کد خبر: ۷۴۸۷۶

حکیم مهر: روابط عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان فریمان از انجام نمونه برداری و معدوم سازی یک راس تک سمی مشکوک به هاری در روستای قلعه نو فرهادگرد خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی، «دکتر باغبان نژاد» مسئول واحد مبارزه با بیماری های دامی گفت: هاری یک بیماری ویروسی خطرناک و کشنده مشترک بین انسان و حیوان است. این بیماری از طریق بزاق حیوان مبتلا و از محل گاز گرفتگی وارد بدن شده و پس از ورود به سیستم عصبی مرکزی سبب بروز علایمی از جمله تغییر در رفتار حیوان، ترشح بزاق، بی اشتهایی، ترس از آب و نور، تهاجمی شدن و در نهایت فلجی و مرگ می گردد. به دنبال بروز رفتار تهاجمی در حیوان هار و مورد گزش قرار دادن سایر حیوانات و انسان، احتمال انتقال این بیماری وجود دارد.

دکتر باغبان نژاد گفت: پس از گزارش مورد گزش قرار گرفتن یک راس تک سمی توسط سگ ولگرد و به دنبال آن بروز رفتار تهاجمی در تک سمی توسط اهالی روستای قلعه نو فرهادگرد، کارشناسان این شبکه را به بیماری هاری مشکوک کرد و بلافاصله اکیپ واحد مبارزه با بیماری های دامی به محل اعزام شدند.

وی افزود: پس از اخذ نمونه از مغز تک سمی، لاشه در خارج از مناطق روستائی در عمق سه متری به صورت بهداشتی دفن گردید و نمونه نیز جهت انجام آزمایشات تخصصی تشخیصی و با هماهنگی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی به آزمایشگاه مرجع هاری ارسال گردید.


نظر شما
ادامه