کد خبر: ۷۴۵۷۱
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
«دکتر سید مهدی میرسلیمی» دامپزشک و پیشکسوت صنعت مرغ مادر کشور:
وی افزود: به چه حقی بدون مطالعه دستور به استفاده از گله لاینی را دادید که ۵۰ درصد مادرهای تولیدی آن در فارم اینجانب مستقر در ارتفاع بالا از بین رفته است؟

حکیم مهر: «دکتر سید مهدی میرسلیمی» دامپزشک و پیشکسوت صنعت مرغ مادر کشور گفت: در سالهای اخیر یک چالشی دامن‌گیر مرغ مادر کشور شده بنام استفاده دستوری از نژاد آرین در سیستم پرورش مرغ گوشتی که وقتی علت آن را از مراجع دولتی جویا شدم پاسخ داده شد که بدلیل امنیت ملی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی و صنایع غذایی ایران (اگنا)، در حاشیه مراسم هشتمین همایش مرغ مادر گوشتی، «دکتر سید مهدی میرسلیمی» از پیشکسوتان صنعت مرغ مادر کشور که از سالهای اولیه دهه ۶۰ و ۷۰ بعنوان کارشناس علمی واحد مرغ لاین بابلکنار نژاد آرین فعال بود، گفت: در سالهای اخیر یک چالشی دامن‌گیر مرغ مادر کشور شده بنام استفاده دستوری از نژاد آرین در سیستم پرورش مرغ گوشتی که وقتی علت آن را از مراجع دولتی جویا شدم پاسخ داده شد که بدلیل امنیت ملی است.

وی افزود: هنوز هم متوجه نشدم که موضوع چیست، مسأله امنیت غذایی یک مسأله مهم برای کشور هست. جوجه ریزی دستوری مرغ آرین امروزه به معظل بزرگی در کشور تبدیل شده که امنیت غذایی مملکت را به خطر انداخته است. این در حالی است که از سالهای اولیه خودم مسئولیت در این سیستم داشته ام.

میر سلیمی اضافه کرد : الزام به جوجه ریزی آرین به عنوان پیشزمینه جوجه ریزی آتی نژاد راس در مزارع مرغ مادر یکی از دستور های امنیت ملی بود که با پیگیری های مکرر که اینجانب داشتم نامه ای مبنی بر دستور در این زمینه را به من نشان دادند.

این دانشآموخته دامپزشکی کشور گفت: از حدود اواسط سال ۷۰ مشکلات آرین در ایران مشخص شد و تخم مرغ های تولیدی گرد و کروی شدند و سر و ته تخم مرغ مشخص نبود و این امر و مسایل دیگر باعث شد عملا نژاد آرین از چرخه تولید مرغ گوشتی کشور حذف شود و مسوولین امر حدود ۲۵ سال این نژاد را بدلیل رها کردن به حال خود به محاق بردند و پس از ۲۵ سال مسئولین به فکر احیا آن افتادند.

تولیدکننده پیشکسوت مرغ مادر کشور افزود: اولین سوال مسئولینی که ایده احیای این نژاد را دارند باید از خود میپرسیدند که چه مشکلی در توسعه این نژاد وجود داشته است که این نژاد در آن زمان قدرت رقابت خود را از دست داد و چرا این توسعه در ۳ دهه گذشته متوقف شد. سوالی که برای من پیش آمد این بود که چرا هیچکدام از کسانی که سالیان سال در این زمینه کار کرده بودند و اطلاعات کاربردی زیادی داشتند دعوت به همکاری نشدند.

راندمان نژاد آرین ۳۰ درصد از نژادهای مطرح دنیا پایین تر است

میر سلیمی تصریح کرد: باید اعلام کنیم که راندمان نژاد آرین حدود ۳۰ درصد از نژادهای مطرح دنیا پایین تر است. نژاد های لاین موجود در دنیا برای هر نژاد حداقل ۱۶ لاین با بیشتر را دارند در حالی که در ایران فقط ۴ لاین آرین داریم، نه واریانس های ژنتیکی آن را به درستی بررسی کرده اند که ببینند بعد از این همه سال آیا این لاینها دارای میزان واریانس لازم برای اصلاح نژاد هستند یا نه و یا دارای مقاومت لازم در مقابل بیماری ها و مسایل ژنتیکی دیگر را دارا می باشند.

وی افزود: چیزی که آقایان سیاست گذار متوجه نمی شوند این است که کسب و کار دستوری نیست، مخصوصا در جایی که با مرغ زنده سر و کار داریم. هم اکنون سیاستگذاران نه آمار درستی از تولید مرغ آرین دارند و نه اطلاعاتی، از طرفی اخلاق را هم باخته اند. اگر از جامعه ای اخلاق رخت برببندد نمی توان مردم را با نصیحت اصلاح کرد.

این استاد سابق دانشگاه گفت: بدون مطالعه و رعایت موازین اخلاقی، تولیدکنندگان را مجبور به استفاده دستوری از نژاد آرین نمودند. به چه حقی از جیب تولیدکننده خرج می‌کنید و امنیت غذایی مردم را از بین می بریید. به چه حقی بدون مطالعه دستور به استفاده از گله لاینی را دادید که ۵۰ درصد مادرهای تولیدی آن در فارم اینجانب مستقر در ارتفاع بالا از بین رفته است، چرا باعث شدید مملکت از نژادهای برتر دنیا که دارای بهره وری بهتر و صرفه جویی در کشور می شد محروم شود. اعتقاد دارم سرچشمه تمامی این ها صرفا بی اخلاقی است.

کسانی که این تصمیم را گرفتند آیا شب براحتی سر بر بالین می گذارند؟

میرسلیمی افزود: وقتی کمبود مرغ مادر و جوجه یکروزه وجود دارد دستور به واردات می دهند ولی تنها دلیل آن عدم داشتن آمارهای لازم توسط تصمیم گیران سطح کلان کشور است و اینکه با واقعیات پرورش مرغ در کشور آشنا نیستند. حال باید بپرسم کسانی که این تصمیم را گرفتند آیا شب براحتی سر بربالین می گذارند؟

وی در انتها یاد آور شد: وقتی در سالهای اولیه دهه ۷۰ شمسی یکی از اساتید برجسته دنیا را از کانادا به ایران دعوت نمودم پس از بازدید از پتانسیلهای تولید در ایران، در کنفرانسی در کشورش اعلام داشته بود که اگر دیر بجنبیم مرغهای ایرانی بازار کانادا را قبضه خواهند کرد، ولی اکنون در کجای راه ایستاده ایم. در صورتی که صنعت مرغداری را رها کنند تا راه خود را برود، اگرچه زیر ساخت های ما فرسوده است ولی می توانیم به کشورهای همسایه به راحتی مرغ صادر کنیم و بازارهای این مناطق را جذب کنیم. چرا دولت جلوی صادرات مرغ را می‌گیرد؟ متاسفانه در همه ی زمینه ها اخلاق را از دست داده ایم و نمی دانم به کجا خواهیم رفت.

 

انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
France
|
۲۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
2
8
كو گوش شنوا!!؟؟خود دكتر آقا ميري بعنوان دامپزشك و رييس سازمان دامپزشكي و و ير جهاد با اين موضوع دستوري برخورد ميكند واي به حال دگران…..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
6
7
یک نکته علمی فراموش نشود
آرین نژادی هست که در ابتدای تولید ضریب تبدیل خوبی دارد ولی در وزنهای بالا ، ضریب تبدیلش پایین می آید.
اما به یاد داشته باشیم که زمانیکه دو سال قبل تحریم جوجه بودیم و جوجه اجداد نمی دادند و حتی جوجه مادر را از عراق به شکل غیر استاندارد می آوردیم ، اگر نژاد آرین نبود ، چه ها میشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
به واقع چه ها نمیشد!!!
همون طور که الان از خارج از کشور مرغ و تخم مرغ نطفه دار وارد میشه، میشد!!!
چیزی عوض شده؟؟؟ بله عوض شده، بسیاری از واحدها از میان رفتند. سر راحت بر بالین می گذارند چرا که درک ندارند و هدف و کارشون چیز دیگری هست.
شایورد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
اقای ناشناس ۰۰:۲۱ ضریب تبدیل با تولید رابطه معکوس دارد نه رابطه مستقیم! یعنی ضریب تبدیل پایین خوبه، نه ضریب تبدیل بالا!!! باید بگی نژاد آرین در ابتدای تولید ضریب تبدیل پایین و خوبی دارد ولی در سن و وزن های بالا، ضریب تبدیلش افزایش و وزن گیری کاهش می یابد و مقرون به صرفه نیست.
مجید صادقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
3
4
اطمینان دارم راه اشتباهی را که رفته ایم دیر یا زود بالاجبار و با شرمندگی بر خواهیم گشت ولی جواب آن تعداد مرغداری که بواسطه ی اجبار به آرین ریزی ورشکست شده اند چه کسی خواهد داد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
0
7
در این کشور که مدیرکل بازرسی وزارتخانه ........... قیمت مرغ را که در تمام مرغ فروشی های کشور بیش از 80000 تومان است می گوید 73000 تومان است
قیمت نان که 30 درصد گران شده را کاملا رد می کند هیچ انتظاری نیست ............
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
0
5
دکتر میرسلیمی عزیز از شما به عنوان پیشکسوت و مطلع انتظار میرود در این خصوص هوشمندانه تر نظر بدهید. آیا شما از ارزش نژاد آرین بی اطلاعید؟ آیا از عواقب حذف این نژاد بی اطلاعید؟ آیا واقعا نمیدانید نابودی نژاد آرین مساوی است با نابودی کامل صنعت مرغداری در کشور ایران؟ من کاری به درست یا غلط بودن سیاستهای جمهوری اسلامی ایران در دنیا ندارم ولی همه میدانیم ایران همیشه در خطر تحریم در تمام عرصه ها بوده و خواهد بود. بنابراین ما نمیتوانیم داشته هایمان را هرچند که اندک و یا ضعیف به مخاطره بیاندازیم. این نژاد باید بماند و در مرغداری ها مورد استفاده قرار گیرد تا زمانیکه اطمینان حاصل کنیم تحریمها پایان یافته و دیگر هیچگاه باز نمیگردند.
مطلع
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
0
2
اقای دکتر میرسلیمی ............. چرا زمانیکه ... رفتید برای آرین دوره دیدید شما وبقیه همقطارانتان در مجموعه بابلکنار نماندید چراااا واقعا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
لطفا پاسخ
ناشناس
| France |
۲۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
به نظر میرسه خودتان پاسخ را میدانید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
سکوت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
0
0
سلام. جناب آقای دکتر میر سلیمی عزیز، اگر در همان دهه ی ۶۰ و ۷۰، جنابعالی و سایر کارشناسان علمی تولید نژاد آرین به وظیفه ی خود به خوبی عمل می نمودید و این کار بزرگ را ...... رها نمی گردید، الان بعد از ۴۰ سال کشور عزیزمان دارای دانش فنی و ذخیره ژنتیکی مرغ لاین بود و حتی می توانستیم بجای صادرات گوشت مرغ، تخم مرغ نطفه دار اجداد صادر کنیم که ارزش افزوده بسیار بیشتری دارد ...............
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
0
0
وقتی کشور رو بجای اینکه دست مدیران باسواد باشن دست مدیران ....... بیسواد سیاسی هست این میشه 40 سال گذشته نتونستن کوچکترین اصلاحی انجام بشه
نظر شما
ادامه