کد خبر: ۷۴۷۲۰

حکیم مهر: رئیس گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان یزد با اشاره به شناسایی ۱۵ مورد مثبت هاری حیوانی در استان طی سال جاری، اعلام کرد: در استان یزد گربه با ۵۲ درصد گزش، سهم اصلی گزش ها را به خود اختصاص داده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر مژگان مینوسپهر» با اشاره به این که در سال گذشته در کشور برای ۳۲۰ هزار و ۱۱ نفر حیوان گزیدگی، درمان پیشگیری از هاری ارائه شده است، اظهار کرد: در کشور میزان بروز ۴۰۰ در صد هزار نفر گزارش شده این در حالیست که استان یزد با چهار هزار و ۶۷۷ نفر حیوان گزیدگی، میزان بروز ۳۶۱ در صد هزار نفر بوده است.

وی اصلی‌ترین و رایج‌ترین روش انتقال و مواجهه با ویروس مولد بیماری هاری، گزیده شدن توسط حیوان هار عنوان کرد و ادامه داد: در کشور ۸۰ درصد گزش‌ها توسط سگ اتفاق افتاده اما در استان یزد گربه با ۵۲ درصد گزش، سهم اصلی گزش‌ها را به خود اختصاص داده است.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان یزد هاری را از قدیمی ترین و مهمترین بیماری های قابل انتقال از حیوان به انسان دانست و افزود: در سال جاری در استان تعداد ۱۵ کانون بیماری هاری حیوانی (موارد مثبت هاری حیوانی) شناسایی شده که این عدد قابل توجه می باشد و با اقدامات درمان پیشگیری موثر مورد ابتلا هاری انسانی گزارش نشده است.

مینوسپهر با اشاره به این که هاری به عنوان یک بیماری کشنده با کشندگی ۱۰۰ درصد مطرح و اهمیت جهانی خود را حفظ کرده است، گفت: در سال گذشته در کشور ۱۴ نفر به علت ابتلا به هاری جان خود را از دست داده اند و در استان یزد آخرین مورد مرگ ناشی از هاری در سال ۱۳۸۵ اتفاق افتاد و خوشبختانه با اقدامات موثر درمان پیشگیری بیماری از آن سال به بعد مرگ ناشی از بیماری هاری در استان ثبت نشده است.

وی یادآور شد: بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت سالانه بالغ بر ۵۹ هزار نفر در دنیا به دلیل ابتلا به هاری جان خود را از دست می دهند.

مینوسپهر گفت: درمان پیشگیری از بیماری هاری شامل شستشوی ۱۵ تا ۲۰ دقیقه ای زخم، تجویز ایمونوگلبولین و واکسن هاری به صورت ۲۴ ساعته در اتاق های درمان پیشگیری هاری در سطح استان توسط پرسنل دوره دیده انجام می شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از وبدا یزد، وی با اشاره به فعالیت ۲۲ مرکز درمان پیشگیری هاری در استان، تصریح کرد: یک مرکز در شهرستان یزد، یک مرکز در زارچ، ۴ مرکز در شهرستان اردکان، ۲ مرکز در شهرستان ابرکوه، ۳ مرکز در شهرستان اشکذر، یک مرکز در شهرستان بافق، یک مرکز در شهرستان بهاباد، ۳ مرکز در شهرستان تفت، ۴ مرکز در شهرستان خاتم، یک مرکز در شهرستان مهریز و ۲ مرکز در شهرستان میبد فعال هستند.

رئیس گروه بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان یزد توصیه کرد: جهت پیشگیری از بیماری اقدامات درمان پیشگیری و تکمیل نوبت های بعدی واکسیناسیون که به صورت رایگان در اورژانس بیمارستان ها و مراکز هاری انجام می شود، ضروری است.


نظر شما
ادامه