخوری یا آنتروتوکسمی در دام مواجه می شوند.

سبزوار از قطب های تولید دام در غرب خراسان رضوی است که حدود ۳۵ درصد اشتغال موجود در آن مرتبط به بخش پرورش دام و طیور است.

این شهرستان دارای ۲۵۰ هزار رأس دام سبک، ۱۳ هزار رأس دام سنگین و سه هزار نفر شتر است.

 

نظر شما
ادامه