کد خبر: ۷۴۸۵۴
تعداد نظرات: ۶ نظر

حکیم مهر: رتبه­‌بندی موضوعی موسسه استنادی و پایش علوم و فناوری جهان اسلام نشان می‌دهد ۴۴ دانشگاه از ایران در این رتبه‌بندی حضور دارند و دانشگاه تهران در بیشتر حوزه‌ها رتبه برتر را در میان سایر دانشگاه‌های کشور کسب کرده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از از مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام، رئیس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام گفت: مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام، پس از یک دهه رتبه بندی ملی دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور و رتبه بندی دانشگاه های جهان و دانشگاه های جهان اسلام، با توجه به تجارب در این زمینه و شناخته شدن به عنوان تنها مرجع رتبه بندی در کشور در سال ۹۹ برای اولین بار رتبه بندی دانشگاه های جهان را بر اساس حوزه های موضوعی انجام داد.

در رتبه بندی جهانی موسسه براساس موضوع، از طرح تقسیم بندی سلسله مراتبی موسسه همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) استفاده شده است.

 

احمد فاضل زاده ادامه داد: در این طرح، همه حوزه های موضوعی در ۶ رده اصلی و ۴۴ زیر رده قرار می گیرند. ۶ رده اصلی در این طرح عبارت از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی است که جایگاه دانشگاه های ایران به تفکیک این حوزه ها به شرح زیر آمده است. کاربران و پژوهشگران به منظور کسب اطلاعات بیشتر می توانند به لینک https://isc.ac/fa/page/۴۲۰ مراجعه کنند.

به گفته رئیس موسسه یادشده جایگاه دانشگاه های کشور در حوزه های موضوعی ۶ گانه تعیین شد.

در حوزه علوم کشاورزی و دامپزشکی تعداد ۸۵ دانشگاه از کشورهای اسلامی حضور داشتند که بیشترین تعداد مربوط به ترکیه و ایران به ترتیب با ۱۸ و ۱۷ دانشگاه است. بهترین رتبه کسب شده در این حوزه برابر با ۳۸ مربوط به عربستان سعودی بوده است.

در حوزه علوم کشاورزی و دامپزشکی

در حوزه علوم کشاورزی دانشگاه تهران ۱۰۲ در رتبه اول، دانشگاه شیراز ۲۳۰ در رتبه دوم و دانشگاه تربیت مدرس ۲۳۸ رتبه سوم را کسب کردند.

علوم کشاورزی و دامپزشکی

در رشته کشاورزی، جنگل‌داری و شیلات دانشگاه تهران ۶۲، تربیت مدرس ۱۵۹، شیراز ۱۶۰، صنعتی اصفهان ۲۵۰ به ترتیب رتبه اول تا چهارم را کسب کردند.

در رشته علوم دامپزشکی دانشگاه تهران موفق به کسب رتبه ۱۱۹ شد که تنها دانشگاه کشور در این رشته است.

در رشته بیوتکنولوژی کشاورزی دانشگاه تهران ۱۹۵رتبه اول، دانشگاه فردوسی مشهد، شیراز و تربیت مدرس ۳۰۰-۲۵۱ مشترکا رتبه دوم را کسب کردند.

در سایر رشته های علوم کشاورزی شامل مهندسی کشاورزی، اقتصاد و سیاست گذاری کشاورزی، علوم و فنون غذایی دانشگاه تهران ۸۹، پزشکی شهید بهشتی ۱۲۲، دانشگاه تبریز ۱۵۲، پزشکی تهران ۱۶۱ و پزشکی تبریز ۱۸۳ به ترتیب رتبه اول تا پنجم کشور را کسب کردند.

 روش‌شناسی رتبه بندی موضوعی

فاضل زاده گفت: در رتبه بندی موضوعی، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزء ۷۰۰ دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل ۱۵۰ مدرک در هر آن حوزه موضوعی منتشر کرده و در پایگاه این‌سایت InCites ثبت شده باشند.

وی افزود: دانشگاه های اعلام شده در رتبه بندی در هر حوزه موضوعی در نهایت به صورت درهمکرد و نیز براساس قاره و کشور و غیره اعلام خواهند شد. رتبه بندی موضوعی موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام، براساس سه معیار کلی پژوهش، فعالیت بین المللی و نوآوری انجام می گیرد که معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد، بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است. جدول زیر معیارها و شاخص های رتبه بندی موضوعی را با ضرایب اختصاص داده نمایش می دهد.

 

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
0
3
تاثیری در کیفیت آموزش داره؟
تاثیری در بهبود یادگیری دانشجویان داره؟
اگه نداره پس به هیچ دردی نمیخوره. قضیه آفتابه و لگن صد دست، شام و ناهار هیچی...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
0
0
اینکه با وجود مقاله محور بودن فارغ از اعتیار سنجی داده ها و نتایج گزارش شده در مجلات، این ارزیابی منجر به حصول جایگاه 119 در جهان اسلام آن هم توسط دانشگاه تهران شده است!؟ این جایگاه با توجه به کشورهای جهان اسلام و جایگاه آنها در دامپزشکی و دامپروری دنیا،حقیقتا مایه شرمساری و تاسف می باشد؟! بماند که از حیث خروجی فارغ التحصیلان، نخبگی و استعداد دانشجویان منخب در کنکور است که آنها را برجسته می کند و نه کیفیت اموزش دانشگاهها و نه کارآفرینی و اثربخش بودن محتوای اموزشی دانشکده های دامپزشکی ما...
سیاه پوش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
0
0
دلمون رو خوش کردیم به این آمار های دهن پر کن وبی خاصیت و ...........
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
0
0
119 جهان اسلام؟یعنی چندم جهان؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
بالای ۱۵۰۰ می‌شه. چون دانشکده‌های ISC یا اسلامی بجز دانشگاه ملک فرد عربستان سعودی که بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ است بقیه همه بالای ۱۰۰۰ هستند. البته در خاورمیانه فقط دانشگاههای اسراییلی بین ۵۰ تای اول هستند که آن هم اسلامی نیستند.
ناشناس
|
Germany
|
۰۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
0
0
رتبه ۱۱۹ دهن پر کنه ؟!!!!
نظر شما
ادامه