کد خبر: ۷۴۳۱۵

حکیم مهر: معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با تاکید بر مراقبت‌های ویژه از گونه بی مانند قره خروس گفت: آخرین حد پراکنش گونه سیاه خروس قفقازی در ناحیه محیطی قفقاز منحصر به ارتفاعات ارسباران است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «غنی پور» گفت:  گونه سیاه خروس قفقازی نادر و زیبا از خانواده ماکیان سانان بوده و زیستگاه آن در ایران تنها محدود به ارتفاعات قره داغ و جنگل‌های ارسباران است و سازمان حفاظت محیط زیست در طول ۵۰ سال گذشته چتر حمایتی لازم را جهت حفظ گونه و زیستگاه آن با رویه مقابله با گسترش فعالیت‌هایی نظیر جاده سازی و گردشگری بدون ضابطه انجام داده است.

وی ارزش حفاظتی پرنده قره خروس در آذربایجان را بسیار بالا توصیف و اظهار کرد: با توجه به ارزش حفاظتی و زیبایی شناختی این گونه و انحصار آن به محدوده کوچکی از شمال آذربایجان شرقی به گردشگران توصیه می‌کنیم از هر گونه فعالیت مخاطره آمیز به ویژه تفریح‌هایی مثل آفرود و رانندگی خارج از جاده‌ها در زیستگاه‌های حساس و مجاور این پرنده به شدت خودداری کنند.

آقای غنی پور یادآور شد: جوامع محلی نیز باید از چرای دام، علف چینی و برداشت گیاهان دارویی به خصوص گونه قره قات که به عنوان غذای اصلی قره خروس در محدوده زیستگاهش است به شدت پرهیز کنند.

وی از انجام سرشماری جمعیت سیاه خروس قفقازی گونه شاخص آذربایجان شرقی در ۲ روز گذشته در منطقه ارسباران خبر داد و گفت: سرشماری این گونه منحصر به فرد آذربایجان از طریق تخمین جمعیت و مشاهده مستقیم نر‌های زایا و با رعایت تمام شرایط زمانی و جغرافیایی خاص صورت گرفت.

آقای غنی پور با بیان اینکه همه ساله در فصل بهار این پرنده در محدوده اکوتون جنگل و مراتع جهت جفت یابی اقدام به حرکات نمایشی می‌کند یادآور شد: این زمان بهترین فرصت برای سرشماری و تخمین جمعیت برای کارشناسان و نیرو‌های متخصص محیط بان فراهم می‌کند تا بر اساس برنامه سالانه سرشماری پرندگان سرشماری از گونه مذکور در نیمه دوم اردیبشهت ماه صورت بگیرد.


نظر شما
ادامه