کد خبر: ۷۴۸۵۳
تعداد نظرات: ۸ نظر

حکیم مهر: رییس گروه مدیریت بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت با انتقاد از گزارش نکردن به موقع وقوع بیماری هاری در جنوب کرمان، گفت: سال گذشته ۱۴ بیماری هاری در کشور دیده شده که چهار مورد آن در استان کرمان بوده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محمدرضا شیرزادی» روز سه‌شنبه در همایش منطقه‌ای مراقبت درزمینه هاری و حیوان گزیدگی جنوب استان کرمان اظهار کرد: باعث تاسف است که اساتید خبره و دانشمندی در کرمان داریم و استانی است که بیشترین دانشگاه علوم پزشکی را دارد، تعداد زیادی موارد مبتلا به هاری در آن رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه پارسال یک مورد از هاری ها در سیرجان و سه مورد دیگر در رودبارجنوب رخ داده اظهارداشت: امسال هم یک مورد هاری در استان کرمان دیده شد که در قلعه گنج بوده است.

شیرزادی ادامه داد: نتوانستیم هاری را در کرمان کنترل کنیم درحالی که در بسیاری از استان ها سال هاست این بیماری وجود ندارد.

وی با طرح این پرسش که چرا وقتی اولین مورد هاری در کرمان بویژه رودبارجنوب اتفاق افتاد اجازه دادیم موارد دیگر هم اتفاق افتد، با انتقاد از مسئولان رودبارجنوب برای گزارش ندادن سه مورد ابتلا در سال گذشته تصریح کرد: موارد مبتلا به هاری در استان کرمان به دلیل بی توجهی ما، دانشگاه‌ها، دامپزشکی، محیط زیست، فرمانداری و دیگر دستگاه‌های مرتبط رخ داده است.

رییس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت با طرح این سئوال که در این استان چند هاری دیگر باید اتفاق بیافتد که اقداماتی انجام شود تاکید کرد: اصلا نباید یک مورد هاری هم اتفاق می افتاد اما حتی گزارشی درباره اولین رخداد هاری به ما داده نشد.

شیرزادی یادآور شد: دانشگاه علوم پزشکی در کرمان به کارشناس محیط زیست نگفته‌ واکسن هاری بزند اما چرا نباید به کارکنان محیط زیست اعلام شود؟

وی همچنین با بیان اینکه در کل کشور حیوان گزیدگی افزایش پیدا کرده است ادامه داد: ۳۲۰ هزار حیوان گزیدگی در کشور به صورت سالانه اتفاق می‌افتد.

شیرزادی با اشاره به اینکه از هر یک هزار نفر چهار نفر به صورت متوسط در کشور توسط حیوان گزیده می‌شوند گفت: در کرمان ۱۶ هزار مورد حیوان گزیدگی داشته‌ایم.

وی تاکید کرد: ناکافی بودن عملکرد مسئولان در مورد هاری و کنترل آن، در اولویت نبودن کنترل هاری توسط مسئولان با وجود رخ دادن مواردی از هاری، ناکافی بودن اطلاعات جامعه در خصوص نگهداری حیوانات خانگی و ضعف آگاهی جامعه در خصوص مراجعه فوری پس از گزیدگی مواردی است که ابتلا به این بیماری را گسترش می‌دهد.

شیرزادی به نبود برنامه عملی هم در این زمینه انتقاد کرد و گفت: اگر برنامه عملیاتی در شهرستان های جنوب کرمان ارائه نشود آن را مستقیم به وزارت کشور گزارش می‌کنم.

وی تصریح کرد: نمایندگان دانشگاه‌های علوم پزشکی و شبکه‌های بهداشت در مورد گزارش عملکرد دستگاه‌ها مسئول هستند اگر اجرانشدن مصوبات یا قصور وظایف ارگان‌ها را اعلام نکنند، مجرم و متهم مرگ بر اثر هاری هستند.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی هم در این سمینار گفت: سال گذشته ۶۰۰ هزار قلاده سگ جمع آوری شده و ۷۵ درصد را پوشش واکسن داده‌ایم.
سیامک نیکخواه ادامه داد: هشت مورد از حیوانات در معرض خطر انقراض وجود دارند که بر اثر ابتلا به هاری می‌تواند از بین برود.


انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
0
2
متاسفم. واقعا تاسف آوره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
0
2
"سال گذشته ۶۰۰ هزار قلاده سگ جمع آوری شده و ۷۵ درصد را پوشش واکسن داده‌ایم"
یعنی چی؟؟
از جمله بالا چنین برداشت می شود که 600000 قلاده سگ ولگرد زنده گیری شده ولی فقط 475000 قلاده توسط دامپزشکی واکسن زده شده و 125000 قلاده را واکسن نزده اند
این با کدام منطق پوشش 75% کل جمعیت سگهای ولگرد (جمعیت چند میلیونی) منطبق می باشد؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
با عرض پوزش
اعداد 450000 و 150000 صحیح می باشند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
سازمان باید برای هاری فکری برداره ، اینجوری به ترکستان میرویم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
1
3
وقتی مدیران قبلی سازمان فکر می کردند که هاری و ۵ بیماری دیگر را می توان در یکسال ریشه کن کنند ، نتیجه اش همین می شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
پاکسازی جانم نه ریشه کنی!!
انگار میدون مینه!!!!

خوبه یه اصطلاح به واژگان اپیدمیولوژی اضافه شد: "پاکسازی"
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
0
4
نیازی به گزارش مقصر به وزارت کشور نیست چون
مقصر اصلی خود وزارت کشور است که در جمع آوری سگهای ولگرد تعلل می نماید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
0
1
وقتی مردم تشویق میشوند که به سگها و گربه های ولگرد غذا دهند نتیجه بهتر از این نمی شود
نظر شما
ادامه